27 feb. 2021

Inställd trolling blev pimpelfiske

 Tony flyttade båten till grannen igår och det var isfritt o bra för att vi skulle ta oss ut snabbt idag. Men tyvärr stämde inte väderprognosen så det drev in stora isflak som var 10 cm tjocka och täppte till c:a 50 meter ut. Vi testade lite och kom endast 3 meter framåt så det blev att ge upp.

Sugen på fiske var jag och åkte upp till klubbtjärnet istället och där var inte så många. Min fiskeplats var redan upptagen så jag satte mig vid öa och det kom en fiskare till dit. Han drog snabbt en regnbåge och tappade en röding innan jag fick napp o det var en fin båge på 1,3 kg. Den tog på blink med mogges tomte å röjjeslang och nu kändes det bra i sola. Strax senare fick jag en röding på 0,8 kg på samma saker.

Huggperioden avtog å de som var längre bort flyttade sig så jag gick bort dit för att se om det var någon fisk kvar där. Det var segt ett tag men sen högg det på en fin regnbåge som jag sätte tillbaka. Kul för jag hade lilla mormyska spöt med flätlina o det gav en härlig känsla o givetvis på tomten som bror gör... Jag släppte ner igen och det small på direkt och det vart en mindre röding som simmar kvar den oxå.

Nu gick jag tillbaka till ön och var nu ensam där och det var lugnt en stund sedan blev det en hugg rush igen och flera rödingar högg o fick simma tillbaka. Det var en bra dag lite synd att solen försvann men kul va de.