14 mars 2021

Med mogge på isen

 Efter en tuff tid med corona så var lillebror redo för en pimpeltur och vi for mot Värmlands gränsen. Vägen var hyfsad i början men de sista kilometerna var tuffa med mycket snö och ett spår i vägen att följa. Vi gick den sista kilometern istället och det var svettigt jag hade ingen pulka med. Vi började ivrigt att borra och det tog inte så, lång tid förrän jag hade första rödingen på isen. Den högg på en tungstens mormyska som har funkat där tidigare och även denna gång. Jag hade en ny fisk på igen men den släppte tyärr vid hålet. Mogge hade det tungt i början och han satt på djupare  vatten (8 m) men flyttade in till mig. Det tog inte lång tid för honom att kroka en fin röding och sedan hade han ett bra fiske. Jag bytte mormyska till en mörklila som Morgan har gjort och det högg direkt en något mindre så den fick simma åter. Efter ett tag så avtog fisket helt och vi fick ingen på flera timmar så det blev soppa o fralla och en kopp kaffe. Morgan avslutade fisket med en fin röding på en blinkpirk o tomten den enda på blink idag, konstig när det låg snö på hela isen. Vi packade ihop och började vandringen mot bilen och nu var det mest nedför som tur var och bilen tog oss ut till asfalten igen. Kul dag med bror