17 jan. 2021

Många mil blev det

 Idag ville carra ut på isen och jag föreslog tjärnen i persberg som jag inte hade varit vid på länge. Vi åkte upp och när vi hade den sista halvmilen kvar så var det oplogat tyvärr så det var bara att byta vatten. Då blev det Munkfors istället och väl framme hos kort försäljaren så var han inte hemma. Ny planering och till macken och där gick det bra o nu tillbaka o upp till tjärnet. Kul att vägen var nyplogad o fin, jag chansade på att få parkering vid vindskyddet och det var en plats kvar...

Ute på isen var det ganska många och tyvärr slask på många håll men vi satt oss vid ön. Det satt en yngre kille bredvid o drog en röding o då gick humöret upp. Efter en stund så vände jag mig om mot carra då drillar hon i smyg jag fick bråttom att hjälpa till. Hon fixade det galant och upp kom en röding strax under kilot. Den högg på en mormyska som Morgan gjort o kallas ''jultomten'' å den funkar bra där.

Jag kämpade men tyvärr blev det inga napp mer och de vi pratade med hade inte fått nått så det var svårt. Vi var sist att lämna isen och på vägen ner till ransäter hade vi 2 älgar på vägen, tur man körde lugnt då.