27 maj 2020

StorRöding jakt

Kom äntligen iväg ner till sommen för att fiska några dagar med storfeskarn Jörgen.
När jag kom fram med båten till husvagnen så blåste det möe så vi satte oss o tog en pilsner o snackade taktik, hur när vilket bete??!!!
Efter ett tag så mojnade vinden och vi åkte ut i Jörgens eka, kanske någon öring ville hugga. På andra sidan satte vi ut 4 ytspö och snart gungade det till i Jörgens spö men den fastnade inte så vi vände tillbaka och nu högg det på min sida. Jag fick se en öring hoppa högt innan den släppte och det var det enda denna kväll.

Nästa dag började vi vid samma plats och det högg igen på min sida och nu var det en större fisk på men c:a 10 meter bakom så fick jag se en bred sida innan den släppte......
Vi körde vidare och lite norrut så högg en röding när jag skulle byta bete den var 63 cm och den var 2 kg tung. Det högg även en mindre röding på spinnare som simmar kvar i djupet. Lördags kväll och vi skulle äta gott o umgås med Samuel med familj även Henrik kom som även fyllde år denna kväll. Det var god fisk med såser och vin o öl, även ett bad i tunna hann vi med innan vi somnade gött i husvagnen.

Ny dag och vi körde ut för att leta storröding och efter möe letande så högg det en när jag skulle byta bete igen.....
Vi körde länge och när vädret kändes sämre o sämre så fiskade vi oss mot hamnen när jag såg en stigare. Jag löste spöt men inget hände då högg det på ett spö på Jörgens sida och han drillade in den o jag tänkte rensa min riggsida när det högg på en röding där oxå. Jag håvade min först och sedan Jörgens fisk när jag ser bakom Jörgen att hans andra spö står o gungar.. Han tar detta snabbt och en ny röding är snart i håven, ett trippel hugg på röding på 4 spö.....
Vi fattar knappt vad som hände men efter 2 returer så behöll vi en matfisk och åkte nöjda mot rampen och vi kom precis undan en redig regnskur.
Vi kom till husvagnen och kunde vila och äta lite för att sedan hinna ut någon timme i Jörgens eka för att söka efter kvälls öringen men det vart bara en liten gädda.

Sista dagen och nu skulle den upp storrödingen och vädret var ganska bra o växlande. Vi körde hårt och det var tyvärr segt men till slut hittade vi en del stim och där högg en 52:a det var den sista fisken denna resa. Vädret var mycket växlande men bra vindar gjorde att vi kunde fiska så möe vi ville, tempen i vattnet låg runt 10 grader. En kul helg med bra fiske där vi saknade den större bara.