25 juli 2015

En sväng i Dalarna

Jag åkte med båten o Tomas för att testa rödingen igen och var taggad till tusen me möe nytt.
Vi fiskade 2 dagar i ena sjön utan ett enda hugg !! På lodet var det mycket glest mellan fiskar o stim nästan obefintliga. När vi väl hittade någon båge så stönade vi kvar rätt länge utan resultat. Då bytte vi sjö 3:e dagen och där skulle det finnas fin öring sas det men det var trögt där också. Men det fanns mer på lodet att titta på men de ville inte så i desperation så var vi i stort behov av napp. Vi letade upp lite abborrar så det i alla fall luktade fisk av händerna o vid rampen fick vi höra att det gick att få små öring upp till kilot. Men vi bodde fint i stugan och Tomas som sällskap så var det mycket trevligt trots dåligt fiske.

Tomas åkte sedan hem och jag for vidare till Vika som ligger strax utanför Mora för att hälsa på en gammal jobbar kompis från Skogsstyrelen. Vi åkte ut på fredagen för och se om det fanns någon regnbåge kvar, Folke ville även se en Siljans öring. Det gick ganska fort att först få en gädda och sedan en klippt öring som var lite för kort. Vi åkte ner mot odlingen där det var c:a 10 båtar som åkte runt. Det var mycket dåligt på lodet så vi körde tillbaka mot öring platsen men först fick vi en tuff regnskur över oss. Inget hände förrän vi nästan kom tillbaka mot Sollerön då löste ett djuprigg spö ut och en fin borre på 0,53 kg fick syna båten kort. När vi sedan tog resten av spöna ( 3st ) så hade en tuff slom huggit på en liten vobbler !!!!

Idag va vi även på en liten festival me gamla båtar i Mora och det var mycket kul att se dessa

Det blev inte så möe fesk denna resa men det var en kul tripp.