16 mars 2019

Laxar på hugget

Idag åkte jag ut med Tony och humöret var på topp o vi hade fina rapporter från tidigare fesken. Det var lite lugnt första timmen men när vi kom ut på lite djupare vatten så högg det först på Tonys rigg och det var en skön första rusning som var härlig att höra. Efter lite bök så kunde jag håva en fin vildlax runt 4 kg som högg på en löja me flasher på 10 meter, lite senare så högg det på samma rigg och jag fick drilla en vildlax. Den var något mindre men var rolig att drilla o nu var det mycket roligt. Vi vände tillbaka och ett nytt hugg på ytan men tyvärr släppte den. Vi snurrade i området och det visade sig att det kom en del fisk men mitt på dagen hade lugnet kommit i de flesta båtar.

 Båtarna försvann  mer o mer och vi körde lite mer hemåt då vi fick ett fint hugg på ytan även spöt brevid signalerade fisk men klev av. Tony drillade fint in sin lax o när det var dags att håva så klantade jag mig o väntade inte in rätt läge utan var för het och vips så satt kroken i håven å laxen gled iväg mot friheten. Jag har inte bommat många håvningar genom åren så denna sved regällt men Tony som är en gentleman trösta mig med fina ord...

Strax efter detta så högg det på "min" rigg o jag kastade mig på spöt o det var en härlig första rusning som bara drog iväg. Jag fick vänta en bra stund innan jag kunde börja ta in lina. Det var segt o jag drog så möe jag vågade men jag fick lite då o då. När fesken kom in så var den stor men helt Slut o Tony visade hur en håvning skulle va o det tackar jag för, laxen var 75 cm o 5,1 kg tung den tog på en stor löja bakom en vk flasher. Vi tog en rund sväng till men det blev inget mer idag men vi styrde hemåt mycket nöjda efter en fin  dag på sjön.