27 dec. 2013

Fiskedagbok 2002

2002-12-22
Ismete på Barsjön
Trots -17 grader åkte Björn och jag ner till Kannikenäset å hämtade mört till dagens mete.
Det var mycke saker i den lille röde sportvagnen när vi åkte norrut i en solig o kall dag.
Vi parkerade i sydöstra delen och gick ut mot en stenudde som vi trodde skulle kunna
ge en del. Vi tacklade upp Björns ismetar spön och sedan även några angeldon.
Det hände inte så mycket men till slut tyckte Björn att ena spöt var mer nertryckt
än de andra och det visade sig va fisk. Nu blev det lite varmare det var pulsen som steg
vad var det för sort vi hade på??? Efter en kort drillning så låg en gädda på isen kanske
2 kg tung men efter kroklossning så fick den simma tillbaka ner i det kalla vattnet.
Jag gick en runda på isen å testade lite på abborre men de var nog lika köldstela som
killen som kom på isen sittande i en travsulky efter en pigg hästkrake. Men jag lurade
upp en abborre så självförtroendet inte skulle sjunka. Vi gav upp ner mörkret började
komma, ingen gös men nästa gång då ska de upp!!!

2002-11-27
Hammarö igen
Jag mötte upp Björn vid hans båtskjul kl 7.00, dimman var tät så vi säkrade med extra motor (6 hk)
och rullade mot Lillängen där det var regält halt men inga problem vid yttre rampen. Vi åkte ut i dimman
men redan utanför V.Söön så var dimman borta , det blev full fart ut mot ostpricken
där vi la i och körde mot pricken. 10.10 satt den andra fisken. Den första släppte direkt efter
den löst ut i ytan men denna satt på riggen 27 fot och det var en öring på 63 cm den tog på 103:an
syd om Pricken. Vi åkte österut och fick ett djupriggs hugg igen på 25 fot det visade sig vara en
lax på 6,3 kg 75 cm som ganska lugnt följde med in i håven den tog på "Jocke-skräcken".
Nu blev det lite lugnare och vi njöt av SOLSKEN å rykande hett kaffe även någon smörgås åkte ner.
Vid halv ett blev det fart igen och åter var det på riggen 27 fot än en gång 103:an och efter lite
bök med linor så låg den i baljan enöring på 65 cm detta var sv ostpricken. Strax efter detta
högg det på ett ytspö (232) en liten som klev av bakom båten. Nu tog vi turen mot Klacken men
vek norrut efter halva vägen mot Delfinen där Björn fick en liten öring som inte löste ut på riggen.
Betet var naturligtvis en ljusblå 185:a. Nu gick färden in mot V.Grisen å hamnen, lagomt när vi kom till
bryggan så kom dimman igen. Summan av dagen: 3 godkända mycke sol, lite vind vatten
temp på 5,6 som mest. Härlig da Bild på julfiskarna.

2002-11-17
Grumsträffen dag 2
Ny tidig morgon med nya chanser tävlingen gällde ju största fiskar varje dag.
Det togs ju en öring på 7 kg framför våran båt och Lasse/Stefans körde ju fullt något söder om oss
så vi åkte tillbaka mot Sydpynten igen. Idag var det mindre med båter till start möjligen så
spelade vinden roll för det blåste 5-9 s/m från norr. Vi hann knappt komma till stolpen förrän
det högg å Björn som reagerar som en kobra tog in fisken bra. Det var en öring på 62 cm
den kunde bara inte låta bli "Jocke-skräcken som gungade fram på 21 fot djupt. Redan 30 min
senare fick jag ta nästa hugg som var en öring till 56 cm, denna gillade min Turus Ukku i svart/silver
blyad 40 gram. Nu var vi ost om Vårtan och cirklade där en stund det var ganska gropigt här.
Vi hade 2 på slag till men det var inte samma fart i fisket idag, vi åkte upp mot Sydpynten igen
och när vi närmade oss så såg vi en stor flock måsar österut som cirklade runt samma plats . Det
måste varit ett jätte dyk där och givetvis var det lugn när vi kom fram. Klockan gick fort nu och
vi hade ju inte fått den "store" än vart ska vi åka??? Resasn var tvungen att gå mot målet och
när vi kom till tuva hålan så fick Björn en 52:a öring på en Bomber smiling minnow i RT färg.
Summering: Mycket bra fiske i området dissa dagar vi hade inte rätta flytet , kanske var det
namnet som ej är infiskat. I Vidars tävlingen kan vi bara bli bättre nästa år, och jag ser
redan fram mot nästa samman drabbning.

2002-11-16
Grumsträffen dag 1
04.45 ringde klockan, nu skulle det börja laddas jag å Björn skulle uppleva 2 dagars fiske
på Björn´s gamla hemma vatten. Björn kom och vi åkte å hämtade båten rullade sakta
mot rampen i Grums där det redan var full fart. Vi gick på skepparmöte och tog påsar och
startbricka 30 för namnet på teamet denna dag fick bli Club 30. Vi snackade även med Jonas
men klarade att låta bli att köpa fler pluggar, det var även en tävling i tävlingen som var
mellan Vidars-båtar där störst å mest på 2 dagar gällde. När starten gick var det 20 båtar som
fräste ut mot Segerstads skärgård som låg inbäddade i tjock dimma, jag kände ingen oro för
Björn stod för navigeringen och tur var väll det. Vi la i vid Bärön å åkte mot Tuva där den
första högg givetvis på min sida. Efter en liten stund låg den där en 60:a öring som tog en Tomic
103 fiskad på rigg 24 fot ner. Vi åkte vidare mot Sydpynten där Björns ena riggspö gungade häftigt
jag hann nätt å jämt flytta på mig för Björn kom som en oljad blixt slet tag i spöt å började drilla.
Han kände att det var fin fisk på gång och en stund senare håvade vi en öring med fettfena
74 cm c:a 5,5 kg den åter sattes och vi tyckte det var synd. Den hade givetvis huggit på en
Tomic "Jocke-skräcken" som är ett måste i draglådan, den gick på 19 fot efter riggen. Det blev
nu lungt för oss en stund så Björn roade sig med mitt lokalsinne när dimman var som tätast han
skulle aldrig ge mej ratten en längre stund då. Vid 13 tiden högg det igen nu på ytan det var en
öring c:a 50cm som gillade min pirat kopia på 737:an. En timme senare högg det igen för mig
en öring igen tyvärr endast 53 cm, denna gillade min 3 " Morot som var blyad 40 g. Nu var vi
tydligen på ett bra ställe fast det var smått det högg igen nu en lax 55 cm som tog en silver/svart
Terminator vis Sydpynten. Klockan hade gått snabbt och vi fick börja resan hemåt och vid
grönstolpen norr om Bäröskären så sög en gädda i sig en 185:a som var blyad 40 gram som
Björn fick pumpa in. Denna gädda visade sig räcka till en 5:e plats i gäddklassen som gav pris.
Vattnet höll 6,1 grad å vinden 1-3 s/m med tät dimma som kom å gick.

2002-11-08
En tur med EM-Jocke i Jonas båt skulle det bli och när klockan blev 8.30 var vi på plats.
Vi fick strul med ett pipande ljud å en lampa som lös men efter lite tele samtal så kunde
vi åka ut. Vi la i vid grisen och fick ganska snart upp en gädda som högg på en Strike Pro
och det höjde pulsen lite kanske det var idag de stora var på G!! Vi fiskade av Grisen men
vek av mot Pricken där vi trodde de store var. När vi kom fram till stolpen small det på min
plugg 315 jag tog spöt och efter en liten stund klev den av, jag svor för den var troligt vis stor.
Men i samma veva så högg det på andra sidan och Jocke som är snabb sög det spö och började
drilla. Han kände snabbt att det inte var någon större men en godkänd var det ( 61:a ) öring.
Nu trodde vi att vi var rätt men vi snurrade mycket i området trots nät flaggor som kappt syndes.
Vi fick endast ett påslag till som drog ut lite lina på en akterfiskad bomber i propellervattnet.
Vattnet höll 6,2 grader, luften var 0-3 grader å vinden ost 3-5 s/m mulet hela dan med lite dugg.

2002-11-03
Äntligen tur med Catalina. Efter en strulig morgon där brosan hade dubbelbokat sig så
blev det till att ringa runt och till slut nappade Stenis på att prova fisket. Vi kom ut vid
9.30 tiden och fick nästan direkt en gädda vid grisberget på 4 kg . Den högg på riggen 9 m
som var tacklad med ett svart/silver skeddrag å drygt en halvtimme senare så högg det
igen å nu var det mer fart på fisken. Efter lite drill å instuktioner till Stenis så låg det en
lax på 4,5 kg i båten , den hade tagit på en bomber sal 25 på ytan vid grisberget. Nu hände det
inte så mycket mer för oss men genom telefon kontakt med Björn så hade han å Greger
fått 3 laxar med topp på 6,7 kg + en gädda vid Pricken. Lars ringde även han tätt eftersom
han hade haft ett kanonfiske på andra sidan Hammarö vid Drottninggrund, med en
kompis från Skattkärr (Stefan). De fick sviten lax 7,85 + 6,45 kg öring 3,2 + 2,8 + 2,4 kg och
4 av dessa högg på hemsvarvade pluggar å en på tomic 232. Vädret var först sol sen mulet med
sol på eftermiddan, c:a 6 i vattnet å 6-8 s/m ostligt. Nu börjar det frysa till inne i hamnen.

2002-10-30
Ny tur denna gång med Lars till Härön.
Vi startade redan vid 7 tiden mot Tennholmen där vi la i. Förutsättningarna var goda med
sol 3-5 s/m NV och rapporter om bra fiske vid Prickgrund i går. Vi åkte timme ut å timme
in men inget hände förrän vi kom österut vid Hova hall där Lars fick en gädda på 2,2 kg.
Den högg på en Sölve-sked ner riggad c:a 8 meter klockan hade hunnit bli 12.15.
Vi åkte runt där å efter en halvtimme högg det på min ytfiskade Yusori löjlik det varen
gädda på 4,2 kg. Vi åkte sedan tillbaka mot Härön och vid 13.15 fick Lars ett tungt hugg
som visade sig vara en stor gädda , han pumpade länge 15 min minst då den klippte linan.
Men i samma ögonblick högg det på en annan ytfiskad plugg och jag som stod på tur att veva
fick känna de härliga första öring ryckena. Jag tog det lungt å med Lars hjälp håvade vi en
öring på 5,5 kg 87 cm lång. Det var Lars´s fina hemsvarvade pluggar som båda fiskarna tyckte
bäst om fast jag hade 3 köp pluggar på !! Sedan var det inga mer känningar så vi åkte hemåt.
Vatten tempen låg på 6,7 grader. Det hade varit trögt fiske vid Pricken där BG å JH var.

2002-10-27
Äntligen Vänern igen! Tänkte jag när Björn hade varit å uppvaktat mej på den dagen
på året man kan önska sig fiskesaker. Jag hade fått några nya beten och var på hugget
att prova dom. Var uppe vid 6.30 å kollade vindfarten på Klacken och det var på väg
neråt fast det var 10 s/m. Jag hämtade Björn å vi la i hans båt vid Kannikenäset och
åkte i lä ut motBonäs där det blåste rätt så mycke. I med grejorna i solskenet och nu
skulle det tas fisk. Vi kom längre å längre söder ut o guppigare blev det, det var nattens
dyningar vi tampades med. Lars ringde å han var inne vid Kärrholmen å hade fått en gädda.
Vi körde på ute vid Hönan området mycke måsar men ingen fisk i baljan. Jag fick då
prova ett nytt sätt att mäska (över relingen) men det verkade inte hjälpa trots att
jag upprepade det en gång till. Nu sa mitt ansiktsuttryck till Björn åk in på LUNGT
vatten, vi siktade på Tennholmen. Jag satte mig ner för att prova mäskning igen
men det visade sig stanna av för JAG lurade nu in Björn till ett rigghugg vid Lindön.
Nu blev det fart i båten vill ja lova, jag for upp å tog över ratten fisken högg givetvis på
Björn´s "sida" efter en odramatisk kamp så håvade vi en öring på 63 cm. Efter denna puls
höjare for vi in mellan öarna där jag piggnade till lika snabbt som en fotbolls spelare som
får se båren komma in på plan. Nu smakade det utsökt med leverpastej macka å kaffe,
vi körde en liten stund ner mot Kärrholmen men där plockade vi in å åkte hem.

2002-09-28
Regnbågsfiske i Fisklösen Bilder

Vi åkte till Karlskoga jag , Morgan å Tord som var en ny fiskepolare som hade
börjat "laddningen" tidigt för att vara i högform till starten som var 16.00.
Vi stannade vid en pizzeria där Morgan o Tord inte kunde motstå lockelsen, själv
gick jag å köpte godis. Vi åkte vidare norrut å kom fram till en stuga där vi skulle bo.
Där satt redan Lulle,Brobban,Berra å Josef som hade inkvarterat sig, vi tog en öl och
snacket var igång å flugaskar skulle synas. Heta som vi var så åkte vi lite tidigare till
tjärnet som låg några km norr om stugan. Där hade de flesta avslutat sitt fiske av gruppen
före oss, så vi riggade spön å tog var sin eka å startade fisket. Det vakade bra och
man ökade förhoppningarna regält. Jag började att lägga ut en fluga och sakta ro runt med
den för det sa "experterna" att man skulle göra. De andra började plocka fisk men inte
jag kanske det var fel fluga! Jag bytte flera gånger men det var endast någon där och
nafsade i bakdelen på flugan. Vi höll på tills det var bäcksvart å Tord tog sin andra när
hann rodde in till bryggan det plaskade bra i mörkret. Väl i stugan så åt vi och summerade
kvällen som ganska dåligt trots bra förutsättningar. Alla hade fått utan jag å Brobban som
letade flugmönster å knöt tafs åt mig. Det blev en del öl å snack innan vi somnade.
Väckarklockan tjöt högt å ljudligt 05.00 det var bäcksvart ute å jag undrade varför den ringde
de förklarade att nu skulle vi göra oss iordning för hela dagens fiske. Sagt å gjort
vi tog oss till tjärnet och började men jag fick ingen så jag bytte metod. Det fick bli
mete med power bait istället och det gav resultat jag fick 4 st och även 1 på spinn.
Vi hade fint väder med sol å ganska varmt. Vi tog 24 st sammanlagt största på 2-3 kg.
Anders 5, Berra 5, Lulle 5, Morgan 4, Tord 3, Josef 1 och Broberg 1.

2002-09-22
Gjorde gäst matros spel med JP trolling i Gäddfestivalen. Det var inget lyckat
drag endast en tappad fisk(typiskt Jocke). Det var dåligt över lag på söndagen,
Men det var trevligt att åka med de "stora" legenderna från Dalarna..
Lars var med grannen Lennart och de fick endast abborrar som ej räknades.
Nej !! Tacka vet jag Vänern.....

2002-09-12
Gloma

Jag hade listat upp vad som skulle med långt i förväg för nu skulle allt vara klart.
Jag packade bilen och hämtade lillebror Morgan först, han var stressad och hade inte kollat om allt var med,
men vi åkte till Lasse (FBK) ock nu var bilen näst intill full. Men för säkerhets skull åkte vi till Vidars fiske å köpte
några flugor till fast det inte behövdes. Morgan hade ju sina bindsaker med och det visade sig räcka gott å väl.
Jag lånade en fiskkorg av Jonas som jag senare insåg varför man skulle ha det.

Vi började resan mot Koppang med att åka Sysslebäcksvägen för den är vacker tyckte Mogge och det höll vi med om.
Men vi han bara till Ekshärad där vi köpte lite mer mat man ska ha mycke mat med!!!
Vi fortsätte vår resa och efter vi kommit förbi Elverum så började det fina landskapet och norr om Koppang så var jag
imponerad av den fina dalgången och de branta bergen som följde älven. Väl framme (37mil) så kunde knappt
Mogge bärja sig för nu skulle vadarna på, vi hann knappt säga hej till campägaren Paul.
Snabbt fram med pengar och inlastning av utrustning i stugan och nu skulle harrarna
få, det var ju c:a en timme kvar att fiska på!!

När vi kommit fram till Morgans favotit ställe stod där en BIL, Morgan var upprörd. Detta var ju "hans"favoritställe.
Väl nere vid älven så kunde inte han hålla sig så han vada ut tidigt medans jag å Lars gick länge ner där
det var lättare att vada. Vi morrsa på de 2 göteborgare som var där. Den ene var så berusad att det var ett
under att han fick ut flugan, medan den andre fick lite fisk men inte riktigt där det visade sig vara bäst.
Lars å jag vadade ut medan vi såg att Morgan drilla fisk det hetsade oss att börja.
Solen var fortfarande varm vinden fanns inte där så det var kanonfint. Jag hade en "klinckhammer" på och det
visade sig vara helt rätt, jag lyckades få 4 st med topp på 6 hg, Morgan fick också 4 och var lite
besviken på sig själv en rookie hade fått lika mycke. Lasse var värst med 5 st stora å fina matfiskar.
När mörkret blev totalt så var vi tvungna att ge oss och vi åkte tillbaka till Husecamping som det hete.
Vi hejade och bytte några ord med ett glatt gäng "gubbar" från Uddevalla sedan var det mat daxs och Morgan
sätte igång att binda flugor för det kan han mycket bra.

Nästa morgon upptäckte jag fördelen med harrfisket och det vaar att man inte
behövde börja att fiska så tidigt. Vi åkte ner vid 10-tiden det var 16 grader i luften lite mulet ingen vind,
jag började med nymf men bytte snabbt till en Morgan bunden supperpuppa som visade sig vara den jag
hade på resten av dagarna. Jag fick 12 st Lasse 18 st och Morgan fick hela 36 st å fick vara kungen den dagen.
Lasse tog den största på 42,5 cm . Solen sken allt mer men vinden tilltog lite så vi gav oss vid 15-tiden för att åka
tillbaka och njuta av min egen gjorda köttfärssås å spagetti. Efter lite vila å mer flugor av Morgan så åkte vi tillbaka
till "Båtplatsen" (18.00) som vi döpte den till så hade vi en fin kväll med sol och vakande fisk.
Jag fick 4 stora, Lasse 10 och Morgan 12.

Lördags morgon lite seg efter en trevlig kväll med rökt harr pilsner och trevliga grannar (Tony från Ås m.fl)
att prata fiske med så åkte vi till Kjemsjön för att det regnade lite och det blåste kraftigt.
Jag ville även se på fler fiskeplatser, väll framme så provade jag att spinna efter öring och kort efter att jag
bytt till en liten koppar vibrax så fick jag 2 öringar. Morgan som stod lite bortanför mig ville låna mitt spö för han
hade en öring där som inte ville ta hans fluga. Ett par kast sen satt den på kroken jag hjälpte till att
håva den för vi stod på ett gungfly, det var den största öringen som vi senare på kvällen rökte (gôtt).
Det var härligt att se så många öringar hoppa ute i sjön det riktigt kokade i vattnet.
Nu åkte vi till "Vallen" nere vid Stai där vi parka stod det en bil från Karlstad med fiske o fritids märke på
vi blev rätt snopna. Här var strömmen stark så jag å Lasse gick neråt till något lungare vatten, här var inte fisket
lika bra endast 2 små fick vi var. Det blåste upp mer så vi åkte hemåt för det var Lasses tur att stå i köket och
det blev kycklinggryta den smakade kanon.

Kvällsfisket blev givetvis på båtplatsen, vi åkte dit vid 18-tiden och vinden var fortfarande stark men det hindrade inte
oss att få 17 harrar som fördelade sig på Anders 3 (fina) Lasse 4 och Morgan 10. Alla tog på Morgans gröna superpuppor
men vi frös nu så det fick bli att åka hem till värmen i stugan.

Sista dagen vaknade vi till ett fantastikt väder med sol och vinden var bortblåst så nu blev det brått till båtplatsen
för att lura upp några till. Jag fick hela 21 st och förstod att fiske korgen var ett måste (Tack för lånet Jonas)
Morgan fick också 21 medan Lasse nöjde sig med 16. Morgan hade svårt att få upp Lasse å mig ur älven det
var helt underbart att stå där i forsen solen som stekte i ansiktet och ingen vind.

En kul grej var när jag vadade uppåt under dagen så såg jag något underligt på botten??
Det var en LAKE på c:a 1-2 kilo som låg där helt oberörd av mitt klampande runt han,
men när jag rörde den med min stövel så stack hann så det rev ibland stenarna.

Summan av kardemumman blev: Nu är jag fast för detta harrfiske jag vet en som kommer att stå där i älven nån gång
i höst nästa år. Vi fick hela 191 harrar å 3 öringar men vi tog givetvis inte med detta hem utan behöll lite mat fisk som jag
kan rekomdera att röka även om den varit fryst. Ett stort TACK till lillebror Morgan som fixade detta utan honom hade
detta inte blivit vad det blev och det kan Lasse intyga i att vi har varit med om det bland bästa en fiskehelg kan erbjuda.

Kort från resan kommer senare när korten har blivit framkallade.

Flôg-Anders

2002-09-08
Barsjön med Björn vi kom dit vid 19 tiden, vi fick 2 gösar 1 o 3 kilo. De högg på Hi-Lo
lys 18 grams å Bomber stor grön

2002-08-31
Väsman troll gav ingen tätplats i år fast tändningen var i topp. Vi fick endast 6,2 kg som
inte räckte långt. Första fisk som högg var en abborre som tog på en 40g Hi.Lo lys som
var nedblyad 40 gram nord Sollerön. Nästan samma plats högg en gädda på 2.6 kg som
Mats pumpade in den högg på en gul Lex 7 meter nedriggad. 16.30 högg den sista
som vi tog på vägen till målet med endast 30 min kvar. Den högg på Matses ny inköpta vobbler
endast för Väsman gul/grön blyad 40 gram, den vägde 3,3 kilo. Det var en blåsig (SV) å
regnig dag den första på hela sommarn kändes det som 21 grader i vattnet.

2002-08-11
Flugfiske vid Grava som var en träning inför Norgeresan gav endast en löja å en stäm.
Men det var lärorikt att träna kast med Morgan som fick 2 harrar å en abborre.
Intressant var att sandbankarna hade flyttat söderut.

2002-08-04
Vänern med Matti för trollingklådan var stor, vi åkte till Delfinen (18.00) men inget hände
så vi åkte vidare mot Pricken där Matti fick ett fint hugg som släppte typiskt Lex vobbler!!
En gädda blev det vid Ostpricken på riggen 6 meter gul bomber, vi fick även 3 abborrar.
21 grader i vattnet ingen vind å solsken gav en fin kväll.

2002-07-29
Barsjön med Lars å jag började ro men vi upptäckte att båten inte flöt bra i sjön
utan att Lars fick ro. Men det var inte så dumt för 21.15 fick jag stum lina på mitt spö
och det märktes att nu var det STOR fisk på. Efter en kort drill så kom fisken in till båten
men ville inte visa sig så det blev att trötta den ordenligt. Nu ville vi se hur stor den var då
han helt plötsligt den kom till ytan med bredsida, in med den i båten å jubel utbröt.
Efter vägning i båten c:a 5,5 kg som senare blev 5,2 kg PB på gös HÄRLIGT
Han högg på abborr bomber i ytan.

2002-07-15
Barsjön ensam med mina tankar började vid 19 tiden och fick hugg 21.40 och det
släppte jag rodde några tag till och han var på igen. Nu skulle han in till båten och
det gjorde han med lite tjurrus, efter lite bök mot botten kunde jag lyfta in den i båten.
Det var en gös på 74 cm å 3,5 kg den högg på en abborr färgad bomber.

2002-07-03
Gapern igen mulet å regn på gång men vi körde på och fick 1 gädda (AD) och
en gös 46 cm (Lars)

2002-06-30
Barsjön ensam med alla fåglar så fick jag 2 gösar 46 o 47 cm de fick växa till sig
de högg på vit Linde å Turkus ukke. Ett bom hugg.

2002-06-25
Gapern med Lars och gös var vi ute efter. Jag fick 5 st men ingen större
de låg runt 45 cm. En högg på Nilsmaster orange efter det lossnade skeden så jag
bytte till lilla bomber grön djupgående. Vi fiskade mellam 17.30-22.00

2002-06-23
Gösfiske Barsjön igen 19-23 1 gös på Björn 2,7 kg lindevobbler

2002-06-22
Rattsjön på midsommar brukar ge öring men inte denna gång, det blev en
gädda på 4 kg. Betet va Tomic morot 3 " vid norra änden

2002-06-18
Gösfiske vid Barsjön med Björn gav 4 gösar den största 2 kg linde vobblern för
hela slanten.

2002-06-01
Gamla anteckningar som jag har glömt det mesta men det högg 06.26 en gädda på 2,1 kg
bomber svart/silver ytan och det var vid Delfinen. Sedan vid 9.15 dubbelhugg den ena släppte
och den andre tog kroken på Tomic 343, detta skedde vid Pricken. 10.50 fick jag en gädda
1,5 kg på sal Spiggen 6 meter ner på riggen vid oststolpen Klacken.

2002-05-22
Nu är det mycke fiske å kul är det när det blir blanka med hem varje tur.
Jag frågade svärfar Christer om han ville med ut å se hur vi bedriver "lite" tid på sjön,
och eftersom han är nybliven grå panter så hade han tid. Vi åkte mot mörudden vid 04.30
och luffsade ut mot Grisen vi han köra några vändor vid Delfinen
innan det högg på en ytfiskad Tomic "Jocke-skräcken" nu skulle svärfar bekänna färg.
Han tyckte den stretade imot bra men han hanterade detta som han skulle fiskat mycke,
vi håvade och där låg den. En lång 75 cm öring endast 3,9 kg och detta hände vid halv åtta tiden.
Vi vände tillbaka och redan vid 8.10 så tjöt det till så att pulsen ökade till turbofart
fisken bara gick rakt bakåt han måste ju stanna snart tyckte vi.
När den väl stannade så högg det på ett spö till, jag kollade och det var en liten
som vi tog in och det var en öring runt 50 cm som högg på "Jocke-skräcken" igen.
Nu rensade vi bort riggspöna och den tunga pumpningen började, men jag kände inga
knyck kunde det va en mega gädda kanske?? Väl inne vid båten såg vi att detta var
en vildlax som var krokad i stjärten med lite oflyt vid håvningen så gick den lös.
Jag uppskattar den till c:a 6 kg den fastnade på en Tomic 103 vi hade även
Vidars-Jonas med följe som åskådare som tog 3 gröna. Sedan hade vi endast ett
påslag på bomber 140 melon som även inte lyckades kroka ettpåslag tidigt
på morgonen. Vattnet var runt 10,2 grader sol hela tiden med 3-6 m/s ost.

2002-05-20
Kl.03.55 väntar på Björn utanför hans hus vi är väll tokiga som inte sover
men är det fiske så är det. Vi åkte ut mot grisen o la i vad vi trodde skulle passa för dagen.
Det var en mycket fin morgon med soluppgång å lite so vind. Redan vid 5.23-tiden så
högg den första vid V:a Grisen och den föredrog en bomber sal 25 mindre model djupgående.
Denna högg givetvis på båtägarens "sida" så jag håvade in en öring på 63 cm å 2,7 kg tung.
Sedan tuffade vi ut mot det nydöpta området "Delfinen" där det hugger om man hotar
med att åka till "Hönan". För klockan 6.35 högg det på en blyad flutter vattenmelon
och nu var det min tur att veva. Det tjöt fint i rullen det ökade pulsen markant den fick
busa en stund utåt innan jag började ta in lina. Väl vid båten så gick det bra o vi skrek
till av glädje över årets största i båten.
Det var en fin öring på 84 cm å 6,5 kg tung den var även märkt så mer fakta kommer.
Nu var det bara att fortsätta här runt "Delfinen" å kort där på 7.10 så tjöt det på ett
riggspö det var Björn som vevade in en fint tecknad militär på 4,5 kg , den tog på en
tomic morot 8 meter ner. 8.46 var det daxs igen på riggen 6 m och Björn fick ta
denna lax på 3,5 kg som högg på en yuzori vi var fortfarande på delfinen. Kl 9.10 så
fick vi en härlig spöböj på en ytgående Stensson den var tung men kändes inte
riktigt som en gädda brukar kännas. Den klev av c:a 10 meter från båten och när linan
kom in till båten så hade den öppnat beteslåset!?? Nu var det fler båtar runt oss så
vi drog en tur mot pricken men efter en stund vände vi tillbaka och fick ytligare en gädda
som var endast 0,5 kg den tog på bomber 140 melon. Nu böjade det att mulna o
blåsa mer fisket blev genast sämre men vi höll ut å 12.20 tog en gädda (2 kg) till på
Bomber 140 melon den högg syd om Klacken.
Vatten tempen låg runt 10 grader vinden från 2-8 m/s syd en kul dag.

2002-05-11
Jag fick me Tommy Grahn med på en fisketur och vi åkte ut vid 7 tiden mot grisen. Klockan 9
så small det på riggen 6 m, det var ett härligt knarrskrik från rullen och man fattade att det var en
blank på. Men snabbt så började den följa med så jag blev fundersam om det kunde va en gädda?
Väl in vid båten blev det fart och vi såg en stor lax, den var i håven 4 gånger innan Tommy fick in
den i båten. 74 cm o 5 kg tung nu var dagen räddad å den högg 50 m sydväst om prickstolpen. Draget
den gillade var Trofhy spoon grön frogg. Vi snurrade där ett tag å 11.00 högg det mellan pricken å klacken
det var på riggen igen 6 m på en silver/grön flutter. Denna var tung å Tommy vevade på och in kom en
gädda på 5 kg. Vi körde ner halvvägs mot Alfilds men inget hände vinden hade mojnat och vi åkte
tillbaka mot pricken, för att senare besluta om att dra oss hemåt. När vi vär utanför Grisen så högg det
på en ytfiskad bomber silver/blå och det var en gädda till 3,5 kg fin färgteckning. Vattnet höll c:a 7 grader
och solen lyste varm å vinden var SO 7-3 m/s. ps Matti tog PB lax 5 kg vid Drottninggrund me Lars.

2002-05-08
Lars ringde på eftermiddan å sa att nu var det daxs för teamet att göra premiär i hans båt.
Sagt å gjort så åkte vi ut mot Söökojan och började fiska mot Drottninggrund där det omgående
högg för mig (8.30) på en Stenson blyad 10 g. Det var en gädda på 6 kg som gav en fin kamp och
som tack fick simma tillbaka. Vi åkte vidare mot Bonäsgrund och där stod nästa gädda på kö
för att hugga på (9.10) en svart/silver flutter blyad med lilla kusamo.(1kg) Nu gick kursen mot
Hönan och på en kulle där högg ytliggare en gädda men nu var det Lars tur att vissa att
hans ny inköpta Lex svart var att lita på (bly 20). Han fick in den snabbt det var ju daxs för
11 kaffet. Vatten tempen var på 8,4 och steg sakta men säkert det var ju solsken å lite vind.
12.50 kom sista fisken för dagen. Det var en hugg som gjorde att jag trodde monstret var på,
vi fick börja ta in spöna på ena sidan. Det konstiga va att den inte kämpade nått utan bara va tung,
men jag slet i spöt så det knakade givetvis så var det det enda spöt jag hade nylonlina på.
Men när det kom in mot båten sa tog Lars fram videokameran och vi såg en gädda som var
krokad i nacken så det var därför den var så bångstyrig. Den vägde 4 kg och försökte hugga en
Tomic 103. Nu la sig Vänern som bara ett nytvättat lakan kan helt slätt vi försökte men det var
slut med huggvillig fisk testen var norr om Härön tempen hade stigit till 12 grader. Röda i syna
åkte vi hemåt nöjda ialla fall med värmen som kommit.

2002-05-05
Nu tur med Björn nu såg vädret bättre ut. Vi åkte mot Sten-Kalle och la i våra beten.
8.30 högg första öringen den var på "min"sida, det var på en svart/röd flutter fiskad
på rigg 6 m. Den var 67 cm å 3,5kg tung. Detta skedde vid Sydpynten så vi körde där
ett tag, 9.40 nästa hugg det fick Björn ta och han vevade in en öring på 56 cm tagen vid
"Tuva". Den gillade min Bomber L140 vi fortsätte mot Svartskär för att se om det var
nått på gång där, solen hade nu börjat steka och vi hade det ganska bra nu. En del ringde
och undrade om det inte blåste för mycket vi märkte inte så mycket av det. Nu hann klockan
gå till 15.00 när Björn skulle ha en godkänd men det blev en 58:a som stred som en godkänd.
Den kunde inte låta bli "Jocke-skräcken", nu var vi vid Sydpynten igen och körde mot Sten-Kalle
då det högg på riggen (15.45) nu skulle Björn upp till bevis han kämpade och upp kom en öring
på 62 cm 2,7 kg och hans dag var räddad. Tempen låg runt 5,6 och vinden NO 3-8 m/s

2002-04-28
Åkte ut med Björn trots att det blåste 10 s/m 05.20 på morgonen. Vi väntade
en stund vid Lillängen på att vinden skulle lugna sig men till slut så
åkte vi ut ändå. Det gungade riktigt mellan öarna och vi åkte mot Axelöarna
med det blåste för mycket för att fiska där, så vi provade en sväng innanför
Onsön. Det var inget på lodet o inget liv i linorna så vi stack hem igen.
Sol med 14 s/m i toppvindarna SW.

2002-04-20
Jag ringde Knut och han tyckte jag va knäpp men han kunde inte låta bli
att följa med, så vi åkte till Zakrisdal å hämtade ekan. Vi bestämde att prova
Åsfjorden efter det lyckade laxfisket som hade varit där under veckan.
Vi la i vid färjan vid Åsunda och körde runt norrut sedan styde jag söderut
och vi la i pulkorna. Vid 11.30 tiden högg det först det var en gädda (2kg)
som inte kunde motstå "Stenson" blyad med Kusa 30g detta var vid södra pinnen
om Svartskär. 13.20 tog en ny gädda som gillade Knuts pärlemo vobbler på samma ställe.
25 minuter senare tog en gädda min "Stenson" igen åter samma ställe denna var runt 3 kg.
Vi snurrade där runt ett tag när vi sedan åkte hemåt så slet det till i mitt ena yttrollade
spö. Kanske en lax!! Nej ännu en gädda men denna gav en fin kamp (5,7 kg) Den högg på
en Bomber Vicks blå. Vädret var soligt och varmt lite blåsigare på eftermiddan.

2002-04-14
VÄNER TROPHY
Nu kom Lars å hämtade mig å vi tog upp Matti på vägen ut nya tag
och humöret på topp . Efter lite dividering så åkte vi mot Gässlingen
och bort till Sten-Kalles men det gav inte ett hugg så vi vände tillbaks
mot Gässlingen igen och vidare mot Storgrund och det var genast mer fisk på lodet.
När klockan slog 12.00 så högg det på "Jocke-skräcken" som var nerblyad 30 gram.
Det var en tung fisk som tog tid att få in till håven men det gick bra och
vi vägde in en gädda på 7,2 kg. Nu var humöret mycket bättre och efter 1 timmes
rund körning så högg det igen på min sida! Det var en öring på 3 kg (64cm)som var
lite motsträvig på slutet de högg på en Rapala.
Detta var det andra å sista hugg denna tävlig som avgjordes i samma väder som
igår. Vi kom på e 12:e plats som är bra (64 båtar deltog)

2002-04-13
VÄNER TROPHY
Tidig morgon nu skulle det bli säsongs premiär med den store.
Jag möte upp Tommy å Martinoch vi åkte ut från Mörudden efter
att jag hjälpt JP-troll som lånade båt utan bottenplugg och tändstift!!
Vi fiskade i Kattfjorden som var bra senast men det gav inte ett hugg
så vi åkte ut mot Axelön och där fick vi första hugget. (12.30) Det visade
sig vara en gädda på 3,5 kg å högg på en Vicks blå i ytan vi fortsätte mot
Gässlingen och där rev det till på riggen 9 meter ner en blanking som
släppte några meter från båten den hade av tafsen mella tomicen å kroken.(13.00)
En halvtimme senare så löste det ut på en Damm vobbler men släppte direkt
och ytligare en timme efter så var det ett hugg till på en Rapala men de släppte
också. Det var en del betesfisk runt Gässlingen, dagen var mulen med
NO vind 5-7 m/s c:a 3 grader i vattnet. Plats 26 efter 1:a dagen.

2002-04-01
I:a April är det ett skämt att jag vaknade innan klockan ringde 04.45.
Nej det stämde! Nu skulle jag med Björn på en riktig koll vart fisken
fanns. Vi började med att ta lite kompass riktningar dimman var så
tjock att det var svårt att se ut över vattnet. Sedan bar det av mot
Alfhildsgrundet där vi började fiska. Efter ett tag så högg det på min
lilla Rapala grön prickig och artig som Björn är så lät han mig ta den.
Den planade in (öring) för den höll inte något godkänt mått, sedan hände inte
så mycket där så vi åkte mot Tärnan och där krokade Björn en större.
Men han ville även lämna den till mig men det gick jag inte med på så han
fick veva in den och det visade sig vara en öring runt 3 kg. Vi hade även något
påslag som inte blev nått. När vi hade kört runt där ett tag åkte vi snabbt
till Sydpynten och fick ganska snabbt en öring på riggen c:a 9 meter ner.
Och denna fick jag veva in och det var en öring till på 3,3 kg, vi åkte vidare
mot Sten-Kalles och på vägen såg vi något som vi uppfattade som en
vobbler eller liten fisk vi vände och när vi späjjade som mest högg det
på en flutter endast 3 meter ner på en rigg. Den gick upp i ytan med
ett plask och släppte tyvärr direkt. Tempen låg på 11 plus i luften och
2,2 i vattnet dimma hela dan med lite soldis på eftermiddan vindstilla.
46 sjömil ha vi avverka denna dag.

2002-03-29
Nu var det daxs igen, Lars var hemma hos mig 10.00 det blåste
lite mycket på morgonen, men vi kom ut och åkte mot Kattfjorden.
Det blåste lite men det var avtagande, vi åkte mot Gösskär tyvärr låg
där ett nät som gjorde att vi inte kunde åka nära grundet. Vi fortsätte
mot 8-meters grundet och där högg det på bra. 3 gäddor mellan
3,5 kilo och 4,5 kilo högg på Tomic å Terminator. När vi sedan åkte
tillbaka mot Gösskär så högg en större gädda 5,5 kg väst om Gösskär.
Nu började det blåsa mer så vi åkte hemåt ganska nöjda för solen sken
hela dan.

2002-03-24
Jag å Lars gjorde premiär med ekan, vi körde ut mot V:a Grisen
och la i betena. Vädret var strålande sol och lite vind så vi åkte mot
Pricken inget hände förrän vi vände tillbaka hemåt efter c.a 2 tim.
Det var ett kraftigt hugg på en blyad (30 g) Tomic Stensson men
C.a 10 meter från båten lossade fisken som troligtvis en lax/öring.
Det var det enda hugget vi hade, kallt i vattnet c:a 1-2 grader

2002-03-03
Hyffsat väder fast lite blåsigt från sydväst och lite snuva stoppade
inte mig från att åka till Örsholmen å prova. Isen hade blivit något
bättre nu och jag provade nära land men inget känn. Pelle o Johan dök
upp och vi letade länge efter fisk. Vädret blev sämre med mycke vind,snö
och mycke borrande men efter några timmar hittade vi lite abborrar och
jag fick även en gädda som höjde pulsen.

2002-02-24
Lite pimpelfiske vid Skattkärrsviken med dottern å kompis. Vi blev
lite förvånade av att se uppskattningsvis 200 pimplare på samma
vik, det pågick DM i lagtävlan. Men vi traskade ut och sätte oss
vid pricken men fisken var nog bortskrämd av allt borrande runt
omkring isen liknade mest en ost. Solen sken men en besvärlig väst
vind gjorde att det var lite kallt så vi gick in till vassen där det va lä.
Jag fick en rätt fin abborre där men det var det enda. Emma och Josefin
hittade 2 gäddor på isen som de gav till Lars katt "Klôvert".

2002-01-26
Tog mig en tur till "Lassehall" men hade oturen att möta ett snöoväder.
Jag kom fram och såg att ingen annan var ute det var ju dålig sikt och
blåste snö i ögonen. Provade en stund men det var inget vidare åkte
därför istället till "Laxhôla" där Pelle å Johan satt å drog fisk.
Jag satte mig brevid Pelle och fick genast ett par fina borrar, det högg
bra i ett par timmar. Snöfallet hade ju slutat så det var ganska fint
där på isen, vi var endast 15 meter ut från land.

2002-01-20
Pelle med son å jag testade vid Lassehall Grums, det var inget vidare idag.
Endast några abborrar som ville ta, en fiskare som satt intill oss fick en fin
gös själv tappade jag en gädda vid iskanten. Vädret var mulet vindstilla å
några plusgrader, och det tar på isen som var mellan 5 å 15 cm.

2002-01-13
Pimpelfiske vid Tynäs måste vi testa tyckte Pelle och vi åkte dit. Det var
en dålig is med en spricka som var en halvmeter bred men vi skulle ju testa.
Vi rundade ett hus på udden och började, det var ganska grunt men det blev
nån abborre här å där. Pelle hittade några hål det det var lite fler borrar vid.
Jag och Johan hittade inte lika många men det var något fler borrar här än