5 jan. 2019

Nytt röding vatten

Ulrik, Tomas o jag åkte norrut till ett nytt vatten för att prova på röding och det kändes bra med gött väder. Vi köpte kort o träffade en storfiskare som redan hade fiskat fullt och han var mycket snäll o delade med sig av tips. Vi knallade ut mot ena sidan o började pimplade å det var jag som fick första fisken som stred bra. Den högg på rödblink med pärlemoblänke o moggekrok och nu kändes det  som vi var på rätt plats.
Nu var det Tomas tur och han var på lite djupare vatten än mig o drog en fin rödfärgad röding samtidigt som solstrålarna började träffa oss.
Nästa fisk var min igen och den något djupare och gav en bra strid, verkade möe större än den var. Samma tackel igen och nu var det roligt på isen och jag var tvungen att köpa ett kort till. Tomas tog en ny röding o den var mycket fin strax över kilot o gav en härlig fight o nu var det bara Ulrik kvar att fylla kortet.
Jag körde mormyska med färg jag fick tips på av den snälle storfeskarn och det stämde bra det tog inte så lång tid till hugg. Typiskt så pratade jag i telefonen med lillebror mogge när det högg på men den släppte. Men jag körde på o bytte hål 2 gånger å i det andra så högg det direkt och det blev roligt med att den tokkörde en rusning så det var möe lina att ta in med fingrarna. Det gick bra och snart låg det en röding på isen och jag blev imponerad av deras kämpaglöd.
Nu var det Ulriks tur att få drilla en röding o det var kul att vi alla 3 hade fått fesk.
Efter en stund tog vi en förflyttning till andra sidan sjön för att se hur det var där men inget hugg på första platsen så vi gick norrut mot start platsen som var en grund platå. Men det var sista timmen å det vart inget mer idag men vi kunde avsluta med att prata med en lokal kille som var mycket trevlig å bjöd på tips mm.