2 juni 2019

Fina gösar ikväll

Jag åkte ut på eftermiddagen i lite soldis och fick en ganska besvärlig syd vind som gjorde att det var svårt att hålla båten still. Jag tog en fin matfisk ändå men åkte till lite lugnare parti o det betalade sig bra idag. Jag hittade några ekon som såg lovande ut men ingen ville hugga så jag letade vidare och vädret blev lite mer mulet. Nu hade även vinden lugnat sig lite och jag kunde parkera båten bättre och det gav utdelning. Efter några mindre gösar så högg det på en fin en, men den släppte innan jag såg den å den var tung. Jag åkte runt o letade efter den för att se om den ville ta igen och fann den. Jag släppte samma jigg o till min stora lycka högg den brutalt på igen o nu satt den bättre. Den stred bra o efter en stund kunde jag få den i håven nätt o jämt.. phuu
Jag vägde den till 7,44 kg o efter ett snabbt kort så kunde den simma ner igen, nöjd o glad att konstatera att det var nytt pb. Jag fortsatte att köra i området som hade mycket med betesfisk och ett nytt fint eko dök upp. Jag släppte samma jigg igen o det högg på så jag nästan tappade spöt, men nu satt det en större stingerkrok på eftersom den förra fastnade i håvnätet. Gösen satt perfekt o jag kunde håva den fint men det var så jag funderade på att ta en större håv nästa gång. Nytt pb igen denna vägde 7,88 kg, båda gösarna högg på en westin jigg 6" i svensken gul/blå. Nu var jag super nöjd och styrde hemåt i duggregnet som hade börjat men det tänker man inte på med kanonfeske. 14 grader i vattnet