7 juli 2019

På ett tjärn...

I går kväll fick jag nöjet att fiska fluga med Tomas i ett klubb tjärn i de djupa skogarna i Värmland. Vi pumpade upp våra flytringar och traskade in i skogen ibland knotten, vinden var helt borta för en gång skull. Väl ute på vattnet så försvann knotten o vi kunde konsentrera på fisket och det vakade en del så det blev torrfluga på. Det var svårt att kroka dom var så försiktiga o vi bytte flugor men det var ingen som passade fisken. Då bytte jag till en gammal favorit och det small direkt, nu var det kul de nappade frisk på denna fluga. Efter nån timme åkte vi i land för att grilla några korvar o vila lite men det gick inte att vara där för länge eftersom knotten ville ha ett smakprov av mitt kött. Ut igen på vattnet å det följde med lite knott men de försvann. Pang !! Ett grymt hugg som tyvärr slet av tafsen och tog flugan o vad skulle jag nu ha på? Ett tips var nått med orange färg på och jag hade en Montana med nått åt det hållet kanske lite mer mot rosa. Jag behövde inte fiska länge förrän det högg på en regnbåge och denna fluga funkade bra. Vi fiskade och njöt av lugnet och den vindstilla kvällen tills Tomas sa att vi åker hem och det var nog tur det. Efter att tömt ut flytringen på luft och brottas med alla knott så började det regna regält vi snabbade oss in i bilen och det kändes gött för när vi åkte hemåt så var det spöregn.