20 mars 2021

Fin dag på isen

 Jag o lillebror åkte upp till klubbtjärnen och denna gång tog vi med mogges skoter. Det var ganska mycket snö kvar men tufft att parera mot hjulspår och på vissa ställen var det ingen snö. Vi började på röding tjärnet och jag fick snabbt en röding på blink med mogges tomte. En bra start och snart nappade det igen men den tappade jag och det högg på en svart mormyska. Nu kom mogge igång och han drog den ene efter den andra och var glödhet. Vi kände oss nöjda efter 2 timmar så vi åkte vidare till öringen men det kändes svårare. Jag började ned den nya svarta mormyskan jag fick av bror och efter en stund kände jag ett hårt hugg men det släppte och betet var borta. På med nytt o ner snabbt o det högg direkt igen och nu var det en frän kamp på flätlina. Men det gick bra och jag fick upp denna mörka öring smal men kämpa glad. Efter några kort så började jag att fiska igen o trodde inte på mer fisk men snart var det ett nytt hugg som släppte. På med nytt bete och pang så satt den på, en kul strid som jag vann och denna öring var silverfärgad men smal. Nu var mogge sugen att drilla en öring så han borrade ett hål nära mig och efter en tag så kände han nått som var försiktig. Säker som han är så lurade han upp denna mindre öring som kanske är född i tjärnet..

Nu var han på G och lurade på dagens största öring som han drillade länge på tunn lina och en svart mormyska och det var kul. Vi satt nu nöjda och åt några bullens pilsner korv med senap o det smakade bra. Mogge avslutade med att lura upp en liten fet röding som kanske var född i tjärnet oxå och det ä mycket kul. 

Nu var vi nöjda med dagen och tog skotern och åkte ner mot bilen.