15 sep. 2016

Harrfisket i Gloma 2016

Vi åkte upp 8-11/9 till Alvdal och bodde hos Grete på Långudden camping för att flugfiska.

Det var en fantastisk första dag med vindstilla o solsken + fisk som nappade bra uppe vid Tynset.
Sjögga blev bjuden på Whiskey i kupglas ute i älven och det var flått.

Fredagen var svårare för vattnet var högt runt Alvdal men jag hade en härlig upplevelse på eftermiddan då vinden gav sig helt från syd. Det började vaka överallt och vi bestämde snabbt att byta sida på älven och när vi gick tillbaka mot bilen så stod det 2 stora harrar nära land. De lyste härligt mot sandbotten på en meters djup och jag kunde med hjälp av de andra som guidade mig vart jag skulle lägga flugan. På 4 kastet så steg den största av dem å tog flugan. Kampen blev kort då den släppte o försvann som en avlöning. Jag fick då hjälp att kasta på den andra som tog direkt och jag kunde drilla in denna fina på 45 cm. Thomas o Sjögga var mycket nöjda med 1:a parkett tyvärr var filmkameran i bilen då.....
När vi kom över på andra sidan och började fiska drog vinden igång igen från norr och fisket var över tyvärr.

Lördagen provade jag o Thomas att spinnfiska lite nedan campingen och vi fick både harr å öring men ingen större. Efter stugbyte och lite lunch så provade vi längre ner mot grottingrenna på båda sidor men det var svårt och de vakade dåligt. Vi fick en del fina på spinn istället.

Söndagen började med regn och då packade vi ihop grejerna och reste söderut där solen visade sig efter bara några mil. Sjögga å jag stannade vid Sysslebäck o provade lite men fisken var liten tyvärr.