27 dec. 2013

Fiskedagbok 2009

2009-12-31
Jag tog ett sent beslut på att testa en liten pimpeltur nära hemmet på årets sista dag.
Jag tog ett tidigt hål eftersom jag var lite osäker på isens tjocklek. Jag körde med en vänerpirk
i mindre modell agnad me maggots nära botten. Inget hände där så jag tog ett par kort på omgivningen
som är så vacker i sin vinterskrud. Nej !! På pimplingen igen och jag höjde upp en bit och det small
på direkt. Jag kände att det var tungt så jag tog det försiktigt men ganska snabbt så såg jag ett göshöve.
Vad gör jag ?? Det var bara att köra ner handen i hålet och släpa upp fesken på snön och det gick bra.
Faan va häftigt det kändes, jag njöt ju som bäst av omgivningen och så denna fesk på köpet......
Jag tog några kort och fortsätte lite runt om och hade bara ett hugg till och det var den minsta gös
jag har fått, och den fick simma tillbaka ner i djupet igen. När jag kom hem igen så vägde jag fisken
och den hade en vikt av 2,250 kg. En kanon avslutning på fiskeåret 2009.. Gott nytt år .....

2009-12-27
Pimpel fiske i Ängen var på schemat idag och nyslippade skär och färsk maggot fanns klart.
BG hämtade mig och Göran K. och vi styrde mot Gräsmark, färden gick bra i BG`s "nya" feskbil.
När vi kom fram så var resten av de 9 tappra redan ute på isen och Iron-Mike hade redan röding på
isen. Nu blev det mer fart på oss och BG hade kollat in en plats som skulle va bra, och han hade 2 snabba
hugg som släppte. ( hmmm) Jag provade där en kort stund innan jag gick söderut mot Westberg som redan
var där vi satt förra året. Det var tung snö att pulsa i och även dubbel is me möe vatten så pulsen steg snabbt.
De hade fått någon men jag gick längre in mot ön och fick ett bra hugg direkt, men det var en hyffsad borre.
Jag körde en stund men det var trögt värre så jag gick tillbaka igen. Då hade Westbergs fått fler så jag
slog mej ner en stund och fick se dom dra 2 rödingar till. Klockan drog sig mot 13.00 och då var det
kok kaffe och bullens pilsnerkorv som severades vid grillstugan längst uppe i norra änden. ( Pust )
En mycket trevlig lunch var det men vi nappade på Iron-Mike´s prat om rödingar som tog under iskanten.
Vi letade upp detta ställe igen och det blev fisk för alla och det var en höjdare.... Ett minus var att jag
tappade locket till kaffekokaren och gick tillbaka för att leta men efter 2 vurpor och många svettdroppar
hittade jag locket... Vi gick upp till bilarna i skymningen och vi var mycket nöjda med dagen och det
verkade som att detta blir en uppföljare nästa år igen.

2009-12-21
Det hade tagits en fin lax på 12 kg vid Hammarö och jag fick med PW och BG på kanske årets
sista trollingtur. Det var en avtagande kall vind från ost som mötte oss ute vid Grisen. På land var det
-10 grader så det var tufft att åka ut men ett team till trotsade kylan de med.
Vi hade på utlägg redan 1:a hugget och det var på en 737 men den klev snabbt av sedan var det lugnt
länge. BG hade inga beten med men fick byta en vobbler på "sin" sida och det var lyckat. Där högg dagens
enda blanka i båten, en öring på 74 cm å 3,84 kg tung. Denna viktiga fisk fixande till ledningen i Big 5
för BG, nu behöver Ulrik ta en lax på minst 5,8 kg för att gå om...
Vi fick 2 gäddor oxå den största fick ja jobba in 6,6 kg ( Puhhh)
Vi hade även 3 ryck å släp och vattnet var som varmast 5,3 grader och det var stor skillnad längre in.
Vinden låg mellan 2,5-4,5 NO. Tackar PW för bra båt å körning

2009-12-14
En tur me UPO Ulf i hans 490:e skulle det bli och vi hade hoppats på vindprognosen från YR på 4 höll.
Men det sket sig och det var kallt o för blåsigt så vi låg nära Hammaröland å körde. Det gav endast
en gädda runt 4 kg som högg på en guld/svart bomber blyad 40 g. Lite synd att vi inte kom dit vi hade
planerat för där har det vart bra en tid. Men men så ä dä ibland. 5-7 s/m ost/so mulet 6.2 grader.

2009-12-11
Ny tur idag me egen båt och det blev näraland fiske istället för på stordjupen.
Jag körde mellan ÅJ och grisen å väntade på hugg för på lodet såg det bra ut förutom att det var en grad kallare
mot längre ut i sjön. Jag stönade på och hade endast ett rygg å släpp på riggen 12 meter svart/silver sked.
Jag höll ut till halv 2 sedan gav jag mig och när jag tog in så fick jag bevittna en stor å fin havsörn
svepa in mot V:a Takene. Vattnet var 6,2 grader vinden 5-7 s/m N/NO mulet å 2 grder varmt !!

2009-12-10
Äntligen lugnare vindar och ja hade möjligheten att åka me BG idag. Vi dammade av hans båt som inte
hade körts sen i våras och den startade fint trots allt. Vi hade ingen direkt plan men det fick bli till
gamla vinterplatser som BG hade lyckats på för. Vi mötte även storfeskarn "Bally" där ute och det
gick allt längre ut i sjön. Till slut hittade vi en plats där vi hade ett bra fiske med 6 fiskar i båten.
Det var 2 godkända laxar på 62 o 65 cm en me fena + 3 små varav den ena var en öring. Denna förde upp
"Lånehajen" på 1:a platsen i Big 5. Dagens bete var löja som jag medger att det var det bästa idag :)
Vattnet var 7,2 grader och vinden 3-6 s/m ost mest mulet men lite sol ett tag. Kul dag BG ....

2009-11-29
KM i trolling skulle avgöras och vi var 8 team som deltog denna fina morgon. Jag la i tidigt ( ÅJ ) förstås
men det var inget vidare me betesfisk där så jag styrde söderut. Jämt syd om V:a Grisen så högg det
på en terminator riggen 9 meter, det var en gädda c:a 4 kg. Jag körde vidare mot fiskviksgrundet och
där var jag hela dagen och hade 5 kontakter å kunde drilla hem en öring på 63 cm. Den högg på en 737
3" tubby i ytan. Dessa fiskar räckte till en hedrande andra plats efter årets mästare Tony E.
Kul att få fiska i Askeladden på vänern igen. 7,3 grader var vattnet och svag vind 2-3 s/m

2009-11-21
Blåsten på Vänern gjorde att KM:et blev inställt så då styrde jag mot Yngen istället ensam.
Men väl framme så var det redan 4 båtar ute å "Flotten" var på väg den me. Jag la i båten å den flög av
eftersom jag hade fått 2 nya kölrullar på kärran som Göran K hade gjort åt mig. När jag skulle tuffa
ut så kom även Peter J. som skulle prova lycka på de blanke. Jag körde som vanligt i norr å såg
riktigt möe med betesfisk så gnugget började och tillslut så gav det fisk. Det var en liten en som simmade
tillbaka. Jag körde ett tag till men nu var jag tvungen att prova fler ställen och åkte söderut men det kändes
trångt vid bojen så jag vände och strax innan passagen så högg det en 49 lax på apexen. Jag tog en
runda till men det kändes inte het nog så jag körde mot norr igen. Nu började solen försvinna och
det var bara en timme fiske kvar men då blev det fart. Det högg på 3 laxar i snabb följd mest på
rigg 10 meter men även på en bomber i ytan ( 3 m ). Kul avslutning trots lite mindre fiskar men
snart har jag nog jobbat ihop till en stor blanking i Yngen.

2009-11-07
Klubbkamp + avslut på trollingserien i klubben.
Jag hade nöjet att följa me "Lånehajen o Annonsförsäljarn" i Rocaden. Dagens prognos var tuff
med 7-9 s/m från ost och den stämde mycket bra för en gångs skull.
Vi åkte ut lugnt pga inkörning av ny motor och mötte tuffa vågor vid Skagge fyr. Dagens fiske
skulle vara på östsidan Pricken och så blev det. Jag fick tackla ena sidan å Janne andra medans
BG hade befälet på ratten. Jag körde några säkra kort och fick ganska snabbt svar att det var
rätt bete. Det högg en fin på en bomber som var med en stund innan den helt plötsligt klev av!!!!
Vi såg Nöffarna håva en "grön" lax brevid oss och det visade att vi var på rätt ställe.
Vi snurrade länge och till slut så kunde vi styra mot ett måsdyk och då högg det på en tomic 244
som jag hade längst ut på planern. Det var en härlig strid på ett 7 fots spö med flätlina man kände
alla knyckar ända in i ryggmärgen, den vägde 3.85 kg. En stund senare högg det på Jannes sida och
det visade sig vara en för liten öring, men den tog bakom en "snurra" och det var fränt.
Vi hade inget mer denna dag men om det var för att det var BG`s tur att drilla vete faaan.
Denna lax räckte till en 4:e plats i klubbkampen men det blev 2:a plats efter suveränen Grums,
med Blixt i täten. I våran egen trollingserie så vann jag dagens tävling och det räckte till en 2:a plats totalt.
Jag måste tacka Björn å Janne för bra förutsättningar till detta....
Vi avslutade denna dag/natt med en after fish på Pitchers och det var mycket kul.
Ps Vattnet var 9 grader och mulet väder mest.

2009-10-30
Ny tur idag å jag fick inbjudan att följa med Ironmike och jag var inte sen att hänga på.
Vi la i innan Pricken å såg en del betesfisk på lodet och ganska snabbt hade vi en ryck å släp
direkt på en bomber i ytan men vi körde på och det var lite trögt. Jag hade en rullskrikade som
släppte efter en kort stund på en 737 3" tubby å det var enda kontakt vi fick känna.
Det var en fin båt Mike har som funkade bra. Men hade inte damen me snipan mitt i mot sagt:
"LYCKA TILL" precis innan vi backade ut båten då vete faaaan vad vi skulle fått !!!!!!!!
Jacob hade bättre flyt och fick 2 matfiskar me hem.

2009-10-29
Fick en möjlighet att följa med Brynja-Magnus på en Väner tur och vi startade vid Pricken.
Vi fick ganska snabbt en liten öring på löja som var dagens bete. Efter en stund var det dags igen
å då var det en finare fisk som högg på min sida. Men efter en odramatisk kamp så låg den i håven
och det var en lax på 3,5 kg. Det var det som hände för oss men Andreas Dilén me kömpis
drog en fin lax på 8,5 kg bre-ve oss å det var kul. Kul att fiska me Magnus som kan detta me löjor.
Vattnet höll 9,5 grader vinden låg på från No/ost 3-6 s/m

2009-10-11
Jag var på en helgresa med min kärlek och våra kompisar Vera å Stefan och lilla Vilma.
Vi åkte till Dröbak några mil söder om Oslo för att bo i en gammal fin lotsstuga 10 meter ifrån
vattnet. Jag började på lördagen med att ro ut för vi hittade ej trycktanken till båten vi får låna, så
det var bara att spotta i nävarna å ro. Det var inga problem med att drivpirka nedströms men i motvind
å motström var det ett tufft jobb att ta sig hemåt. Svett å sleten så letade vi mycket efter tanken, och till
slut efter några tele samtal så hittade vi den å det bar ut på fjorden igen. Nu skulle det bli fisk i alla fall !!
Jag provade några gamla platser men inte då, jag åkte även jämnsides med 2 turbåtar som var ute.
Men det var inget vidare så det blev att åka in till land igen efter sett på en sej på 3,5 kg som
2 norskar hade fått vid ett grund. Jag tog istället spinnspöt och kanstade lite utanför huset som lite
terapi och då small det på.....
Det var 4 fiskar på 4 kast, 3 torskar å en knot tror jag det va..
Jag fick även en stund senare en liten havsöring och det var min första nånsin ( kul ) kvällen slutade
med 3 torskar till innan jag åt hel grillad fläskfilé i solnedgång. Livskvallite när det är som bäst....
Nästa dag vaknade jag lite senare !!?? Och då var Stefan redan ute me mitt spö och hade fått 3 torskar o en sej.
På efter middan gick vi en promenad längs Dröbak och spöt var med förstås och vid gamla badhuset så
fick Vilma kasta och veva och med lite hjälp av mig, bärgade vi helgens största torsk som var runt 3 kg..
En kanon helg med gott sällskap ger mycket tillbaka, det finns inget dåligt väder .........

2009-09-19
Tog mej en liten eftermiddas tur på Kattfjorden i hopp att kanske någon fesk som vill nappa.
Det gungade bra så jag pimplade lite vid fabriken för att vänta in lugnare vind å feck 1 abborre.
Jag tröttnade på att ligga där så jag åkte ut och la i grejerna i gunget.
Det tog ett tag men till slut högg en gädda på och den var c:a 4 kg. Den tog på det enda ytgående betet
som var en tomic 737 5" tubby. Det var det enda som hände denna lilla tur men skönt var att det funkade
bra i båten och trollingklådan la sig lite........
15,5 grader i vattnet och SW vind runt 6 s/m och strålande solsken. ( Gött )

2009-09-12
Klubbtävling i trolling var på schemat å jag hade turen att få åka med Ulrik i Flippern ida.
Vi började vid svartskärr för att chocka de andra men endast Edlund var kvar där.
Fisken uteblev men vi trökade kvar å te slut hittade vi den. Det var en skön period me huggvillig borre
som höjde dagen för oss.. 13 st kunde vi trolla upp på 61 fot..puuuhh jobbigt i armen det..
15-16 grader i vattnet var det.

2009-09-11
Ja å lillebror "Minken" tog en tur till Torskbäcken och tänkte ta någon öring...
Vi började me att prata me Perra Myrin och han hade fått en fin på 1,2 kilo men han
sa att vaken hade ebbat ut...
Vi åkte ut för att se om det inte gick att lura upp någon ändå.
Men det var omöjligt att lura någon vi provade det mesta utan dynamit...
Men va faaan vi hade det bra me gött väder å det räkte gött de me..

2009-08-24
Halvdag på Yngen gav inte ett hugg trots att jag nöte bra på heta platser men så är det
ibland på denna sjö. TG var med o höll humöret uppe ialla fall. 17 grader i vattnet sol
och svag vind.

2009-08-23
Fiske efter en lång semester blev en tur till Visten men det vart en borre på halvkilot.
En trevlig sjö att fiska på så det blir fler försök där.

2009-07-13
Jag tog en ny tur upp te Yngen och det började kanon me en lax på 64 cm som tog en Apex c:a 10 m.
Jag hade lite strul me denna eftersom jag inte hade alla saker klara som håv m,m och detta fick en båt
brevid mig beskåda när de tog in sina saker. Men det var gött å drilla när de tittade på........
Sedan var det lungt länge kanske för att jag åkte vidare söderut men efter några timmar i solsken så
åkte jag tillbaka norrut. När jag beslutade att ge mig och höll på med näst sista spöt så gungade det
till i det sista spöt. Det var givetvis samma Apex som det högg på innan. Jag hade en kul drill och kunde
ta in denna 52:a lax som satt säkert krokad med enkelkrok !!! ( 12 m ) Det var en härlig tur me
växlande väder men utan regnskurar. Vattnet höll 16-17 grader.

2009-07-07
Ny ledig dag å ny tur me BG som gick i abborrtecken mot Molkom.
Vi sjösatte och körde av en het raka med en halv kilos som returnerades snabbt, vi skulle ha större.
Det var fint över sjön helt spegelblankt och vi njöt av naturen vi hade runt oss me fiskgjuse å lom.
Borrarna fanns där men endast de mindre
högg och det blev ingen över kilot denna dag då eftermiddan blev
mycket blöt me möe regn. Men med en trevlig feske kompis så gör inte vädret nått utan man får en
härlig upplevelse trots ingen storfisk. Vi tar dom en annan gång !!

2009-07-06
Ledig på jobbet blev en fiske dag me Gladh å då gick det ner mot Säffle och vi var tvunga att köpa lite
nytt på feskebutiken. Vi sjösatte hos en nybekant hos BG och kunde lägga i betena snabbt....
Det högg den ena gösen efter den andra men bara gädda för mig, BG är i och för sig Göskung men
jag vet ju vilka beten som gäller!!! Bara att inse fakta jag får fel art oftast.. Men det var en fin dag
med regn, kantareller, fiskgjuse och trevligt sällskap och soppatorskande medfiskare.....
BG vann me 8-1 i första set å jag andra med 4-1.... i vikt kanske ja vann ???

2009-07-05
Jag blev med Ulrik å Iron Mike på en liten tur ut över hemmasjön å det var det var inte goda
förutsättningar. Regn c:a 10 grader å KALLT........ men vi testade ändå gott sällskap räcker långt.
Ja lyckades ta en borre å en liten gös å Sjögren ordnade den obligatoriska gäddan medans kapten
Ulrik styrde bra!! En trevlig tur var det å möe skratt me Iron Mike i berättar tagen !!!
Jag hoppas på en ny tur kanske på vänern i Mike´s båt kanske å en å annan öl till....

2009-06-27
Ekenäs träffen
Jag tog MC:en ner på fredagen får att ladda inför tävlingen å även träffa mina fiskepolare som
laddade för fult.!! Det var en härlig mc tur på en ny asvalterad slingrig väg men möe gräspollen. (Tvii faan)
06,00 kom min skeppare Herr Edlund alias Team Barracuda him sälf... och vi packade båten
för en heldag på sjön. Det blåste en del från NO och vi velade om vart vi skulle åka och det blev
Dalbosjön i år och det var en chansning, de flesta åkte ( 51 st ) till Värmlandssjön. Vi körde mot Skarven
men det var dött och vi vände mot Pålgrund istället och en bit innan så högg det på en Lappia i ytan
å det var en fin gädda på 6,75 kg. Men tyvärr var detta enda fisken för dagen men men så är det.
Vi fick istället gratta blixt me far som tog en fin öring i sista sekund !!! Och även ett stort grattis till
Ove å Bladh som bärgade segern till Karlstad/Kil... Lite synd om Team Brynja som var sååå nära.
Väl mött nästa år för det är en härlig gemenskap denna tävling...
PS. Vi blev 20:a av 51 st

2009-06-14
Spinnfiske i Vänern var på gång när Ulrik ringde å jag hängde på genast, fiske suget var ju stort
efter missen på Yngen. Vi drog på vadare och testaade ute på Hammarön och det började bra.
Vi drillade gädda på 1:a kastet båda två.. Kul som bara den. Vi fiskade hela kvällen i en
avtagande nordvind och vi hade gör kul och kunde sumera in c:a 15 gäddor, 15 borrar många fina
och jag toppade med en ID. Alla fiskar gick tillbaka för tillväxt så vi kan komma tillbaka och
uppleva sådant fiske igen..

2009-06-13
Fisketävling i Yngen och jag hade me Ulrik som expert fiskare. Vi startade vid 14 tiden och
vi såg nästan alla 32 båtar susa förbi eftersom vi gick med 4 hk ut mot tänkt fiske plats.
Det såg fint ut och vi snurrade av norrsidan på storön men det gav inget så vi gick söderut
mot det heta område jag sett senast. Vi såg 2 drillningar på vägen men det var endast gädda
om man kan säga så när man bommar själv...
Vi körde nästan hela tiden på en plats som hade otroligt möe betesfisk men det var hopplöst.
Vi testade löja, plast, skedar och även långedrag me mask, men inget ville hugga idag för oss.
Det var en båt som fixade vinnarfisken endast timmen före målgång lax 5,7 kg på toppskalle.
Vi var 4 båtar från söder å alla bommade helt. Vädret var mulet å en hel del duggregn.
Vattnet var runt 13,5 grader.

2009-06-09
Jag å lellebror Morgan tog en heldags feske med gott å blandat. Vi började med att åka
upp till Yngen för att prova lite trollingfiske men det gick inget vidare endast en gädda på 4 kg.
Vi provade då att köra över sjöns djupaste ställe 66 meter som jag inte vart över tidigare.
Men som de säger: Dåligt genrep ..... ( Tävling nästa helg )
Vi bröt vid 14 tiden och åkte upp till Torskbäcken där jag hade förmånen att få koppla av
båten hemma hos "Juvelen". Jag såg då även den nyinköpta Beason 530 å dreglade........
Minken å ja åkte upp te tjärnen och började att fiska medans vi såg sandsjösländan svärma
upp å ner vid stugan. Det såg bra ut !!!! Bror drog en fin öring snabbt å jag kände pulsökning !!
Skulle jag få en äntligen på "Rocken" ?? Det tog bara en liten stund sen satt den där
på kroken å en härlig kamp började som jag vann. Öringen var mycket fin å vägde 1,3 kg.
Morgan fick även en öring till och vi hade även 2 rödingar som vi återsatte.

2009-05-31
En ny tur för att försöka lura upp en blanking. Jag körde ut hyffsat tidigt och la i vid ÅJ
som vanligt. Det var hyffsat med betesfisk och det gungade lite lagomt bra (3-4s/m).
Jag fick 2 gäddor tidigt och det verkade lovande men allt längre tiden gick så lanade vinden
och huggen uteblev helt. Det var mycket varmt och bleke och det gjorde det lättare att ge
sig i tid. Ingen blank å jag tror att det blir mycket svårt att kunna lura en fenklippt fram över.
Vattnet höll sig mellan 14 och 17 grader.

2009-05-29
Jag tog en ledig dag och åkte ut med Peter W. och det blev mot Härön där dethade varit
bra fiske förra helgen. Nu var det första dagen efter några dagar blåst och det visade sig
vara mycket illa. Vi fick 2 st gröna och saknade laxhuggen myckö !!!!!!
Strålade sol hela dan o en nordlig vind runt 2 m/s och 9-12 grader i vattnet.

2009-05-22
Jag tog en liten tur med Lars och Olle i Skattkärr och vi åkte ut i Sätterholmsfjärden.
Vi provade på flera ställen men när vi åkte hemåt så provade vi sista stället vid Ekorrskäret
och där var det abborrar hemma. Vi fick en hel del och det var några trevliga drifter där.
Jag fick ganska många på vänerpirken med lysgrön krok och Ole tog den största av de randiga.

2009-05-16
Städ dag i Torskbäcken som gick bra jag skurade 2 båtar invändigt och de blev så fina.
Jag fick lite tid över och lyckades att kroka en öring på kilot.

2009-05-03
Jag var en tur till Oslofjorden och kunde prova lite torskpirkning. Jag hade ganska tur med
vädret och hade bleke en dag. Men det var sista dagen jag hittade fisken och då blev det
några torskar med hem filéade. Störst fisk pirkade Carina upp ( förstås!! ) men vi fick fisk
allihopa som tur var.

2009-04-25
Prisutdelning för BIG 5 2008
Vi hade den hemma hos mig och jag bjöd på ugnstekt väneröring ( Som Peter hade fångat ..)
pressad potatis med en god fisksås å grönsaker. Jag tror de flesta gillade detta å stämningen
var mycket god och det pratades om fesken hit å dit. Efter midnatt rullade de flesta hemåt igen
med tanken att kanske vinna årets upplaga. Jag tittade på mina "nya" vobblers å tänkte! Nu
ska väll ja få fesk i alla fall !!!!

2009-04-25
Klubb tävling nr. 2 i trolling började med strul att datorn ja hade me hade ingen comport så
då kunde inte jag koppla ihop me GPS´en. Det blev att köra på kända ställen trots dåligt
fiske innan. Men vid Fiskviksstolpen högg det äntligen och det var en gädda som blev
lockad av en Rapala i blå/vit. Yees nu ä man me i protokollet i alla fall !!!
Det blev igen mer denna soliga dag med bleke igen. Det var en del fenfisk i farten men
åter igen så blev det bara 1 !!! godkänd fisk me i land på 10 båtar..
Vattnet låg runt 4 grader.

2009-04-22
Tog en liten tidig morgon tur några timmar ut till Pricken å in igen. Men det tröga fisket
håller i sig. Inte ett napp i svag vind å solsken. c:a 3,5 grader

2009-04-17
Provade lite spinnfiske en kort stund och fick 2 aspar som återsattes varsamt till leken igen.

2009-04-13
Klubbtävling i trolling och jag körde ÅJ, Pricken och Klacken och det blev endast en vild som även
var för liten. Hade en som släppte oxå på hemvägen. Sol å bleke var inget vidare endast en båt
av 16 som fick godkänd fisk. Men kul att det var så många med, vattnet höll 2,8 grader.

2009-04-11
Årspremiär med askeladden i Vänern och jag hade Ulrik me som gast /chaufför och allt i allo !!!
Båten startade fint och båda motorerna spann bra efter vinter vilan så vi åkte ut mot ÅJ som
vanligt för att lägga i. Vädret var soligt å varmt å ytan låg spegelblankt.
Vi fiskade oss ut mot Pricken och snurrade där ute ett tag men det blev ingen fisk denna dag, men det
gjorde inte något för det var skönt väder å fikat var oxå bra.

2009-04-07
Jag hade turen att komma ut på Vänern med Peter ( NÖFF ) och enligt prognosen så skulle det bli
mulet men vindstilla. Vi fick en dag med strålande sol och spegelblank sjö och det var gött men kanske
inte det bästa fiskevädret. Vi körde klacken, alfild och pricken och hade 3 fiskar i båten, men det
var en godkänd öring som var 62 cm å fet o fin. Det högg på vobblers i ytan någon blyad oxå.
Vattnet höll sig runt 2,4 grader, och med peter i båten blir det alltid trevligt.

2009-04-01
Jag åkte på röding pimpling till Torskbäcken trots 1:a april. Det var fruset i vägen när jag åkte
upp till tjärnet och solen lyste varmt å gött, nu skulle rödingen upp å syna isen. Jag gick till
mitt vanliga ställe å där hade ingen varit för snön låg slät o fin. Jag började med 200 borret men det
blev bara ett hål för det var dubbel is och när vattnet kom ner i hålet då blev det tungt att borra.
Jag hade det lilla borret me oxå som tur var och fisket kunde börja. Jag hade ganska snabbt hugg
men det var en abborre som tog mina maggots så den fick bli mat åt räven.
Sedan var det trögt ett tag men jag hade 2 riktiga napp som släppte så jag blev utan fisk denna tur, och
det var första gången där uppe. Jag hade en liten abborre till på slutet av dagen som nappade vid
bryggan. Isen var snötäkt och det kanske var det som gjorde fisket dåligt, men solen stekte gött hela dagen.
Nu skulle vägen hålla hela vägen ner till byn oxå men så gick det inte utan att jag spårade ner i diket.
Jag började att ringa efter hjälp och hade turen att få tag i Peter Juvel som bor i Torskbäcken å han
kom med traktorn å fick upp bilen på vägen igen. Jag fick eskort ner till större väg å jag tackade Peter för
den stora vänligheten och lovade att ställa upp på trolling tävlingen på Yngen längre fram på sommarn.
Det är härligt att se vilken hjälpsamhet som finns när man kommer ut på landsbygden.

2009-03-29
Jag hade tänkt en års premiär med Askeladden men det ä dumt när man fick höra om driv is
dimma å fiska ensam i båten. Jag hade tur att kunna åka med BG ut men då var jag tvungen att
fiska me löja å det är jag inte så säker på. Vi åkte raka spåret ut mot 106:an som bör vara bra så här
års. När vi kom fram var det jätte dimma men det verkade driva österut så vi la i och gled runt där.
Vi hade första hugget där och BG drillade denna fenlax på c:a 4 kg lugnt och vi återsatte den skonsamt
och snabbt. Nästa fisk var en darrning på ett riggspö och det var en liten vilding som fick friheten
åter igen. Nu var det flera båtar som snurrade här och vi valde att gå lite västerut och efter en stund
så högg det på en 70 grams blyad löja och jag drillade denna till håven, det var en lax på 66 cm.
Det var det sista som hände för oss men det togs några fiskar i närheten och de flesta var vildlaxar.
Vädret var lugnt å gott å vattnet var 1,4-1,8 grader.

2009-03-14
Mickes fina tävling Viktoria pokalen skulle nu avgöras i mina hemmavatten Alster strandbad.
Det var ett litet gäng som samlades vid båthamnen för att prova lyckan i 3 timmar. De flesta
gick mot Lungvik till min stora förvåning så det var bara BG och MG som gick ut mot Sikskär.
Jag å BG provade ett tidigt hål vid Alster pricken men mitt som jag trodde fixade isborr funkade
inte alls. Men BG som är snäll lånade ut sitt borr men då fick han ju lite gratis hjälp av en
" Veteran" där ..... Ha ha
Vi gick mot beprövade platser vid Välsviken och det högg lite här o där men det var inget
vidare men efter lite letande så kom jag på dem. Vi fick upp ett fint gäng som sen ledde till
1:a o 2:a plats med god marginal denna dag. Jag fick ett kilo mer än BG så jag fick mottaga den
fina pokalen av förra vinnaren Ulrik å det kändes fint. Det var ju han som han vann på Ängen
med hela 10 gram. Jag fick även ett presentkort på systemet på 100 kr..... Göttt

2009-03-07
Ny promenad ner till Välsviken denna mulna dag. Ensam igen!! Vart ä alla fiskare ????
Jag började att prova tidigt och det gav fisk direkt men jag gick längre ut mot grundet för att
upptäcka att det inte var någon fisk där. Jag upptäckte en förhöjning på isen å tänkte att det
kanske var den jag gjorde senast när jag hade bra fiske!!!! Men det visade sig att det var en av
de förädiska stenarna, och jag lyckades att stöta i en sten i närheten av detta grund.....
Nu var det svårt att borra ska jag erkänna men jag gick tillbaka till de första hålen jag gjorde.
Där högg fisken igen å jag kunde mata den lilla flock måsar jag hade som sällskap..
Det var ingen bamse med idag men de kommer det vet ja...

2009-03-01
Lite fiske igen på Välsviken gav inget större fiske men några borrar blev det och BG kom
och gjorde mig sällskap en stund. Jag såg 2 fartyg som var på väg i till hamnen och lite senare
en fartyg som åkte ut så det var möe trafik i alla fall.

2009-02-08
Jag tog en liten sväng ner till Välsviken för att testa lite abborre. Det var några få ute så det
var ingen större trängsel. Jag borrade mej utåt och letade men det var heldött och jag pratade
med 2 st som gav upp å gick hem utan fisk. Till slut hittade jag lite smått som jag kunde mata
måsarna med i tron att de leder mig till måsdyk till våren......( hö hö hö )
Jag pratade lite med den sista killen som var kvar där ute å han hade oxå bara smått så då
gick jag inåt grundare vatten. Jag hittade en ställe där de högg på härligt gött ( 2-3 meter )
och jag kunde landa ett fint gäng me fisk å den största vägde 0,53 kg. Det var en fin
avslutning me solen som gick ned. Mulet först med stark väst vind några minusgrader och
nysnö på isen.

2009-01-30
Jag hade tänkt åkt ut me Askeladden men vid 7 tiden på morgonen så ringde Anders K. och
erbjude mig att åka E-tec 115 hk å det gick ju inte att motstå. Vi körde ut mot 106:an å det
gick fort !!! Hugaligen... Vi hade lite strul me GPS:er men kom på plats ändå ä la ut våra beten.
Vi tuffade runt lite där men det hände inte mycket så vi gick österut å då högg det på min sida.
Fisken bökade ganska mycket i ytan men ja lyckades ta in den å Anders håvade den vant och
det var en lax på 4 kg prick. Den högg på en 737 tubby 3" fiskad i ytan ( Givetvis )... Ha ha ha
Vi hade 3 st ryck å släpp men de ville inte fastna och eftermiddan var helt dött å kanske p.g.a
att det var helt bleke. Vi körde om Kustbevakningen på hemvägen å de vinkade glatt tebaks.
Tack Anders för trevlig sällskap i en fin båt....

2009-01-26
Fina vindar på Vänern gjorde att jag hängde med Peter W. ut på sjön och vi åkte österut mot
Baggerud. Väl framme så la vi ut möe tomicar och väntade in första hugget och det kom fort,
redan efter 30 minuter o det var en lax strax under 60. Och det fina fisket höll i sig hela dagen
och vi hade 2 st fina å långa huggperioder som fisken högg vilt. Det var ett trippel hugg men
alla för små och flera fen fiskar som kämpade väl och fick simma tillbaka direkt. Men till slut
så kom det en godkänd lax på 74 cm å 4,5 kg tung och jag hade glädjen att drilla den och den
stönade rätt länge brevid båten innan vi kunde håva den. Summan av dagen var mycket bra
och gav 7 st små, 3 vilda över 60 cm och en godkänd + 2 rigg hugg som klev av tidigt.
Vädret var ett par plus mulet lite snö i luften N, NO vind 4-5 s/m. Ett stort tack till Peter
för en givande dag som sitter i minnet särskilt den lax som högg när jag hade linan i handen !!!!

2009-01-25
Ulrik ringde å ville ha mig med till "Hemmasjön" på lite ismete i skymningen å det var jag
snabb att hänga på. Vi la ut lite don å spön å väntade å till slut högg det på ett don som var
på högget men den släppte snabbt. Vi la ut samma mört igen å strax efter så var den där igen,
men satt den fast å Ulrik drillade vant upp denna på isen. Vi vägde den fort och återsatte den igen
för det fanns redan fisk i frysen så det räckte. Den tyngde vågen till 2,66 kg å var mycket fin.
Detta var allt som hände dena skymning. Mulet o 2 plusgrader ute.

2009-01-06
Provade ett kort pass med ismete på "Hemmasjön" med det var trögt kanske p.g.a en snabbt
fallande barometer eller så ville de inte ta dött agn. Det var en kille till där och han hade
heller inga fällningar. Tempen var annars behaglig runt 0:an med en frän västvind, jag fick ett
kort besök av Ove å Jon oxå.

2009-01-03
Tog en liten pimpeltur till Alster strandbad och där var det möe folk me inte så många fiskare.
Jag å Lellebror gick ut till Alsterpricken och där fick vi lite abborre och en del vitfisk oxå.
Bror var värst me 4 pankor å en snorgärs å många mörtar Ha ha ha. BG kom ut en sväng
på skrillor men vi gav upp snabbt då solen försvann bakom molnen och vinden ökade. Det
var svinkallt Buuurrrrrrrr, endast mina fötter var varma och det får jag tacka den nyinköpta
power stövlarna för från Vidars fiske.