6 mars 2022

Slommen kom först

 Vi åkte upp i solsken och hade skruvat upp förväntningarna högt för det såg bra ut. Det satt en kille på isen och det var där vi ville sitta men han var trevlig så vi satte oss bredvid honom. Det var skönt i solskenet men fisken var inte huggvillig endast en slom ville hugga så vi provade på flera platser. Vid en tidigare röding plats så fick Carra en mindre röding som fick simma tillbaka men jag såg fisk på lodet men de ville inte ta. Vi gick till en säker sommar plats men de ville inte där heller men Carra ville lite närmare land. Och givetvis fick hon en röding där och den behöll vi för att äta. 

Nu hade de flesta gått hem så då gick vi till ön som var bra förra helgen. Jag såg fisk men de var lika tröga än så när sista gubben gick hem avslutade vi där vi började dagen. Efter ett tag högg det på bra och jag hand drillade denna bättre regnbåge men vid slutet så brast linan och den simmade iväg med Isbjörnen som minne. Sur var jag men Carra tröstade mig med att vi kör en liten stund till och nu tog jag lilla stickan med citronen på och snart var en ny båge på. 

Denna gång vevade jag in linan och den kunde rusa ut mjukt och fint jag hade flätlina på den. Efter en stund kom det upp en regnbåge som var runt 1,5 kilo och den fick simma tillbaka. På med ny maggot och snart var en ny båge på och det var en mörk fisk i lekdräkt som simmar där än. Carra kände inga napp 5 meter bort så jag tacklade spöt igen och vi sa att det var snart dags att åka hem. Vi fiskade sakta upp i vattnet och när jag hade c:a 2 meter kvar högg det på igen och en rolig drill tog vid. Ännu en båge runt kilot fick simma tillbaka och vi avslutade fisket och nu var jag mycket nöjd.