4 sep. 2019

Havsfiske på Selvaer

Vi åkte upp mot Norge med höga förväntningar, vi övernattade i hemavan innan resan gick mot färjan o Traena öarna. Vädret var fint o vi inkvarterade oss snabbt innan vi styrde ut mot de norra grunden. Torsken fanns där men inga stora mängder men flera runt 10 kg, även några stora sejar runt 10 kg fick syna ytan. Det var en mycket fin kväll tyvärr kom mörkret så vi var tvungna att åka mot stugan.

Nästa dag hade vi soligt igen men med stora dyningar och svårare fiske efter torsken, men en rom o cola satt gött på bryggan i solnedgången.

Ny dag och letande efter fisken fortsatte men när västvinden ökade fick vi åka på östsidan i lite lä och vi hittade lite fina matfiskar innan de mörka molnen me skyfall skrämde tillbaka oss på ön.

Nästa dag så satsade vi mest på hällefiske och jag hade en riktigt stor på när jag metade på hel sej. Den fick lång tid att ta den och när jag sträckte upp linan så var det tungt o började vända båten när det helt plötsligt släppte ???  Jag hade en redig cirkelkrok som jag blev rekommenderad men fisken vann denna gång. Vi letade hela dagen men ingen hälle ville hugga.

Ny morgon å vi kunde ta det lugnt för det kom ett riktigt regn oväder som gav dubbla regnbågar och möe vind men det lugnade sig så vi kunde åka ut. Tyvärr vart det ingen hälle idag i våran båt men gurkan i andra båten fick en liten som återsattes.

Ny dag och vi hittade lite lä bakom en ö och på första driften fick Sten hugg och strax senare kunde jag lyfta in en hälle på 92 cm som vart resans enda godkända hälleflundra. Vi tog en liten paus efter några drifter där o åkte in till stöga, vilade åt lite men åkte ut en tur till. Vinden la sig och vi åkte ut till kuskallen där sulorna cirklade och det var något på gång. Vi letade och när vi hittade lite på lodet så började det blåsa men vi följde sulorna och jag fick 2 stora makrillar men nu hade vinden ökat mycket och regnet ökade oxå. Vi fick en tuff resa tillbaka men fetmats styrde mycket säkert oss i hamn. Sista dagen blåste bort så vi åkte hem lite tidigare med en övernattning i hemavan igen.
En summering av resan var bra fiskekompisar och mycket god mat o dryck gjorde veckan härlig. Å ett stort grattis till Tony som vann bucklan på en torsk 12,5 kg.