27 dec. 2013

Fiskedagbok 2013

2013-11-30
BG o jag ville ut mot hammarö ostsida igen och det passade även att vara med i sista
deltävlingen i klubbtrollingen. Det var en fin morgon och vi rundade spetsen och
hittade inte näten som gav fisk senast så vi startade vid hönan. Nu började det att
blåsa mer men huggen uteblev, till sist var det fisk på men den var ju grön. Vi körde
in mot fiskvik hittade fina stim och nötte där men det vart bara en grön till. Vi hade
även ett dubbelhugg på rigg men båda var borta direkt. Avlutade men en sväng runt
pricken där US säkert tog en lax, det var inte våran dag bara för den hade vi helgen innan.
Nyström vann deltävlingen genom att fiska fullt tidigt på en plats där vi var oxå vid fel tid.
Endast 5 båtar deltog men 4 fick 8 blanka med hem o det är jätte bra.
Idag dåg vi även en mäktig havsörn flyga över oss. Mest mulet 4-8 s/m västvind

2013-11-24
Idag åkte jag ut med Sjögga och vi hade även me Björn som gast.
Det blåste en tuff NW vind runt 10 s/m så vi åkte från örsholmen mot östsidan
på Hammarö. Vi fick ganska omgående napp och det var en öring nära 3 kg som
tog på en Strike pro i ytan och innan jag han lägga i vobblern igen så var det dags igen.
Jag skrek te BG som var närmast att det var fisk på och han kunde drilla in en fet lax
nära 5 kg. Den tog på en bomber sal 25 i ytan och nu var det kul att fiska, man glömmer
stökig vind snabbt då. Vi kör på vid samma plats för nu skulle kapten Sjögga drilla oxå.
Det var ett dubbelhugg på riggen där den ena klev av och den andra var en gädda.
Tiden gick och vi träffade nått måsdyk men inget mer hände förutom att vinden ökade me
toppar mot 15 s/m, då kändes det skönt att gå in mot Bonäs. Vi åkte ut en avstickare men
det var segt så vi beslöt att bryta mycket nöjda. Jag hade börjat me första spöt då det knarrar
regält ilsket, men jag hade ju slutat veva då....... Det var rullen närmast mej som skrek
så jag skickade det till Sjögga som började en trevlig drill. Fisken bråkade i ytan och var tung
Bg hade full upp me att styra och gasa medans jag plockade undan en del spön o riggar.
Väl vid båten ser vi en smällfet lax komma och håvningen gick perfekt direkt. Jag fick be
Sjögga att hjälpa till att lyfta in fisken det var ett nytt PB för honom. Den högg på
samma strike pro som öringen och satt mycket bra. In me resten av spöna och full
fart in till örsholmen igen. Vi vägde den i land och den vägde 10,33 kg.
En fantastik fiske dag trots tufft väder gör att man är såå nöjd.
Solen sken hela dagen vinden var NW 8-14 s/m -3 till några plus grader.

2013-11-10
Trots blåsigt väder o regnrusk så kom ja o Sjögga ut på en halvdag på Hammarö.
Vi körde Pricken o Feskvik men det vart bara 2 gäddor men den ena gav en rolig
drill me lite blankkänsla. Kul att det fanns andra båtar runt oss som fick fisk.
9 grader i vattnet o mulet.

2013-11-05
Idag tog ja semester o följde me Peter W. på en tur ner till Åmål. Vi åkte ut mot
Tösse och började leta fisk, måsar och stim som man bör göra... Huggen uteblev
ända till 11 tiden då första tog men den klev av endast några meter från båten.
Snabbt ut me vobblern igen och snart var det fast fisk på samma vobbler och vi
kunde håva en fin lax. Nu var det bråttom igen att få ut samma vobbler och inom
5 minuter högg det på samma vobbler igen !!! (F...n vi hade bara en sådan.)
Det blev en fin lax till och nu njöt vi för fulla muggar me solsken å bra fiske.
Efter en stund så högg det på en "Vicks blå" bomber och en ny lax var bordad
alla på innerspöt. Peter funderade på varför det inte högg nått på riggarna så
han gick tillbaka till 2 gamla hedliga skedar och det fick han glädje av senare.
På ena skeden högg en lax 70 cm och på andra en öring 64 cm som han fick drilla
och det var kul att se han få veva för en gångs skull. Me 5 fiskar så var vi jättenöjda och
åkte hemåt men ett jätte fint måsdyk gjorde att vi var "tvungna" att stanna o prova
med 2 handhållna spön, men fisken klarade sig nu....
Vattnet var 9,7 grader och mest solsken o västvind 4-6 s/m

2013-11-02
Jag o Sjögga tog en abborr tur på Kattfjorden för att jigga lite. Vi hittade lite fisk
borta vid Torsviken så det blev några fina filéer till kvällsmat.

2013-10-13
Jag åkte med BG till Örten för att vertikala trots att jag hade haft en tuff "Sunkrunda"
kvällen innan. Vi möttes av en helt fantastiskt vackert vy över sjön i höstskrud o
spegelblankt vatten. Första nedsläppet gav en fin gös + 3 kg för BG och detta lovade gott.
Även jag lyckades att få några gösar men inte så stora dästå finare på bild.
På slutet av dagen så hittade vi fina abborrar me topp på 830g.
En kanon dag i en jätte bra båt o en hyffsad chaufför ... ha ha

2013-10-12
Jag hade nöjet att få ta me min fd. kollega Bien på fiske och det var första gången.
Vi körde BG o ja med han till gösskär å där satt redan Seppo o drog borrar.
Det tog inte lång tid för Bien att få första abborren på pimpel o han sken som solen.
Efter en stund så kämpade han regält och då passade han på att få sin andra art
en gädda. Vi provade runt på lite fler platser och gjorde även ett strand besök på
en liten ö som låg mycket vackert. Vi avslutade vid Svedgrund där vi fick många
borrar och såg en blankfisk som jagade me en del hopp. Bien var mycket nöjd
över dagen och det var det viktigaste denna dag....

2013-10-06
Jag och Ulrik åkte ut för att prova på öringen västerut. Det var fint väder och
färden gick mot Vårtan men det var ingen hugg villig fisk där. Under dagen så blåste
det upp mer o mer så vi gick på surfen hemåt och vid Gässlinge blev det en
liten öring. Vattnet var runt 12,5 grader.

2013-10-01
Björn bjöd in på en kort tur me nya båten och vi åkte till Hammarö.
Det var en fin kväll med en låg å fin solnedgång o det blev ett antal borrar,
ingen större men en kilogädda bjöd upp till kamp. Björns båt var mycket bra o
kommer att skörda många framgångar.

2013-09-29
Det blev flytrings fiske vid Söremten idag och med var Morgan o Tomas.
Vädret var kanonfint och vi trodde på bra fiske men det var svårt att lura dom.
Mogge tog en liten tidigt men sen var det kört trots alla flugbyten och olika sätt.
Vid skymningen så började det vaka och jag lyckades att lura 2 bågar o en fin öring.
Alla tog på en stor E 12:a och det var hur häfftigt som helst att drilla dessa.
Mogge fick även han fullt denna kväll värre var det för Tomas trots att vi försökte guida
fram honom, men han tar fisk nästa gång. Mycket rolig dag som vi snart gör om....

2013-09-21
Jag åkte me Sjögga o Johan till V.Silen denna dimmiga morgon och vi hade nöjet att se
6 st älgar på rätt sida om staketet på en liten fläck. Vi provade att meta sik o Johan hade
en monster hink me någon konstig blandning men den lockade bara mörtar. Det blev även
jakt efter regnbågar och vi lyckades att få 2 st på sen eftermiddan. Vattnet höll sig runt
15 grader.

2013-09-17
Ulrik och ja letade lite borrar vid svartskär men det var svårt. Det blev några vid lusa
men vädret var bleke o solnedgång.

2013-09-08
Jag tog en tur me båten efter gös på kvällningen men det var segt endast 2 ryck o släpp.
Det var 18 grader i vattnet och vinden låg runt 5 s/m sydost.

2013-08-31
Art tävling som klubben anordnar lockade 14 båtar till start och jag fiskade ihop me Gladh i
nya team namnet Gäddbiten.. Vi satsade på borrarna i år och efter möe letande så hittade vi
ett fint stim me toppar på halvkilot. Vi drog även en gädda på ett botten mete me löja 5,2 kilo.
När 2 timmar var kvar körde vi lite trolling och det gav snabbt en gädda till o en gös på 1,9 kg.
Detta räckte nästan fram till seger endast några futtiga poäng efter suveräne UPO-Ulf.
Rolig tävling som lockar fler o fler.

2013-07-26
Jag åkte till V.Örten för att prova lite VJ men det var svårt att hitta huggvillig fisk. Jag bommade
någon men fick en liten på trolling. Jag hämtade upp Sjögga vid N.Rådom sennare och han fick
låna en spö av mig me vobbler på. Detta gav givetvis fisk i form av en liten gös och en gädda som
hade kunde anmäla till Big 5. Jag körde till 23.30 då gav ja upp o åkte hem.

2013-07-21
Provade me lillbåten runt Svartskär efter gös men det var lugnt så jag provade att v.jigga istället.
Jag hittade några vid "Görhöla" med fin storlek, topp på 0,57 kg. Det var lite töligt me vinden
som gjorde att jag var tvungen att ankra upp för att få va still. Roligt me borrarna så det blir
snart en ny tur dit...

2013-07-18
Gös tur me Gladh och jag fick 2 st på V. jigg, tyvärr var gösen trög idag och ville inte hugga nått
vidare. Men det blir nya turer till veckan eftersom jag börjar semestern nu... Yeeees

2013-07-12
Jag o Peter W. tog en kvällstur på Vänern och vi var ute efter gös. Det blåste en skön SW vind på
6 s/m när vi la ut de hetaste betena vi hade. Vi körde över flera bra platser men inget hugg tills vi
körde förbi ett fast redskap då fick jag 2 gäddor i snabb följd. Men innan vi gav oss så lyckades ja
att få en gös på 1,46 kg o den gillade min orange färgade "Nisse". Br. Karlsson var duktiga och tog
en gös över 5 kg. (Grattis) Trevlig tur me PW idag o vi har en ny tur planerad i annat vatten.

2013-07-07
Var en sväng ner till västkusten me familjen ochfick en liten chansatt prova efter havsöring.
Jag vandrade ut på en udde brevid Sotenkanalen och såg en fin öring som stod o solade sig.
Men den såg mig och stack, men ja gick vidare och efter lite kastande så högg den.. ( Kanske samma)
Den högg snabbt o brutalt och vi hade en härlig strid men jag stod uppe på en hög klippa så det var
svårt att landa den. Det blev att klättra lite men jag släppte tillbaka den för den var så fin....
Kanske 50 cm o runt kilot, jag hade senare 2 hugg som släppte och jag summerade en kul morgon..
Som Tack för att jag släppte den så hittade jag en liten fin vobbler i vatten brynet på hemvägen....

2013-06-23
Avklarad midsommar me mina goa släktingar så fick jag lite tid för fiske och Sjögga hängde på direkt.
Vi tog min lilla båt "Törsken" och sjösatte i Mariebergsviken. Jag styrde ner mot Café Agust och det
var inte lätt att hitta fisk men till slut fick jag 3 gösar o en borre. Sjögga var mest me o det ä ju trevligt... Ha ha
BG o JH kom ut och visade snabbt att de kunde detta me V. jiggning det var en rolig hugg period.
Några timmar innan hade BG visat upp en fin gös för oss på 6,32 kg men den var tagen på annan plats i Vänern.

2013-06-17
Jag hängde på Sjögga o Johan på lite jiggning i älven. Johan hämtade upp oss vid bryggan Café Agust.
Det var en fin båt Johan hade "snickrat" ihop och den levrerade fisk oxå.
Vi driftade lite och jag som bara hade små jiggar fick "låna" en V.jigg av Sjögga o det var en bra en...
Jag lyckades att lura upp 2 borrar nära halvkilot och 6 gösar varav en fick bli me hem för middag. ( Utsökt )
Sjögga satt mest o rökte men Johan fick största gösen och vi gav oss vid 23 tiden. Vädret var soligt men lite blåsigt

2013-06-08
Morgan och jag åkte upp till den berycktade Landösjön i jämtland för att jaga Svenska o Kanadesiska
rödingar. Vi kom fram till stugan som låg 10 meter från sjön o låg vackert vid Kittelberget.
Efter att vi fått nycklar mm så åkte vi ner för att testa lite vid odlingen men vi fick inget och de vi pratade me
sa att det var tidigt som gällde så det blev att åka hem för att sova några timmar. Klockan 04 ringde telefonen
och det var bara att fixa frukost och åka ner till "båthamnen", där var det redan full fart.........
Det var så trågt att jag fick torg-skräck direkt, båtar överallt me långedrag efter. Alla körde så nära bojarna runt odlingen
som möjligt, detta var inte min grej och jag längtade till en egen båt. Vi pimlade en stund men det var så svårt
att kroka någon så när det gick mot eftermiddan gav vi upp och vilade innan ett kvälls/nattpass.
Mat o vila gjorde susen och kampen började igen och till slut så gav det utdelning. Jag kastade me en
spinnare på vak och det gav en röding på 1,45 kg även morgan fick några stycken. Vi tog även en trollingtur
efter Kanadicker men det var ingen hemma. Efter en sovmorgon så hade vinden ökat från NV så det gick gäss
på sjön och det gjorde att vi bara kunde fiska vi odlingen som var i lää. Men fisket var inget vidare, kanske var
det vinden eller så var det dåligt me fisk i sjön, de flesta vi pratade med tyckte att fisket har blivit mycket sämre de
senaste åren. Senare på kvällen så satsade vi på pimpel fiske och det blev hyffsad utdelning med 15 rödingar ( 6-9), ja släppte
tillbaka mina fiskar alla under 0,5 kg. Det var kul att se dom på ekolodet å pimla upp dem me blink/mormyska.
Sista dagen var det åter igen blåsigt från NV så vi packade ihop och åkte hemåt, det var i vemod
eftersom min fiskekompis Peter Grönstedt har hastigt gått bort............

2013-06-03
Ja o Sjögga tog bågarna och åkte till Törskbäcken efter jobbet för att testa flugfiske.
Det blåste ganska mycket och var besvärligt att kasta me fluga men jag lyckades att kroka en öring.
Rocken kläcken hade börjat lite men fisken fattade inte vilket smörgåsbord de hade bara några abborrar
tog för sig av detta. Vi grillade lite korv innan sista fiskepasset började. Det var även ytliggare en medlem
som flugade och han var i den blåsigaste delen av tjärnet och där var de på hugget. Han fick 8 st på slända
så vi åkte dit o provade. De var tröga på fluga nu men Sjögga drog 3 st öringar på 3 kast på spinn och det var fina
fiskar me topp på 2 kg. Jag var inte sen me att byta till spinn och vi hade mycket trevliga fiskar på. (C&R)
Sent så åkte vi hemåt och jag fick syna diket lite närmare och det kändes i flera dagar.

2013-06-01
Äntligen bra vindar på Vänern när man har möjlighet att fiska men då blir det värsta högtrycket....
Jag körde en riktig " Dahlénare " och det gav resultat när man kom "hem" te fiskvik....
Det blev 2 gäddor me topp på 8 kg och en borre o några ryck o släpp den heta dag.
Tempen var från 14 grader till 19 och bleke me möe svett, fisket var svårt men f..n va gött me värme...
Ett stort TACK till Peter Wiklund som hjälpte mig me ett start batteri när mitt var dött.

2013-05-21
After work fiske me Tony K. och det gick snabbt på bågen till en väntande båt som var riggad o klar.
Vi åkte ut i lite regn och la i betena o Tony lovade mig första hugget. Det tog inte lång tid förrän det
morrade gött i ett ytspö. Jag kände knyckarna gött genom flätlinan, lax kanske.....
Fisken hoppade o rullade lite innan den plogade i ytan utanför släpet. Den vägrade att gå ner och byta sida
så vi fick svänga med. När den kom in till båten gled den snabbt in i håven innan den sprattlade regält,
då såg vi att det var en vildfisk på + 5 kg. Snabb avkrokning o direkt i vattnet me den så det blev inget kort
eller längd. Vi körde på och fick en gädda och 3 ryck o släpp innan det blev bleke, då upphörde nappen.
Vi fick nöja oss med att se ena vindkraft verket bli av me vingarna på håll.......
Mycket trevlig kväll me Tony var det och har ja tur får ja följa med igen.

2013-05-11
1:a klubbtävlingen i trolling var det dags för och vi var 7 team som ställde upp trots tuff vindprognos.
Jag körde förmiddan runt storgrund men det var ingen hitt så jag åkte söderut när vinden blev lite bättre.
Söder om Pricken hitade jag en punkt som jag först fick en liten lax 50 cm på en jocke-skräck. Nästa
vända högg det ingen och nu var det göör tungt en gädda som inte ville me in så den klev av...
Nu snurr och på samma plats högg det på en 737:a som släppte snabbt men när ja höll i spöt så högg
den igen ..Fränt !!! Men tyvärr klev den oxå av snabbt trots bra krok ??? Nu var klockan så möe
att det var dags att ta upp o fräsa in te invägningen i hela 15 knop !! hua ligen...
Bäst för dagen var givetvis Ulf (UPO) me 3 blanka, största fisk fick Krister som gastade Ulrik öring 6 kg.
Vattnet höll sig runt 5 grader och vinden var sydlig 4-7 s/m mulet i början sedan sol.

2013-05-05
Jag hämtade en lite seg o trött Sjögga vid halv åtta och vi styrde mot Silen.
Vi startade ganska tidigt me att sätta 2 spön var och kunde glädjas över att silen var med på "nya" plottern...
Vattnet var ganska kallt 4,3 grader och vi rundade odlingen, inte ett napp så vi gick mot Krokfors.
Men det var dött där oxå så vi körde en bra bit norrut och hittade en liten fin vik som lockade.
Där visade sig att det var mycket varmare i vattnet ( upp mot 8,8 ) så vi körde på och snart drog Sjögga den första
bågen som kämpade gött. Det blev en kanon dag i viken och vi fick många bågar me många luftsprång
så vattnet sprätte.... När magen o ljuset påverkade mig så tölade jag mig te att vi skulle bryta och vi
tog upp o gasade på ( 12 knop ) mot rampen. Bäst var det närmast land på skrikiga färger i låg fart...
Jag släppte av Sjögga vid 23 tiden å då var han ganska trött men lycklig... ha ha ha
Själv fick ja rensa fesk till 00.30 å va gött de ska bli me rökt regnbåge till en kall öl....

2013-04-28
Jag och BG åkte en tur på vänern och det var lugn och fin morgon. Vi körde me 9 löjor och en sked.
Vid gässlinge hade vi ett regält hugg på en löja men fisken fastnade inte, vinden ökade snabbt mellan 9-10.
Det tog ett tag innan nästa hugg och det var på riggen som en fin lax på 57 cm fastnade. Det var givetvis
på skeddraget det högg !!!!! Jag passade på att köpa BG`s plotter/ekolod.
Vattnet var runt 3 grader vinden syd 3-10 s/m

2013-04-14
Jag o Sjögga åkte till Älsbacka för att prova borre vid den nya risvasen. Det var seg o tjock is
att ta sig igenom så det blev inte många hål. Abborren var helt passiv och vi kände att det var
fel dag att söka efter den. Men idag hände det som jag hoppats på länge !!!!! Det sprang
3 vilda vargar över isen c:a 500 meter norrut, först kom 2 mindre som stannade på andra sidan.
Sedan kom det en möe större som galopperade snabbt efter de mindre och när de var ihop så
försvann de österut. Vi satt och njöt av denna stund att få se dessa omtalade djur.
Det blev även ett besök vid Björntjärn där vi knappt kom fram pga mina slitna sommardäck
som jag monterade på i fredags kväll.... Där var endast en gubbe me fru som inte hade fått nått men
de bjöd på grillad korv när vi tipsade vart "Brynja-hålet" var..!!!!

2013-04-03
Bornholm
Avresa med Ulrik o Tomas och förhoppningarna ökade regällt.
Vi stannade för att fika och avnjuta en rökt regnbåge med en havsvik nedanför Uddevalla som utsikt.
Den sena våren lyste även där för isen låg kvar..

Milen försvann fort och snart var vi i Ystad och vi letade reda på en sportfiske affär.
Där köpte vi givetvis mera saker...... ha ha ha
Vi fick även ett hett tips om en havsöring över 8 kg som fångades vid Engelska revet och vi styrde dit
för att prova innan färjan skulle avgå. Det blåste kallt o Ulrik jumpade så skon blev blöt
men vi kände inte nån fisk, bara en massa sjögräs.

Inne på färjan fick vi äran att stå brevid en Volvo Amazon som var bestyckad me en Rover V8,
den var mycket fin. På färjan köptes de viktiga ölen och Ulrik ville köpa Nutella men det fick han ej,
men han fick smutta på min öl...

Framme på Bornholm och vi styrde upp mot Sandvig och hotell Verona, vi möttes av en kall o snöig ö.... Burr
Men inne på hotellet hälsade Per o Tina oss varmt välkomna me kvällsmidda o det smakade utmärkt.

Vi fick vårat rum och kunde vila ut inför första trollingturen....

4/4
Frukost klockan 7 och en timme senare stod vi redo för att fiska med Per.
Vädret var inte det bästa men solen sken o vinden låg runt 10 s/m från nordost.
Vi satte ut spön tacklade me skedar och även ett löjtackel och väntan började.
Vi pratade om fiskesätt o jämnförde fisket hemma o där, det var mycket givande o intressant.
Tiden gick tills vi såg en darr på en djuprigg och snabbt kunde vi se en liten torsk som tog löjan.
Ny löja på som ja tacklade !!!!! och nytt hugg på riggen...
En torsk igen som fick se båten innefrån.
Nytt hugg och det var på en dipsy som Tomas tog men då gick linan av...Faann

Det var inte lätt det här trots att det togs nån fin fisk lite här o där runt oss,
vinden var tuff men Per styrde o körde för att vi skulle hitta fisk.
Vattnet var kallt 0,9 grader och det var ganska rent på ekolodet och tiden gick...
När Per tog beslutet att riva var vi lite uppgivna och Ulrik tog första spöt och tog in det, då HÖGG DET !!!!

Först på ena riggen å Ulrik tog det snabbt o då högg det på andra riggen och jag tog det.....
Detta var början på ett 7 hugg......
Vi slet i spön och det trasslade och det håvades till jubel och order från skepparn,
det är svårt att återge detta fenomen men de som har varit me om detta förstår vad possitiv stress innebär.
Vi trivdes som fisken i vattnet och ville att det aldrig skulle sluta men när vi summerade så hade vi
4 fiskar i båten på 10, 8, 5 o 4 kg. Vi bara skrattade hela vägen hem till hotellet o kunde kanppt fatta va som hände.

Tomas som fick ett PB på lax förärades me en pokal som storebror skaffat och en stor klunk me jäger.
På middagen så ärades Tomas me storkäft för sin tappade fisk pga av linbrott...hmmm
Dags för sängen o vi sov gott....

5/4
Idag skulle vi fiska från land och det var havsöringen som vi jagade.
Vädret var piss me nordvind runt 10 s/m och snö i luften, var skulle vi åka ???
Vi provade läsidan och mötte ett gäng från Tranemo fiskeklubb och det var en som
fick en blank på 35 cm så det gick tydligen att få nått. Lunchen blev söder om flygplatsen vid ett fint
vindskydd me bra utsikt. Ja givetvis var det Bullens pilsner korv vi åt me en go öl till.....
Vi provade flera ställen och tog ett test me pålands fiske vid Salenebukten men där var vågorna
nära 2 meter och det var svårt. Det blev att åka till hotellet och skämmas att vi blev 3 FF vid middagen.
Kul för Tage ( 82 år ) mfl från Tranmofiskeklubb som tog flera fina laxar
Tage tog 2 fiskar runt 10 kilo och firade det me armhävningar, situps o plankan i båten !!!!
Kul kväll me många fiskare och det var historier hit o dit..

6/4
Frukost klockan 7 igen och snart var vi redo igen för laxtrollning me Verona-Per.
Vi körde ut mot gårdagens heta platser och snart kunde Tomas ta första laxen runt 4 kg.
Jag fick ta den andra laxen och det var en pigg en som hoppade å for runt, kanske 5 kg tung.
Ulrik som hade väntat tog en 3:e lax som oxå var pigg som tusan och vi njöt av fisket trots att det
inte var de stora som högg. Nytt hugg och Tomas fick ta denna och den stred bra och Tomas njöt av
fiskens pigga rusningar. Denna fisk var dagens största 6,6 kg som var nytt PB för honom.
Det var inte så svårt att börja riva för dagen idag, när jag tagit bort en spöparavan och skulle
veva in så högg det i näven på mig..... Faan va kul !!! Jag kunde jubla o drilla in en liten lax runt 3 kilo. Ha ha ha
Vädret var idag kanonfint, strålande sol med en avtagande nordvind till bleke innan den vände
till västligt och ökade sakta. Vattnet var 1,9 grader
I hamnen så straffade måsarna oss me att prickbajsa på Ulriks bil
till hans förtret, det stod ju danska bilar brevid........

Vi hann även med en liten promenad i Sandvig och det var kusligt lugnt trots strålande sol,
kanske blir det annat till sommarn.

Kvällens middag var utsökt som vanligt och nu flödade även ajrich koffy som ja inte gillar,
det syns på stavningen eller....

7/4
Sista dagen och vi åt frukost betalade och tackade Per o Tina för fantastiska dagar.
Men vi skulle hinna me ett pass på Salene bukt där vinden var perfekt.
Vi började till vänster om parkeringen men vi kände inget men såg en norsk som flugfiskade in en öring på 2 kg.
Efter en fika så provade vi till höger om parkeringen och där lyckades vi lura en varsin havsöring.
Alla tog på olika flugor bakom ett bombard flöte, kanske var någon godkänd men vi återsatte de.
Nu var vi mycket nöjda att vi alla fick havsöring oxå så vi åkte till färjan
för att påbörja vår hemfärd mot Kallsta. (Hemma 22.45)

2013-03-31
Ny tur till V:a Silen och nu var även Johan me mej o Sjögga för att ha en fin dag vid Risviken.
Vi la ut lite meten direkt och det nappade snart en båge på mitt lilla spö och en tuff kamp började.
Jag hade den i hålet men frästade linan lite för möe och linan brast och i ett försök att ta fisken så kastade jag
mig ner me halva armen i hålet. Fisken vann denna gång och jag stod där me droppande tröja.
Men det dröjde inte länge förrän jag såg en sik i hålet och spänningen ökade direkt, jag lurade upp den me en liten
svart mormyska den vägde runt 5 hg. Snart började även regnbågen att nappa lite här o där så vi sprang
både hit o dit. Solen sken gött och vinden var noll nu njöt vi i fulla drag. På eftermiddan kom Preben
och tittade till oss, det blev trevliga historier o möe skratt. Johan var mycket nöjd me första turen hit
så han köpte årskort han med.

2013-03-24
Sjögga o ja åkte ner till silen igen och vi skulle ha en fetsik hade vi tänkt. På isen var det redan kända
ansikten så det blev möe töl o skratt. Jag fick några småsik men det var svårt att lura de större men solen
sken så jävla gött så det gjorde inget. På slutet fick ja en fin regnbåge och strax efter kom ett fint hugg på
12 meters djup. En tuff drill började som jag vann och ett nytt klubb rekord på snorgärs låg på isen fet o fin.
Den vägde hela 75 gram o Sjögga var såååå avundsjuk. Vi hade några finare sikar oxå innan vi provade
regnbågen nära land. En fin körvbrasa värmde gott när solen försvann och vi höll ut länge i mörkret, men
det vart ingen mer fisk. En härlig vårdag med svag nordvind o solsken hela dagen. Enda negativa var
att jag la telefonen på biltaket när vi åkte så den är nu borta.....

2013-03-23
Jag tog cykeln ner till Välsviken för att prova på lite abborrfiske. Solen sken gött och det var en svag
vind från norr och nedförsbacke hela vägen....
Ute på isen var det lättgått me hård skare men när jag skulle borra 1:a hålet så var det tungt..
Isen ä tjock nu och borret är inte helvasst så det var en prövning varje gång ja skulle borra....
Det blev några borrar lite här o där men ingen större att ta me hem. Kul att se en räv som raskade
över isen mot Jäverön i högt tempo. Njutbar dag i solskenet innan ja trampade hemåt i uppförsbacke..

2013-03-17
Vi åkte till Björntjärn igen för att lura lite rödingar och det började nappa omgående. Jag tog 2 st
ganska snabbt på den blåa mormyskan och det nappade lite här o där. Idag var även Carina me på isen
men då fick jag locka me både Ulrik, Sjögga o Johan... Nappandet avtog allt efter att dagen gick och
vi kunde starta den viktiga korvbrasan o njuta av lunch i det fria... Gött....
Nu skulle ju Carina oxå ha en fisk å när vi styrde henne till "Brynja-hålet" då small det på en röding.
Puuh !!! Jag hade ju lovat att hon skulle få fisk så nu var jag helnöjd...
Nästan alla fick fisk så dagen var bra trots att solskenet försvann tidigt på dagen.

2013-03-10
Idag var vi 5 st som skulle på storsik jakt västerut och vi åkte i strålande solsken men ner mot -15 grader.
Det startade på ett nytt ställe och där såg jag en på kikmete medans Sjögga hade en på
men den klev av vid iskanten. Efter lite funderingar så byte vi plats och där satt en klubbmedlem och
drog sik så vi kiknade......
Även en "skum" Dobberman var på isen !!!!! Ha ha ha
Vi körde på i snålblåsten och nästan alla fick fisk inte många men vi klarade namnet i alla fall..
Lellebror som kan detta me sikpimplingen visade proffsklass och fick en fet o fin.

Jag lyckades få en fin båge och även Sjögga lurade en fet o fin i skymningen. Kul dag me en topp av
korvgrill o äkta brasa, rökt regnbåge fanns att äta i solskenet.

2013-03-02
Dags för avslutning för Big 5 år 2012 och det var en repris på fjolåret. Det var Göran som vann och
han ville har en fiskedag på Björntjärn. Vi hann knappt komma dit innan Göran fiskade fullt ( 3 st. )
och han kunde ägna sig åt sitt kvinnliga sällskap å även tråka oss oduglingar. .
Dagen gick och det kom upp fiskar lite här o där även jag lyckades lura en på mormyska.
Möe rödingar blev det och jag fick till ett roligt kort.
Vi hade en trevlig prisutdelning med korvgrill å kaffekok nästan alla fick fisk me hem. Värst var
Brynja Magnus som skulle lära av oss "experter", han fiskade skjortan av oss........( kul )
Synd om Sjögga som ä sååå duktig och inte fick visa det. Men Nicke klarade namnet i skymningen
när vi andra gjorde i ordning oss för kvällens "After fish" som avnjöts på Table i glada vänners sällskap.

2013-02-23
Viktoria pokalen skulle avgöras idag och starten gick vid färjelägret på Herrön.
Det var 11 st startande och jag tog täten mot "Timmerdalsgrund" efter mig skuggade far o son Gladh
och Ulrik hade samma tanke på område som oss andra. Jag kände nån fisk i början men det var
mycket segt. Jag lyckades bara få 3 små borrar medans de andra drog lite fler men jag borrade klart mest
i jakten på de fina fiskarna. Tiden gick fort och vi promenerade tillbaka mot målet men det var
lite tid kvar så jag lyckades dra 3 småttingar till. Det visade sig vara svårfiskat idag men Björn var den
som lyckades bäst. Kanske var det mitt isborr som han lånade det bästa receptet... ha ha ha
(Resultatet finns på Mickes sida)

2013-02-17
Nu tog ja o Sjögga en tur till Silen igen och deet började bra i viken hos Preben.
Jag tog fisk redan vid utlägg och hade det körigt ett bra tag så kafet fick vänta ett bra tag.
Det var mest på räka och fisken gick utåt me huggen. På pimpeln fick jag en sik och det var startskottet
för kikmete på grunt vatten. Jag lyckades lura upp 4 st och det var en riktig höjdare att se dom cirkla runt
mormyskan. Jag fick ihop 8 regnbågar förutom sikarna så jag var jätte nöjd me dagen trots att vädret
var blåsigt me snöfall i mellan åt. Preben kom och höjde dagen me sina berättelser från sitt långa liv.
Jag var tvungen att låna ut min pimpel te sjögga så han klarade namnet idag.. Ha ha ha ha
Han skötte ju grillen me finess och är sååå snäll att fiska me....

2013-02-16
Jag provade en liten sväng nere vid Välsviken och det var ganska dött jag lyckades knappt klara namnet.
Ulrik var desstå bättre och fick ihop en stekpanna fina borrar. Vädret var ganska surt me dis och lågtryck.

2013-02-02
Vi åkte till V:a Silen igen och det var ja, Morgan, Sjögga o Rikard. Vi hade hört bra rapporter om
storfångster så vi var där tidigt trodde vi.... Väl framme i gryningen så var det redan över 15 fiskare
som borrade o härjade. Det var dåligt fiske så vi gick söderut mot ett eget ställe men vi fick bara
vara ifred några minuter innan det var flera norskar runt oss. Även här var det segt så efter ett telesamtal
från känd fiskare så bytte ja o Sjögga till en nytt ställe och det lönade sig. Redan vid ett tiden så fick jag
första fisken en fin båge över 2 kg som tog på en ny mormyska. Vid 3 tiden högg nästa fina fisk
och det var Sjögga som tog den på räka. Mörkret närmade sig i takt till isåskan som dånade o då
började det hugga överallt. Vi hade ett roligt stress fiske, vi sprang hit å dit kastade fiskar på isen.
När ruschen var över så var det becksvart endast en kanonfin stjärnhimmel lyste starkt. Vi var
givetvis sist av isen och lellebror o Rikard väntade vid bilen och det visade sig att vårat beslut att
flytta på sig betalade sig bra. Vädret var soligt och svag vind endast några grader minus, kanondag...

2013-01-20
Vi körde ett regnbågs race på V:Silen och provade Sandviken på östsidan. Det började bra me
lite napp här o där och Ulrik fick 2 fina bågar. Själv hade jag en fisk på när jag gick på spaningstur
men Ulrik räddade denna fisk åt mig. Jag hade även en på mormyska som släppte fort tyvärr.
Vi fick endast 3 st och såg några andra fiskare som fick 5 st men det var en fantastisk dag med
sol och endast 3 minus grader. Att språka med Preben o hans kompisar kryddade dagen regält..

2013-01-06
Jag o Björn fick en möjlighet att fiska på Vänern idag och efter lite isbrytning i sundet så var vi ute.
Det var en tät dimma i början men trollingsuget var högt efter fina rapporter dagen innan.
Vi stannade långt ut i sjön på det djupaste partiet 106 meter. Efter en stund så lättade dimman och
det högg 3 mindre laxar i snabb följd, vi låg kvar i området och det lönade sig. För jag fick
ett fint hugg på ytan och fisken hoppade o stred bra, det var en lax på 78 cm o 5,27 kg tung.
Dagen gick fort och vi hade även en vildlax c:a 60 cm som snabbt simmade tillbaka. På slutet
av dagen åkte vi mot 2 kompisbåtar som hade fiskat bra och där klev en öring på 64 cm 3,35 kg.
Vatten temp runt 3,5 grader mulet väder me 3-7 s/m ostvind, mycket kul dag me Gladh.

2013-01-01
En premiär tur till hemmasjön för lite skymningspimpel.
Jag la även ut 3 don me dö slom på men de förblev döa hela tiden.
När mörkret smög sig på så högg det till i pimpel och efter en stund kunde jag se en
fin gös på 1,4 kg ligga på isen. Det är alltid lika kul att få gös på pimpel eftersom det
tar tid innan de hugger. En bra start på fiskeåret 2013.