3 apr. 2016

Fet öring

Jag åkte ut med min båt på Vänern idag och tog det lugnt för att se att allt funkade efter vintern. Nya ekolodet var mycket bra men jag har lite att läsa i bruksanvisningen så jag får det som ja vill. Ja la i beten strax norr om storgrund och det tog inte lång tid förrän det högg på riggen 6 meter jpod grön. Han gick å stökade lite en bit från båten så ja sänkte farten o fick den mot båten då dog motorn...men den startade igen då gick fisken under båten så jag fick hålla omot så möte det gick. Snart kunde jag håva den och jag pustade ut öringen var 81 cm o 5,8 kg tung. Jag fiskade mig vidare mot pricken och strax innan pinnen på 20 meters djup så fastnade djupriggslodet som var 10 meter ner. Jag la ur växeln vevade in riggspöna snabbt och drev tillbaka lite då lössnade lodet o ja kunde köra framåt så planerspöna sträckte upp ingen. Troligen ligger det nått nät eller nått annat bös där så var uppmärksam. Jag tog en lov mot fiskvik men det var dött så det blev söderut ett tag innan jag gick mot storgrund igen men inget mer hugg idag. Jag är mycket nöjd med turen i detta fina väder bleke, vattnet var 3-3,5 grader varmt.