20 feb. 2021

Sommen o is äntligen

 Äntligen kunde jag komma ner till sommen och prova på isfiske, och Tomas hängde på.

Vi kom ner på torsdagen och då var vi nära sjön på morgonen där vi mötte upp sommens store röding kung Jörgen. Vi började på en plats där det tagits många fina fiskar den senaste veckan med en topp på 4,9 kg det lovade gott. Det var tyvärr ett väder omslag så nu hade vi dimma och mulet me en sydvind. Klantigt av mig att inte provborra mitt 200 borr innan för det var uselt slött, tur att Jörgen är rutinerad och hade isbit med. Det tog tid till första fisken men den kom när Tomas o Jörgen stod o pratade med mig. Trots att jag hade "fel" spö och fel park så lyckades jag drilla upp denna fina röding som var 61 cm o 2,3 kg tung. Min dag var nu räddad för det vart inget mer napp för oss.





LÖRDAG

Vi åkte o möte upp Jörgen som idag hade med Martin som hade dragit en röding på 5,5 kg senast så vi kände att det var säkra gubbar detta. Nytt ställe idag på andra sidan viken gav oss en lång promenad tur då att man har en bra pulka. Jörgen hade med isbit till, oss oxå så det gick mycket bra att hugga stora hål. Vi körde hårt o jag hade ett napp som släppte direkt ochlite senare hade Martin en gädda som släppte vid hålet. Rödingen ville inte nappa och nu började det regna oxå. Vi tog en lunch vila med en brasa och Jörgen  hade rökt o gravat röding som han serverade med en fantastisk sås. Vi körde på igen o det tog tid tills Tomas vevade med spö o armar nu var det fisk på äntligen. Jag sprang dit och hann filma lite grann och det var en röding lite under måttet 55 cm så den fick simma snabbt tillbaka. Det tog på en modifierad titticaka och det var kul för Tomas att få sin första isröding. Det vart inget mer denna dag så vi tog den långa promenaden tillbaka och nu var det nästan blankis överallt som regnet fixade till.