25 juli 2020

Glafsfjorden

Idag var det dags att testa vatten och prognosen verkade bra även Björn o Johan skulle komma efter.  När jag hade sjösatt så möttes jag av en mycket tuff NV vind som drog ordentligt med skum på vågorna så jag vände in i hamnen igen  för att vänta ut detta. Jag fick ett mycket trivsamt samtal med hamnguiden som gjorde väntan kortare. Det satt även en matsedel från ortens pizzeria lämpligt på huset vid piren så det blev en pizza oxå i väntan. Den kunde jag fira med eftersom beskedet kom då om att gränsen mot Norge öppnar igen och gör det möjligt att min havsfiske resa till Selvaer blir av om en dryg vecka.
Lite senare mojnade vinden och lägligt kom gladarna så vi körde ut och började leta fisk men vinden var lite dum än så jag åkte lite i lä av en stor ö och fick lite borrar och bommade nån gös. Framåt kvällen var det lugnt och vi kunde leta vart vi ville men det var glest med bågar och de vi såg tittade bara å dök. Johan lyckades att dra på en gädda runt 8 kg själv avslutade jag kvällen med en mindre gös.