27 dec. 2013

Fiskedagbok 2007

2007-12-28
Jag å Ulrik var "tvugna" att fiska lite å åkte till Alstern men det blev inte länge p.g.a att Ulrik
fick för sig att bada ner till låren !!!!
Efter stövel byte m,m så styrde vi om till "Herrgårdstjärn" för å se om nån borre eller gädda var
i stöten. Efter en stund blev det en gädda på en död slom och Ulrik lyckades lura en liten borre.
Men när blåsten å regnet tilltog tyckte även vi att det var bättre hemma istället.....
Man kan annars göra som vi gjorde igår å som Blixt gjorde idag !! Köpa nya fiskesaker på Vidars!!!

2007-12-20
Jag hade förmånen att få åka med Peter W. och Vidars-Jonas på en tur till ostsidan. Vi åkte båt över
som är överlägset när vinden tillåter det trots tät dimma vid Hammarö. Men när vi kom en bit utanför
Pricken så var dimman borta och det kändes fint. Väl framme så la vi i å Jonas å ja basade över sidorna
å Peter skötte riggarna. När Jonas la i det 3:e spöt så hann han inte att sätta linan i linutlösaren
p.g.a att det var fisk som högg. Efter en ganska lätt drill så hade vi en lax 4kg i håven och den
högg på en tomic 4 737 i ytan. Vilken kanon start det var men det var lugnt efter denna fisk och
det tog en stund innan vi fick nästa hugg som var på min sida. Det var Peters giftiga bomber !!
Och det rusade ut 120 fot lina direkt i hugget å pulsen steg snabbt ska ni veta.... Jag hade en mycket
rolig drill och det gick fint att håva den lax på 7,4 kg å 85 cm lång. Nu fick vi även en annan båt på
1:a parkett som låg in på oss men vi var ofina nog att ta en fisk till bakom dem. Å det var en lax på
4-5 kg som hade fettfenan i behåll och fick sin frihet tillbaka, den högg på en tomic 531 UV på
riggen och det var Peter som hade nöjet att drilla denna mycket spralliga fisk. Nu hamnade vi in i
dimman å det var en dast ett ryck å släpp där men när vi väl kom ur dimman så fick vi fisk igen
å det var Peter igen som drillade denna fina lax som klev av strax bakom båten. (328 5"12M)
Vi stönade kvar en stund å när vi bestämde oss för att bryta så kom det ett hugg till på riggen
och Peter slängde sig på spöt å började drilla in en fin lax på 5 kg. Denna högg på tomic 328 5"
och det var avslutningen på en mycket trevlig dag å vi var mycket nöjda. Vattnet höll 5,8 grader
vinden var mest Västlig 2-4 s/m. Jag vill tacka Peter för en trevli tur i en mycket trevlig båt....

2007-12-16
Jag tog me Big 5 ledarn på en trollingtur på Vänern och vi startade givetvis vid ÅJ. Vi möttes av
en stor flock måsar som hade kallasat på nått gott vad det verkade. Vi la snabbt i och redan när
Ulrik håll på med det 2:a spöt så var det fisk på det första, men tyvärr klev den av tidigt. När vi
väl hade i alla betena så vände vi tillbaka mot måsarna men då va det mesta över tyvärr. Jag fick
nått strul me GPS:en, den ville inte ta in sateliterna så vi vågade inte åka så långt ut p.g.a dimma.
Men innan grisberget så fick jag hugg på en 3" ( 737) på ytan och förstod att det var en gädda tidigt
och nu gälde det att ej bli av me vobblern så jag tog det lugnt. Det gick bra och vi vägde gäddan till
5,6 kg och åter satte den. Strax efter denna så får Ulrik ett hugg på ett ytspö och det var en lekfärgad
öring på 60 cm som vi la i tillbaka den högg på en liten yozuri. Nu var det spön lite här å där efter
som jag höll på å skifta en del beten, då hugger det på en djuprigg så det skakar regält. Ulrik som var på
G tog denna fisk och bedömde snabbt "Gädda" men tung kanske en Big 5 höjning. Efter en kort !!
drill så kunde vi väga å fota denna gröna till 6,5 kg. Detta var det sista vi fick höja pulsen för idag
vattnet höll 5 grader å det blåste 2-3 s/m nordligt å ganska dimmigt i början.

2007-12-04
Äntligen en hyffsad prognos från SMHI och jag hängde på Björn ut på Vänern. Det blev ostsidan
på öa efter som det blåste 6-7 s/m NV och var ett par minusgrader. Vi la i redan vid Bonäs och
gick söderut mot Fiskvik och det var ett behagligt skydd där för vinden. Vi såg tidigt att måsarna
var igång o letade mat flitigt så det gällde att följa dom noga.
Ett ytspö knarrade å det var på BG´s sida och snabb som en cobra tog han spöt som morrade
gott en kort stund. Men ganska snabbt förstod vi att det var en grön en som bitit över PW´s
gamla favo. En gädda 6,6 kg blev vägd å fotad å återsatt igen å vi åkte vidare.
När vi nästan var framme där måsarna hade flyguppvisning så ropade BG: - Riggen!! Jag greppade
spöt å krokade fisk å det blev en härlig fart där bak i vattnet, vi såg å hörde på rullen att det var blank
fisk på. Efter en stund så låg den i håven och den vägde 4 kg å högg på froggy skeden 9 meter.
Efter detta trodde vi på mer fisk men det uteblev trots fina förutsättningar men kanske var det
för möe av naturlig föda där som säkert smakar bättre för de blanke. Vi såg Nöff-båten få en för
liten öring och hörde att AO (Kocken) fick en fin lax å en godkänd öring. Vädret var soligt med
vind 3-7 s/m från nordväst och 7,4 i vattnet.

2007-11-19
Hade en lucka på jobbet så jag åkte ut vid 10.30 tiden för att lägga i vid ÅJ. Jag körde Delfinen,
Pricken å ner mot S. Fiskviksgrundet där högg det äntligen. Och efter kort drill så kunde jag
återsätta en liten öring, denna högg på en guld/svart bomber blyad 40 gram. Jag snurrade där
ett tag men inget hände så jag åkte rakt söderut till några gamla punkter. Jag hade sedan span
på 37:an och strax där gungade ett rigg spö och jag gjorde mothugg men denna fisk släppte.
Jag tacklade i ordning igen å vände mot punkten igen och precis vid samma ställe hugger det på
samma spö samma djup 9 meter. Fisken steg direkt mot ytan och hoppade friskt flera gånger och
det blev en dramatisk drill där håven krånglade så den gick ej att använda. Jag fick försöka att
lyfta den i stjärtspolen istället å andra försöket gick bra. Det var en lax på 3 kg och 62 cm lång
men den var mycket vacker med lite prickar å möe silver, den högg på en sked i Froggy färg.
Det blev inget mer denna molniga dag med 1-4 s/m NO å 7,4 grader i vattnet.

2007-11-17
Fint väder när jag vaknade å jag kollade vinden 1 s/m på Klacken. Det blev att fixa lite
matsäck å snabbt iväg till Zakrisdal och hämta båten. Jag åkte ut mot Sööa och där låg dimman
tät men det gick bra att lägga i vid ÅJ som vanligt. Efter en liten stund lättade dimman men
det låg tunga moln över mig hela dagen. Jag snurrade runt på mina gamla punkter å till slut
gav det utdelning. Det var en öring på 62 cm som tog på en Terminator i RT färg på ytan, den
tog bra me lina i hugget sedan var det lugnt och den låg snabbt i håven. Väl i lådan då bråkade
den ordenligt innan jag gav den dunken i höve. Det va enda hugget denna dag och jag va nöjd
med detta efter som flera andra båtar gick tomt.
Vinden låg på 3-4 s/m sydväst å vattnet var 7,4 grader varmt.

2007-11-16
Äntligen fiske igen å jag fick förmånen att följa med BG å hans jobbar kollega Mikael på
en förmiddagstur. BG ville ha löja å det fick han men i min ficka låg 2 pluggar i fall att !!!!
Vi la i vid V.Grisen i ganska gropig sjö och körde mot Pricken där vi fick en gädda c:a 5.5 kg
som Micke drillade med van hand. ( Erfaren gäddfiskare )
Men de blanka syndes inte till och kontakt me Ulrik å Stefan talade för dåligt fiske.
Tiden gick snabbt och vi fick börja styra hemåt och då när nästan tiden var ute så mjuknade
BG och jag fick 2 spön att tackla på mina pluggar. När vi sedan efter en halvtimme skulle ta in
så small den på ena "Pluggspöt", jag lät givetvis Micke ta denna fisk som verkade fin. BG å jag
rensade resten av spöna o Micke hade en fin drill som visade sig vara en vacker öring på c:a 5,7 kg.
Den högg på en Tomic 3" tubby i Ulrik favo färg !!! Nöjda åkte vi hem för att jobba av en eftermidda.
Vattnet var 7,5 grader vinden V/SW 6-7 s/m.

2007-10-21
Vädret var mulet men ingen vind så jag beslöt att sticka ut en liten sväng. På en timme
och 10 min hade jag betena i vattnet och jag började som vanligt vid ÅJ. Jag snurrade
där och de mesta betesfiskar var bort blåsta som var där senast men efter en timme så
högg det på ytan. Jo jo det var på 737 Tubby 3" och det åkte ut lina så det tjöt i rullen.
Jag greppade spöt och fick då se att det högg på ena djupriggsspöt så jag satte ner öringspöt
och krokade den andre men det var en abborre runt halvkilot. Nu blev det drill och det var ute
ganska mycket lina. Men efter lite stök å så kunde jag håva denna vackra öring som
vägde 5 kg prick och var 78 cm lång. Efter detta gjorde jag 2 rundor till men gav mig hemåt
väldigt nöjd. Vattnet höll 10,5 grader

2007-10-13
Vi kunde äntligen genomföra KM i båtfiske på abborre och jag fick åka me Ulrik ida.
Vi provade känt ställe som endast gav några få borrar så vi flyttade oss söder ut där
flera båtar redan låg. Vi fick genast lite fisk men den stora huggperioden var dock över.
Vi avslutade vid "Lusa" men det var inget vidare där heller.
Klockan 12.00 slutade vi för prisutdelning å korvätning på SÖ ÖA och det visade sig att
Micke var mästare och Anders K kom god 2:a. Jag och Ulrik knep 5:e å 6:e plats.

2007-10-04
Jag fick en stor längtan ut å trolla efter haft möe på sistone. Sagt å gjort så jobbade jag
lite å åkte ut vid 10 tiden mot ett lugnt Vänern. Jag hade redan vid utlägg på en mindre fisk
som släppte den ny inköpta tormentorn men jag fick ut alla spön och väntan började.
Det ryckte omgående till i ett spö och rullen knarrade gött, jag greppade det å kände fast fisk.
Laxen började hoppa å leva runt lite men kom så småning om in till båten å jag kunde håva den
lugnt å fint. Den var klippt å vägde 5,4 kg och den högg på en nyköpt 737 -3" Tabby. Jag såg
även att ett djuprigg spö gungade lite å vevade in å kollade. En 4 hg´s abborre hade fastnat
på Froggy skeden som fick simma tillbaka.
Efter detta var jag mycket nöjd, fiskade ett tag till innan jag tog upp för att åka å jobba igen.
Vattnet höll 12,5 grader å vinden var 2-4 s/m nord.

2007-09-08
Ny gössjö och förhoppningarna var stora! Vi la i vicks-blå å gled ut i ett strålade väder och
spegelblank sjö, väl framme så började vinden öka typiskt !!!!
Men vi rodde runt och hade ett bra gösfiske och vi fick 7 gösar med pb för Ulrik på 3,9 kg.
Vi behöll 3 matfiskar och återsatte flera 3 kg´s.
De flesta högg på CC med kort lina, jag fick även en på "Nisse" som stred av skeden på den.
Vädret var det mest skiftande på länge, från vindstilla till 17 s/m o sol till skyfall och åska.
Det enda som vi inte hade var dimma å snö !!!!!
Men en klart intressant sjö var det och när vi tog upp båten så möte vi en kille me
möe intressanta berättelser.......

2007-09-01
Det var dags för den första artfisketävlingen i klubben och jag körde Askeladden själv.
När starten gick för de 8 tävlande båtarna så låg dimman tät och jag tog det lugnt å
grejade me data-plottern som inte ville va me. Men efter en stund orkade inte jag vänta så jag
gick i ett gammalt GPS spår mot Kattfjorden å där tänkte ja pimpla lite.
Jag hittade Ulriks å mitt heta abborrgrund å det tog inte lång tid innan första borren låg
i baljan och utan hjälp av maggots.!! Jag pimplade upp ett gäng borrar å vid 9 tiden så lättade
dimman äntligen och Vänern låg spegelblank och det var fantastiskt vackert.
Jag körde ut vid Ö Korsön och tacklade på trolling betena och gick mot Axelön me förhoppning
om någon gädda eller gös men det var lugnt som vatten ytan. Jag vek mot Storgrund och
strax innan jag kom fram högg det försiktigt på riggen 6 m, jag greppade spöt å kände en
fin tyngd i andra änden. Men efter att jag pumpat hem en 10 meter så small linan av!!!!
Min gamla fina "Jocke-Skräck" var väck ????
Jag svor en stund innan jag knöt på en ny Tomic, 191 denna gång. (Måste köpa en ny 185:a)
Jag snurrade runt vid Storgrund men huggen uteblev men vinden ökade dramatiskt och jag
tog det rätta beslutet att ta upp å guppa in till hamnen. Efter några timmar så hade hela
startfältet kommit in och vi vägde in fångsten och förrättade prisutdelningen.
Mina 2 största borrar räckte till seger i abborrklassen (300g/st) Kul.....
Micke me gast vann med 2 gäddor å 2 borrar, Björn tog största gäddan nästan 6 kg
och han fick även en öring som var strax under tävlingsgränsen som var 62 cm. Tommy
å Mats tog en fin öring ( 5 kg ) men den hade fettfena å gick åter. Kul tävling som har
kommit för att stanna...........15 grader i vattnet

2007-08-26
3:e deltävlingen i fiskeklubbens båtpimpel mästerskap skulle avgöras och jag hade
Ulrik me i båten full laddad me prylar o beten. Det blåste en kraftig väst vind så
vi la oss i lä vid östra Korsön och där fanns fisk men de var svåra men jag lyckades ta en
viktig poäng fisk. Efter en tid så mojnade vinden och vi åkte mot vårat riktiga mål Gösskär.
Där tog Seppo en fisk direkt när vi la oss brevid och Ulrik började få utdelning genom ett par
stycken borrar. Men tiden rann snabbt fram och vi testade en grundtopp till innan vi slutade.
Denna gav 2 hugg direkt för oss båda, Ulrik vevade upp en fin abborre och min körde runt så
det skrek i den lilla UL rullen. Det kom upp en gädda på 4 kg men det var bara borrar
som räknades.

2007-08-22
Nu skulle "Reddy river" testas och Ulrik å jag tog vicksblå å sjösatte syd skårebron.
Det var ganska högt vatten å strömt så nedströms så gick det fort men tungt uppför.
Fisket var dåligt men ulrik lyckades lura en liten gädda i alla fall. Vi omgrupperade
till Herrgårdstjärn istället efter en tuff upptagning av båt å bil. Där åkte vi runt lite och
provade på kända ställen men det blev endast en gäng små gäddor.

2007-08-14
Jag tog en semester dag å åkte me Ulrik söderut mot gösvatten och det gav utdelning.
Vi startade med en varsin gädda å min var på 5 kg och stred bra. Vid lunchtid började gösen
ta och jag fick 3 st på 1,4 kg, 1,5 kg å 1,7 kg. De gillade den rö/vita cc:en och en rapala
i orange. Vi hade lite tufft me vinden som låg upp mot 10 s/m under dagen. Senare mot
kvällen så fick även Ulrik sin belöning för gott tålamod å det var en gös på 1,6 kg.

2007-08-12
En liten roddtur ( 3 tim ) på hemmasjön gav friskluft å fin kväll upplevelse kanske en
gnutta träning. Fisket är annars helt värdelöst i denna sjö det är större chans att få
napp i fontänen vid Universitetet.

2007-08-11
2:a deltävlingen i klubbens båtpimpel mästerskap skulle avgöras vid Lillängen.
Vi möte upp vid 06.30 å tyvärr så var vi få ( konstigt ) även denna gång men vi
som var där hade det trevligt. Jag fick äran att åka med President-Micke men han ville
nog inte visa sina heta ställen för mig å Ulrik. Jag var den enda i båten som landförde fisk
å det var en baddare på hela 50 g ( det blev en snorgärs oxå ). Denna stora fångst tog upp
mig på en 3:e plats i totalen å det luktar prispengar !!!!

2007-08-09
Ut på hemmasjön för första gången i sommar och det var en fin å lugn kväll. Jag rodde
en stund till Proteskungen ringde å ville mönstra på å det fick han och han tog även med
sin elmotor å batteri. Vi åkte runt ett par timmar tills mörkret tog överhand.
Ulrik lyckades få en gös på 1,2 kg på en ny vobbler å själv blev ja utan napp.

2007-08-06
Fick en möjlighet att fiska me grannen å son i V:a Örten. Det blev en tur på kvällen ända
till 23.30 å det var endast nån stöt på vara beten. Vi hade en riktigt fin å varm kväll så
man var nöjd att bara vara ute.

2007-08-05
Nakensjön skulle testas igen å jag lånade lånehajens båt och rodde ut några timmar
och det var rogivande (!!) å härligt. Fisken var seg som oftast här men 3 små gösar lurade
jag att hugga på en "Nisse" i orange/guld. De fick friheten tillbaka för att växa till sig.

2007-07-22
Björn å jag testade en ny sjö som håller stor abborre av rapporter vi hört. Vi letade upp ett
ställe som vi kunde sjösätta Ulriks inlånade "Vicks-blå" och gled ut mot en spegelblank yta.
Vattnet var klart och djupt och vi trollade oss norröver för att kolla in lite hur botten
verkade. Vi hittade en fin vik som vi spinnfiskade i men endast en borre där och det
kändes svart att hitta dom. Vi fortsatte norrut mot mitten på sjön men huggen uteblev och
när vi vände och tog en ny vik på andra sidan blev det en borre till på spinn.
Vi trollade oss ner och björn fick ett fint spöböj som visade sig vara en gädda på 4,4 kg,
den hade fula sår tvärs över sig som kan ha varit efter en attack från en större gädda..
Det blev nu inget mer men sjön var spännande att utforska så det blir en ny tur snart å
då kör vi upp i norr för där var rapporterna från.

2007-07-20
Jag tog en tur runt hammarö och hade inte ett hugg att rapportera !! Finns det fisk ??
Jag körde 4 timmar och började i bleke å avslutade i 5-6 s/m syd vind men inte då.
Vattnet höll runt 17 grader

2007-07-14
Jag å Björn blev sugna på att testa vattnen där Tommy har haft så bra fiske
så vi åkte ut. Vi fick även med en gäst gast Kenth Wiklund som var sugen på att
komma ut. Vi började me plast efter som att löjorna ej var tinade men de var ingen
fisk sugen på. Vi tacklade om till löja efter nån timme och snurrade väst Klacken
men det var dött. Vi tog en avstickare mot Sten-kalle och fick en gädda men det
var nog det inkommande lågtrycket me spöregn som påverkade fisket !!
Vi såg endast en båt å det var Nicke i Sea-King som hade varit längre söderut
och han fick en fin öring på 9,6 kg, ett stort grattis till han. 16 grader i vattnet

2007-07-06
En liten tur me Sudden på jobbet å hans måg från USA gav en asp runt 4 kg
på endast 2 timmar. Den högg på en Bomber i blått på 4 meters djup mellan
Svartskär å Axelön, tempen var 17 grader.

2007-07-04
Jag å Proteskungen åkte å "Tjyvlånade" Lånehajens eka i "Nakensjön"
å skulle ta en storgös. Tyvärr ville inte gösen ta denna kväll så vi fick njuta
av fågel livet å pissvädret istället men det var inte fy skam.
Vattnet var mycket grumligt .

2007-06-30
Jag hade nöjet att få vara gast åt Team Barracuda och skeppare Mats Edlund
denna dag. Jag kom dit på eftermiddan genom att åka med Team NÖ FF ner
och på plats var redan Fetmats å Sliver. De var ute å fiskade in sig å för Grääs
och Ulrik gick det "bra", de fick en öring över 5 kg.
FetMats med gasten Pelle gick det ännu bättre för de fick 3 blanka med sig in.
( Bra genrep = Dålig tävling ?? )
Vi hade en trevlig kväll med grill och pilsner å en och annan feske historia!! Detta
toppade Team Brynja skepparn Magnus med att dela ut en strike pro med firma
namn på å det var mycket fränt.
Tävlingsdagen började med sol å fint å Blixt/Patrik kom med Edlund i följe för att
sjösätta. Starten gick å 58 st båtar spred sig ut och nu hade oxå regnet startat med
ökande vind. Vi fiskade i Värmlandssjön och hittade ett område med möe betesfisk,
där snurrade vi lite för vi hade ett ryck å släp. Efter några rosetter där så kom
belöningen genom ett djupriggshugg på 7 meter. Det var en lax på 4 kg som gillade
min svarta flutter å den bjöd upp till 4 härliga luftsprång å lite rusbök. Mats håvade
denna snyggt och hedern var räddad, vi hade endast ett hugg på riggen efter detta.
Laxen räckte till en 18:e plats å vi hade många meriterande team efter oss så vi var
ganska nöjda efter prisutdelningen. Fetmats lyckades ta en 4:e plats och det var väll
mitt utlånade djupriggspö som var förklaringen til det !!!!
Vädret var blåsigt å regningt 5-8 s/m SW 12 grader i vattnet där vi var.
Ett tack till Skepparn Mats för en mycket trevlig dag på sjön. Och även ett tack till
de övriga som gjorde det hela till en kul grej.

2007-06-09
Det blev även en tur till Molkomsjön me Ulrik på kvällen. Vi hade en åskfront
NO om oss å det blåste lite grann men det såg lovande ut. Vi började med en
var sin gös som vi satte te baka, vi skulle ju ha storgös!! Regnet å åskan
uteblev åven vinden å fesken, inte ett hugg mer. Men det var andra minnesvärda
saker att komma ihåg som att fiskgjusen bodde kvar å att jag drog av linan me
en gösfavorit på, men den flöt upp strax efter ???!!!!

2007-06-09
Jag fick med Carina å Emma på lite dagtrolling på Vänern. Det var varmt å
solen sken men vi hade lite sjöbris som svalkade lite. Vi körde över Grisen å
runt Pricken där vi hade 3 gäddor som fick lufta sig lite innan de fick simma tillbaka
ner i svalkan. De högg på 7 å 10 meter å en i ytan, en tomic å 2 olika skedar var
betena för dagen som mina gastar hade valt ut !!! Vi hade även en abborre som
var sväld av vatten på en rigg när vi tog upp. Det var kul me tjejerna i båten även
om det var lite rörigt ibland, det vägdes upp av fika me jordgubbar.
Vattnet höll 22,8 grader å det blåste lite från SW.

2007-06-05
Första deltävlingen i klubben på båtpimpling å det gav mersmak.
Ja hade Ulrik i båten å vi tog Gösskär i sikte. Det var lite segt först men efter
en stund hittade vi ett fint stim me fina borrar å det var kanonkul. Vädret var
ju jättefint me bleke å solsken så vi åkte nöjda till invägningen vid 22-tiden.
Jag fick en 5:e plats å Ulrik tätt efter på 6:e plats, 1,6 kg fick ja ihop å det var
jag nöjd med.

2007-06-03
Tog en liten kvällstur på Vänern å det blev en gädda å ett djupriggs hugg som ja
bommade. Det var bleke å fin solnedgång, vattnet höll 14 grader.

2007-05-27
Det var en fin prognos på SMHI så jag vaknade redan vid 5 tiden och det tog inte
lång tid innan båten låg i. Jag körde min vanliga tur å innan jag kom fram till Pricken
så högg det på ett ytspö å linan for ut. Efter en rolig kamp kunde jag håva denna
lax i solgasset som tog en Tomic 244. Jag tog några rundor å det löste ut 2 gånger
men ingen fastnade. Fick en gädda på riggen 8 m vid stolpen Strike pro gul var het då.
Jag fortsatte mot fiskvik men där tog bara Göran K öring för mig... ( 2 st ) så jag
åkte tillbaka till första stället å hade då GK brevid mig. Jag ringde till han å bad om
företräde till min laxpunkt å GK som är snäll å artig lät mig välja väg å själv låg han brevid.
När jag var framme så tittade jag på GK å han drillade fisk å det var han värd som
lät mig välja spår!! Det var en lax på 67 cm. Jag styrde hemåt eftersom det var mors dag å
pappa fyllde år. Vattnet höll 10 grader å vinden var bortblåst, en härlig dag på sjön......

2007-05-12
Lovande rapporter gjorde att jag tog min vanliga tur å det gav en gädda 4,5 kg vid
fiskvik. Den tog givetvis på min naggade Rapala blå/vit i ytan.
Senare fick jag ett härligt djupriggs hugg ( 6 m ) på en Conrad vid Pricken och det visade
sig vara en öring på 5 kg prick. Den tog möe lina till en början men kom senare in och
kunde håvas lätt, den var 77 cm lång. Jag hade även ett par kontakter till som inte fastnade.
Vinden var SW runt 4 s/m å vattnen höll 8 grader. Blixt körde fullt för andra dagen i sträck.

2007-05-04
Jag tog en tur vid lunch och ville testa av Kattfjorden innan trollingförbudet där.
Det var trögt ända tills jag kom till Håkan, där fick jag 2 gäddor strax under 3 kg.
Den en högg på Cisco kid 12 meter å den andra på flutter frog 7 meter. Jag körde
5 timmar så det var ganska magert. Tempen var mellan 7,5 - 10,1 och vinden från syd.

2007-04-29
Vänern Trophy
Ny dag å nya förutsättningar !! Det låt bra men fisket var inte något vidare för oss idag.
Mycket vind från norr gjorde att det gungade en hel del å vinden var kall. Vi fick en gädda
på 1,6 kg tidigt å den föll för en nors-stinkande yo-sori i blå/vit. Senare fick vi ett kanon gött
ljud från en rulle å den tog lina å skrek. Vi tog det lugnt å efter en stund kunde vi håva
denna fina vildöring på 5,84 kg å 75 cm lång. Efter som den hade en liten smal fettfena
så återsattes den fint, men fenan liknar inte alls de fettfenor jag sett på laxar !!! Den föll
för en tomic 4" färg 244 i ytan vid en skarp sväng. Det blev inget mer hugg denna dag
Vi fick en 47:e plats av 67 tävlande å hade storheter som team Fetmats å team Frepa
efter oss bland annat. ( He he ) Bra arrangerad tävling av Grums-ingarna å det var ingen
större trängsel på sjön heller.

2007-04-28
Vänern Trophy
Jag tävlade ihop me Proteskungen å lovade gott efter att han tagit öring över 10 kg.
Vi började bra me ett napp redan under utlägg å det var en öring på 60 cm som vi
släppte tebaks, den högg på en Rapala blå/vit i ytan. Sedan kom några påslag innan
det var fast fisk igen och än en gång var det rapalan som krokade. Det var ännu en
öring å den fick vi till 62 cm så den åkte i baljan. Något senare efter en tappad fisk
så åkte vi ut på djupare vatten å när jag satte på en grön/svart bomber så small det
efter knappt 5 minuter. Det var en fin liten lax på 65 cm å det blev dagens sista.
Vid invägningen så hade 62:a öringen krympt så den räknades inte i tävlingen tyvärr.
Vädret var blåsig morgon me 6-8 s/m NW vind å senare bleke, 5-8 grader i vattnet.

2007-04-25
Tog en tur ner till "diktarn" å spinnfiskade lite. Det var en varm (+17) förkväll
och jag satte på en liten ljusgrön Conrad och det gick inte länge innan det högg.
Det var en fin asp på hela 3,42 kg som bet sig fast och efter en snabb avkrokning
så simmade den tillbaka ner i djupet.

2007-04-15
En ny fin dag med möe sol var lovat å jag åkte ut själv vid 7 tiden. Vänern låg
spegelblank och det var mycket fint. Jag tog den vanliga repan över Delfinen å sedan
mot Pricken men inget hände. Jag hittade en varmfläck på 5,2 grader mot 3-3,5 grader
som jag kryssade över flera gånger utan resultat. Men till slut högg det på ett ytspö
när vinden började krusa vattnet och det var en stark fisk som jobbade bra.
Det var en öring 68 cm å 3,83 kg tung den hade en small å konstig form på fettfena
så den fick gå tillbaka, den högg på en tomic 4" stensson. Det var dagens enda hugg
men vädret var skönt å när man kom in i land så stekte det på bra. Enda felet var att
pulverkaffet blev kvar hemma så det blev saft te smörgåsarna....
( kul för Ulrik som tog en vildöring på 10,2 kg å 100 cm igår.. Grattis )

2007-04-08
Tog en tur på Vänern och hade i sakerna vid 10 tiden, det var möe betesfisk
vid "Åke Johansson". Jag gick min trogna tur mot Delfinen å senare runt Pricken
där jag möte Göran å Mikael. Göran hade en lax i båten å tog följe me mig en stund å tog
då en öring på 77 cm. ( Han kan han!! ) Jag tuffade runt lite å när vinden
ökade å solen försvann så gjorde även jag det, gav mig vid 15 utan ett enda hugg.
Blixt å Ulrik kom in efter mig me en lax i båten. Jacob hade kört fast i ett
spöknät SO Pricken så passa er där. Vattnet var 3,0-3,5 och vinden 3-8 s/m mest SW.

2007-03-30
Fortsatt högtryck å svaga vindar gjorde att jag tog en halvdag (förmidda)
ledigt å åkte ut själv. Efter 2 1/2 timme small det på en fin å det skrek
bra i rullen till att börja med. Jag kunde börja ta in lite lina men jag kände
att denna inte ville me direkt och han visade sig inte i ytan. Jag var tvungen
att svänga undan båten eftersom jag var på väg mot ett sjömärke men det gick
bra. När jag fått in den mot båten så trodde jag på en stor öring för den stod
å tjurade en bitfrån båten å ville inte komma upp. Efter knappt 20 min så kunde
jag håva denna stidbara vildlax på 89 cm å 7,64 kg. Den tog på en Bomber sal 25
blyad 40 g. Jag återsatte den snabbt å den blödde inget å såg pigg ut trots att den
undrade nog vad den vart me om. Mycket nöjd efter denna härliga drill så åkte ja
hemåt å efter en kort bit så högg det igen å jag såg en fin lax hoppa bakom båten.
Den fortsatte att hoppa å det var snyggt att se på det spegelblanka ytan.
Jag kunde ta in denna ganska snabbt å det var en lax på 75 cm , den högg
oxå på en Bomber. Skulle jag vända te baks ?? Givetvis men eftersom jag var
mycket nöjd redan så tog jag in grejerna och åkte te jobbet !!!!!
2,5-2,8 i vattnet och den farten var oxå bra. Kanondag!!

2007-03-26
Jag å Ulrik beslöt att ta en ledig da å prova Vänern igen.
Vi la i tidigt för att se om det fanns några betes fisk lite längre in men
det var ganska tomt. Vi körde hela dagen å endast en gång löste det ut
men ingen fisk på. Vi hade i alla fall tur me vädret !!!

2007-03-25
Ut på Vänern me Jocke å hans jaktkompis Pelle. Vi fiskade av Delfinen
först å det gav ett hugg som klev av efter en stund, bomber sal 25.
Vi fortsätte lite SO om pricken å där fick vi en gädda på 5,8 kg.(Sal25 igen)
Sedan åkte vi till 22-44:an men det var bara dimma där som la sig som ett
lock över allt. Vi gick tillbaka mot Delfinen där det högg en gädda på 3,3 kg
( Tomic 737 ) Trög dag me dimma å bleke. Team NÖ FF tog nytt båt rekord
på lax 8,44 kg. Grattis

2007-03-11
Provade lite ismete igen för att se om det var några gösar på hugget.
Lånehajen å Proteskungen var redan på plats å hade lämnat "mina"
hål lediga så jag tacklade på 5 don. Efter 2 timmar kunde vi summera att
en liten gädda tog på BG´s och en kilogös tog på US spö. Ingen ville hugga
på de nya "Lysvipporna" och det tål att tänkas på ?????????
Bra is men det börjar släppa ifrån land.

2007-03-10
Nu skulle ja upp te bevis när det gäller abborr pimpling, det var dags för
Micke´s Viktoria pokalen. Tävlings plats var Sållaren och vi var 9 st
förväntans fulla metare som stegade ut i strålande solsken. Jag hade
ingen större koll på vart det kunde va bra men jag knallade ihop me Ulrik
och vi hittade fisk på östsidan. Ulrik satt still i ett hål där det nappade då å då.
Själv hittade jag lite borrar men de var små så jag sökte vidare utan större
framgång. När 3 timmar hade gått så var solen borta å fisktiden likaså
och den spännande invägningen började. Skulle Micke vinna i år igen ???
Det va inte många fiskar men viktiga å när det var klart så stod
Ulrik som segrare ganska överlägsen å det var han värd. Jag hade lika
många fiskar som han 17 st men hans var möe större. Kul tävling
med glada grabbar som säkert fick en kul grabbkväll.

2007-03-08
Ett efter work fiske me Bandy-Jocke var planerat och vi anglade på
och jag fick snabbt en liten gädda när BG kom på snabb visit.
Vi fick senare ett dubbelhugg med en mindre gös å en på 2,5 kg.
Nu åkte BG hem å städade och vi fick 3 fina gösar till i mörkret, tyvärr
högg inte någon på Jockes lysande vippor. Detta mörker fiske var spännande
och lärorikt på flera sätt. Man får hoppas att kylan kommer tillbaka så det
kan bli fler turer, 4 av gösarna återsattes för tillväxt. Vindstilla å plusgrader

2007-03-04
Nu fick det bli ismete trots fina rapporter från Vänern.
Lånehajen tog laxbilen å hämtade Proteskungen å vi åkte västerut.
Efter inköp av fiskekort så gick vi ut mot en ö som hade släppt ifrån sig
en del fina gösar. ( Hade vi hört!! ) Efter en stund så var mörten tacklade
å armarna värkte, ( 200 mm´s borr ) så började väntan. Men det var en
seg dag endast 6 gäddor fick vi, med en topp notering på 3,6 kg.
Vädret var mulet å vindstilla å ett par + grader. Mats E o Tommy N hade en
kanondag på Vänern med 18 fiskar i båten, den största fenlax 9,2 kg som
Tommy tog å satte ett nytt klubbrekord. Grattis Grabbar

2007-02-18
Tog en liten tur te sjön där "Poståkeriet" hade vart me på en huggrush.
De fick 4 gäddor å 2 fina matgösar.
Jag hade med gudsonen för att visa hur man ismetar men det gav inget
på 2 timmar. Vi fick traska hemåt till väntande mat hos svärmor å de va
god mat det. Jag hade oxå kontakt me flera Big 5 deltagare som pumpade
lax å hade kanonfisken i Baggerud / Åmål.

2007-02-01
Jag fick en förfrågan från Befälet på "Nöff" båten om jag ville me på ut på
Vänern. Jag hade en utbruten förkylning i kroppen men vart kan det va bättre
att kurera sig än på sjön ????? ( = Semesterda )
Vi hade även förmånen att ha Vargen med oss denna tur som skulle bli mot
Baggerud. Vi åkte båt över och det gick ganska snabbt å fint i Peters
vindskyddade skuta. Vi la i och snurrade över Peters senaste symboler men det
gav inget så det blev att gå söderut och det lönade sig. Vi fick snart ett fint hugg
på djupriggen å det var en fenlax 65 cm som högg på den nu heta Tomic 326 -5"
Något senare hugg igen å Vargen drillade säkert in denna lax som föll för en
326:a 4" i ytan. Nu var det Peters tur att ta nästa hugg å det bara small till på
en Jocke-skräck 3" Tubby å Peter sken som en sol när han inte behövde
brottas me sina söner om spöt. Nu blev det lugnt ett tag så vi gled norrut mot de
första huggen och det lönade sig i en fenlax på 78 cm som tog en 737 3" Tubby.
Vi snurrade där en stund å fick en fenlax till på 67 cm som var krokad i sidan
och gav oss förhoppning om att det var en riktigt STOR en i början men det gick
bra och jag filmade den landningen å återsläppet. ( Kul att se ) Det var en UV-
plugg 4" som krokade den. Nu började klockan bli möe å vi tog upp å Peter
gasade hemåt. Vinden var 2-3 s/m från w/sw och ganska soligt 4 grader i vattnet.
Man har svårt att tro att det är mitt i vintern nu !!!!!!!!

2007-01-28
Björn ville ut och pimpla å hämtade upp mig vid 9-tiden. Vi provade dörrsjön
men det var helt dött för mig och Björn tog endast en liten borre. Vi åkte
och provade Herrgårdtjärnet och det var skillnad det. Redan i första hålet
så blev det ett tungt hugg som kändes gött, man har ju flätlina som förstärker
känslan av hugget. Jag skrek på Björn som spurtade mot mig för att bevittna
drillen, och med hjälp av en liten huggkrok kunde jag dra upp denna fina
abborre som väger 1,190 kg. Efter en snabb vägning å fototagning så kunde
jag återsätta denna fina fisk. Björn som är upphetsad nu tog chansen att prova mitt
hål och kände ett fint hugg som tog pirken för han.Efter ett par minuter så högg en fin
till för mig samtidigt som Ulrik var i telefonen. Jag fick springa bakåt medans Björn
rusade mot hålet å lyfte upp fisken, den vägde 0,52 kg men var bra stor den oxå.
Nu tog det en stund innan sista fisken för mig högg å det var i ett
nytt hål bakom det förra. Den vägde 0,65 kg och hade en mycket fint mönster teckning.
Kul avslutning på denna snöiga dag med -2 grader och svag vind.

2007-01-05
Jag mötte upp Peter vid Lillängen och vi åkte ut mot en tuff NV vind
som låg runt 8 s/m. Vi la i vid ÅJ och gled me mot Pricken sedan gick vi mot
Fiskvik å sökte lite lä. På vägen dit så högg en gädda på en Guld/svart Yu-zuri
i ytan, den tngde vågen till 5,5 kg. Lite senare var det dags igen denna gång orkade
inte fisken lösa ut så jag hjälpte den å frågade om peter ville drilla denna.
Men artig som han är så överlät han det till mig o fisken kom snällt in mot båten.
Då fick vi se att det var en fin öring som satt på Tomicén 3". Nu blev det svårare
me drillen den ville inte in mot båten på en stund. Men det ordnade sig och Peter
håvade galant när hann fick sin chans. Öringen vägde 5,82 kg och nu var det kul
att va på sjön. Vädret var fint me sol och avtagande vind och vi fiskade oss runt Alfildh
och Klacken men det var ingen lax på hugget, som kunde gjort denna dag grym för
de andra i Big 5 . Vatten tempen var runt 5,8 grader.