19 mars 2022

Fina rödingar

 Jag o Ulrik åkte upp NO Sunne och det var strålande solsken, vi blötte våra beten vid 9.30 och det var c:a 15 st andra fiskare på isen. Vi gick mot våran vanliga plats och började men det var dåligt me napp, Ulrik hade nån stöt bara. Det kom en gubbe förbi som skulle kikmeta och han gick 100 meter söder om oss, efter en stund såg vi att han fick fisk. Han tog snabbt sina 2 fiskar o packade ihop då flyttade vi på oss och tog några ord med honom. 

Jag hann knappt komma ner till botten innan första rödingen satt fast, nu var vi på rätt plats en uppgrundning med djup utanför. Ulrik fick också fisk snabbt o nu var de på G. Jag la mig ner och kikmetade och på 3 meter såg jag de snygga fina fenorna som lyste vit vid min moggemyska citronen. De var på och stötte och bet i mina magotts och jag fick på en fin röding som var på 8 hg med rög buk. Nu kom även de trevliga fiskarna från svanskog och gjorde oss sällskap så vi satt 6 pers på liten yta och alla fick fisk göörkul. 

Det var tyvärr mulet större delen av dagen men var gör det när man har bra fiske