31 jan. 2021

Fina fiskar

 Vi åkte uppåt idag carra o jag. Det var en kall o klar morgon -15 grader men solen var på väg upp och med lite varma strålar var det inga problem. Det var inte många fiskare ute där idag endast 4 st så det var covid säkert. Carra började direkt med 2 små borrar och vi borrade oss ut på djupare vatten. Jag hade första röding på och det kändes tungt med flera små rusningar men allt gick bra och snart låg den på isen. Den högg på en mormyska som mogge gjort som han kallar jultomten och den vägde 1,3 kg.

Nu kom en lång stund utan hugg men då värmde solen gött och vi åt och njöt. Jag blev sedan sugen att testa på västsidan så jag gick dit själv och det var en bra kant mot djupare vatten. Men det hände inget bara att carra verkade ha fiskelycka så jag vandrade tillbaka och där låg det 2 röding på isen. Hon fick dom snabbt på jultomten o en röd blinkpirk och nu var hon mycket glad. Jag satte mig bredvid på min stol och snart hade jag napp och det var en fin fisk som jag fick upp ganska snabbt. Den högg på samma saker igen och vägde in på kilot jämt. Mycket nöjda åkte vi hem