28 dec. 2018

På isen igen...

Fick äran att följa med bröderna Öhman på pimpelfiske norrut och det såg jag fram imot. Efter fiskekort köp så var den stora funderingen skulle vi ta oss upp i backarna???  Det började illa med en bil som backade på isvägen men Magnus som har en riktig feskebil låg på omkörning och vips så var vi uppe över backarna o resten av vägen gick lugnt o fint. Vi gick ut mot ön och det kändes perfekt, nisse Magnus vovve sprang o njöt av friheten på isen.

Efter en stund så fick jag hugg på en svart myska o efter en fin strid så kunde jag se en vacker öring på isen. När sedan Per skulle fota den så började hans spö som låg på stolen röra sig så jag slängde fesken o sprang för att greppa spöt.
Efter kom Per och kunde sedan drilla upp en öring till o glädjen var hög.
När lugnet hade lagt sig så tog Per tillfället ett att dra en röding som var fin.

Nu var det hugg period å jag kunde kroka en något mindre öring på den svarte igen, Magnus hade några stötar men de var tröga.
Det kom en ny lugn stund och vi borrade några nya hål och sedan var det äntligen Magnus tur att dra en fin regnbåge efter att jag tappade en i samma hål. Jag låg en stund o kikmetade en meter under isen och hade en röding som var framme 4 gånger utan att ta myskan med maggot.

Sista timmen flyttade vi oss norrut mot en udde för där hade Magnus o Ulrik ett hett fiske tidigare  på rödingar. Magnus borrade första hålet å vi andra han knappt borra förrän han hade en röding på isen o det kändes så rättvist. Vi körde ett tag där men det var den sista fesken vi fick och vi kunde summera en kanon dag med härligt väder alla fick fisk o nisse var nöjd.

Jag avslutade denna kanon dag med att äta en röding filé o en öring filé gjord i ugnen.. det ä lyx det....