30 aug. 2024

Äntligen en storgös

 Jag tog en tur efter jobbet och åkte lite norrut med båtentrailern när jag upptäckte att inget funkade på den? Konstigt men jag sjösatte och skulle starta motorn och den ville inte starta? Jag trodde att det var dåligt me ström i batteriet och tog starthjälp från elmotorns batteri. Men den drog inte igång så jag kollade att växeln var i friläge oxå.

Jag ringde en duktig båtmekare ( Fredrik) och han hade bett om lite rökt fisk dagen innan så nu hade han chansen att ligga bra till. Han sa att jag skulle dra fram o tillbaka gasreglaget ordentligt och sedan prova.. pang den startade direkt tur me bra kompisar. 

Nu kunde jag åka ut och börja fiska och ganska snabbt så hade jag första hugget en fin fisk som jag hade nästan i håven då den släppte!!! Fin fisk kanske runt 5 kg. Jag fortsätter vid samma plats och får hugg på samma jigg och nu gick det bra den var 68 cm o vägde 2,9 kg och fick bli mat. Jag åkte nu runt på djupare vatten och letade stor fisk hade något hugg men de ville inte riktigt. Efter en ytterligare bommad fisk så upptäckte jag en stor fisk på ekolodet och kastade på den och det bara small i spöt. Den körde neråt men jag fick upp den mot båten när den dök ner igen så att mitt spö bugade ner i vattnet. Jag kände nu att det här är en storgös och när jag kunde få upp den igen så blev jag lite nervös att min håv kanske inte räcker till. Men det gick bra och ja kunde pusta ut och njuta av denna stora gös. Jag krokade av den i vattnet och vägde den med håven mätte den snabbt och tog några snabba kort innan jag återsatte den. Jag såg den simma ner rakt under båten och ställa sig på 6 meter o vila, för säkerhets skull stannade jag kvar på platsen ett bra tag för att se att den inte kom upp. Jag vägde av håven och kunde konstatera att den vägde 9,72 kg och var 98 cm lång i mycket fin kondition. Den högg på samma jigg som de andra. Nu var jag nöjd så jag åkte hem mycket glad trots ingen belysning på trailern. ( ä lagad nu )