6 jan. 2022

Fin dag på rödingsjön

 Tomas, Carra och jag åkte upp på en premiär i en rödingsjö och det var klart o kallt. Vi kom fram och det var tydligen rekord många fiskare där kanske 100 st men väl på isen så var det inte trångt. Vi gick ut till våra kompisar som redan satt där och det tog inte lång stund innan det ropades napp både här o där. Jag körde med ekolodet och det var kul att se när det kom in fisk på skärmen. Det blev fisk för alla oss och Ulrik o Eva fiskade upp sin kvot snabbt o åkte tidigt hem. En bonus var att föreningen hade släppt  i 12 stora 4 kilos fiskar och kanske var det en sådan Carl tappade när han fick linbrott. Jonnys fru tog nog den största rödingen i gruppen men jag trodde ett tag att jag hade en stor på. Det fastnade en fisk och det bara skrek i rullen som följdes upp av flera hårda rusningar. Jag förstod senare varför och det var att den satt krokad i stjärten men den var på 9 hg och var fin i färgen. Brynja fiskade fullt tidigt men satt kvar och njöt i det soliga vädret och Carra och jag försökte fylla våra fiskekort men senare på dagen var fisket segt. Tomas fiskade oxå fullt och hade en kilo fisk i topp. Mycket nöjda med dagen o fisket åkte vi hem