8 juni 2016

Havsfiske i Norge

Jag åkte upp för andra gången till Kvaröa som ligger 10 mil norr om Mo i Rana och det var med elgänget, Tony, Fetmats, Lars, Håkan o Sten. Vi började resan i en minibuss och körde upp till Hemavan där vi övernattade, för att dagen efter hänga på låset till ica. Vi körde sedan de sista fina milen upp till Kvarö där vi blev hämtade av båt, vädret var mycket fint me sol o vindstilla. Vi slängde in sakerna o gav oss ganska snabbt ut på första fisket och det blev några fina torskar. De följande 2 dagarna så var vädret gott me svaga vindar o sol men de stora fiskarna var svåra men jag lyckades i alla fall få en fin havskatt på 4,2 kg och en bleka på samma vikt. Sedan de andra dagarna började det blåsa så vi fick gå lite mer i lä och det belönade sig men 3 hälleflundror och det var först Fetmats om drog en på 27 kg o Sten en på 18 kg. Jag fick även min första hälleflundra på blygsamma 5,5 kg men den tog på det tunnare spinnspöt så det vart en fin kamp. Vi hade en tuffare avslutning på veckan då det var nere på 2 plusgrader och nordan vind när det då var 30 plus hemma i Karlstad!!!!

Vi åt gott o drack möe öl även en o annan (irish coffy) å nån Jäger blev det.

Sällskapet var det bästa så det var en mycket bra resa o jag ser redan fram emot en ny nästa år.

Jag har även filmat en del som kommer att  läggas ut på min blogg.
Här är en liten del av alla bilder jag tog.