16 sep. 2019

Rödingfiske i Sommen

Jag fick möjlighet att komma ner till Sommen för att se om det gick att få någon röding innan fiskeförbudet. Jag möttes av Jörgen nere vid norra vi och vi smidde planer inför morgondagens fiske samtidigt som vi njöt av en god smörgåstårta och kall öl. Vi sjösatte min båt och strax därpå kom 2 kompisar till Jörgen som oxå skulle ut på sjön. Vi åkte ut och la i 4 spön på djupriggarna och 2 spön med dipsy diver, Jörgen kör hårt med apex medan jag provar lite olika. Det var lite blåsigt men vi körde på och vi fick en gädda och 5 abborrar som tyvärr inte syndes när de satt på i djupet. Vi fick även en liten öring på slutet. Jörgens kompisar lyckades få en röding strax under 3 kg och en mindre röding. Dagen var ganska blåsig men solig och det var svårt med rödingarna.
Senare på kvällningen kom Jörgens brorson Henrik och vi åkte ut med Jörgens båt för att vittja deras nät som de hade lagt i tidigare. Det satt både lake, borrar och många sikar som Henrik säkert tog loss snabbt. Kvällen avslutade vi i den inglasade altanen med god röding paté och ett glas vitt vin, värmen från gasolvärmaren var skön i höst mörkret. Söndagen blev sönder blåst så jag tackade Jörgen för en mycket trevlig helg o kanske har vi tur att det blir en riktig vinter så vi kan pimpelfiska.