27 dec. 2013

Fiskedagbok 2000

2000-12-20
Nya försök denna gång med Knut i båten, det började med att kapellet
var riktigt ner isat och stelt att cabba av.
Men det gick bra och vi åkte ut mot "V-Grisen" det var lite vågit trots lite vind.
Det tog lite tid att få ut sakerna instuerade Knut om
trollingens konster o besväligheter.
Det var ganska trögt tills jag fick hugg gädda (2 kg) sedan var det
Knuts tur att veva in, det visade sig också en gädda (4,5 kg) och nu var
humöret lite bättre det gick ju få fisk. En stund senare var det min tur igen men
det rev inte av gummisnodden så efter lite bök så vevade jag in en
gädda till (4 kg). Nu började jag tvivla på att få någon jullax,
när vi vände hemåt så högg det sydost om "pricken" ganska långt ut en
liten lax 50 cm så det blev lax fritt i båten. Nu är det nära
upptagning av båt. Ett par minus och sydlig vind, soligt imellan åt.

2000-12-17
Team " i håvas vittnen " är bildat alltså Lars o jag var ute vid Hammarö väst sida.
Det blåste inte mycke och regnet var äntligen borta en hel dag. Det var mycke trögt tills
Lars bröt lugnet med en lax på 1,5 kg 52 cm den högg nordöst om Pricken kl 13.00 på en
" Damm", den fick gå tillbaka i sjön på tillväxt. Jag hade ett påslag senare väst grisen men
den ville ej upp på julbordet så vi åkte hemåt efter en fin dag utan REGN O BLÅST.

2000-12-03
Ute med Lars trots att det hängde tunga regnmoln över oss och var mycke vind.
Körde några timmar norr om Timmeröarna men dåligt resultat endast 1 gädda
och en SLOM!!!! När vi åkte hemåt så regnade det och vi blev nöjda med
fiske för några dagar framöver.

2000-11-15
Jag och Tommy åkte ut mot Klacken i förhoppning om en god
fiskedag. Vädret var fint och jag fick 1:a hugget redan när jag la
ut 3:e betet men den fastnade inte. Det gick flera timmar utan hugg
många båtar var ute 11 st jag såg inte någon som fick fisk.
När vi vände söderut från Prickgrund så såg vi en fisk efter som ej
hade löst ut, det var en liten lax c:a 1 kg som hade huggit på Tomic
silver/svart den fick gå tillbaka i sjön. Det började blåsa upp och även
regna en del och inte nog med elände så fick jag ett riktigt trassel på
ena sidan, det var bara att ta fram kniven. Inget mer hugg och båten
närmade sig vintervilan!!

2000-11-11
Jag åkte till Lars och regnet öste ner, det blev ett parti schack mot
Anders i väntan på bättre väder. Lars gick och trampade och ville ut.
Efter en dryg timma så gav sig regnet och vi åkte ut det såg fint ut.
Vi tacklade på mellan Lindön och Timmeröarna och efter c:a 30 min
så högg det på "Arnold ettan" och jag fick en härlig båge i spöt.
När fisken kom in till båten så visade det sig att det var en lax 3,2 kg.
Vi blev riktigt ivriga nu och trodde på en kanon dag men det blev
tvärs om, det blev inga fler hugg idag.(konstigt)
Lars var lite butter o pratade om att ta upp båten!!!
Anders sov mycket under resan.(laddade väll för hockeyträning)

2000-11-05
Blev hämtad av Lars vid 7.30-tiden och vi åkte ner till
Skattkärrsviken och laddade i båten med spön. Det blåste lite
men vi trodde att det skulle mojna. Men blåsten ökade istället
och när vi kom ut till Tenholmen så blåste det mycket men vi
beslutade oss för att fortsätta mot Timmeröarna trots magen
som började rulla runt. Vi klarade magarna och väl vid Timmer-
öarna så la vi i pulkorna vi körde öster ut och fick lite lä men det
var dåligt med hugg där endast ett påslag. Vi stönade kvar norr
om Timmeröarna en stund men inget hände så vi körde hemåt.
Vinden var nu lika hård vid Tenholmen som när vi åkte ut på
morgonen. Enligt Klacken c:a 10 s/m lite sol.

2000-11-04
Äntligen fiske igen!!
Det var Lars, jag och Christian (Lars älste son) som åkte ut mot
Timmerkojan för att prova fisket. När vi kom ut så blåste det en del
och gungade rätt så mycke efter gårddagens blåsväder. Men det tog
inte så lång tid till första hugget och det var Lars som hade det. Efter
en tuff kamp så kom (pb) laxen upp i båten 3,5 kg vägde den. Den högg
norr om Härön, Sedan var det min tur att veva in en firre en gädda som
släppte precis bakom båten. Men det tog inte lång stund förrän en ny högg
4,5 kg på den nyinköpta Bomber som var DYR. Vi vände tillbaka och hade
ett hugg till (Christian) men den fastnade ej. Nu vek vi mot Hovahall
då Lars fick ett tungt hugg igen, det visade sig vara ett (pb) igen på
gädda denna gång 7 kg. Nu var det ett kanonväder med lite vind och sol,
dagen hade gått från regn o blåst till behagligt väder. Inget hugg vid
Hovahall så vi åkte tillbaka mot norr Härön jag hade ett påslag efter
en stund, men vid Härön så small det igen. En öring som jag tappade
vid båten endast en liten bit av läppen var kvar på kroken men den gav
en fin kamp. Nu var vi på väg hem igen och väst om Timmeröa så
fick jag ett mycket fint hugg som tog den nyinköpta Bombern troligtvis
en gädda.

2000-10-14
Ny laddade åkte Lars o jag ut till timmerkôja och la ut våra beten,
vädret var enligt oss perfekt. Vi hade fiskat c:a 30 min då det högg
på "Arnold 1:an " fisken var tung kanske en gädda. Lars saktade
farten och styrde efter mina komandon och det visade sig en fena.
Lars skrek! En LAX och jag ökade pulsen en hel del, drillningen
gick bra och Lars håvade som en van håvare gör, vi lyfte in fisken
och vi såg att det var en lax. Jag skrek rätt ut av glädje, tackade Lars
för hjälpen och mätte in den ( 82 cm ) även vägde den ( 6,0 kg ).
Klockan var 10.00 när den högg, jag fick även ett till hugg vid 11.00
det var en öring c:a 0,7 kg. Lars började fundera varför igen ville ha hans
beten, vid 12.00 fick jag ett hugg igen jag hade den på ett tag men fick
lite trassel med linorna och den gick på tillväxt. Sedan efter 12.00 så
hade vi inte ett enda hugg mer. Stundtals mycke blåst lite sol 14 grader.
Vid senare koll så blev det konstaterat att det var en ÖRING......

2000-10-07
Jag och Lars hade laddat hela veckan för en heldag på sjön.
Det började bra, när jag la ut det 2:a betet så högg det på det
första. En Sarv !! c:a 1,5 kg lite snopna blev vi den tog öst om
Timmerkôja, vi fortsätte mot Härön där Lars hade påslag men
den fastnade inte. Något senare fick jag påslag det var en tung fisk
jag såg den ej förrän den var intill båten lite besviken såg jag att
det var en gädda (4,5 kg). Nu var ändå humöret högt p.g.a att
det hände lite hela tiden. Vi åkte öst mot hovahall där såg vi mycke
fisk i ytan men inget hugg. Då körde vi norrut mot Hova klock,
sedan väst igen då jag hade ett bra hugg som inte fastnade.
Vädret var dimmigt, varmt men ingen vind.

2000-09-26
Ä N T L I G E N ! ! !
Nu fick jag min stora fisk 1 öring på 6,1 kilo, jag
tog den söder om v:a Grisen 14.15. 24 metern ytligt på
en rapala silver/svart med orange buk. Det var soligt
och lite vind. Pelle var med och håvade bra enda
hugget denna dag. Men vad gör det när man fått en sån.


2000-09-24
Gäddfestival i Kil.
Ringde och väckte Tommy 07.00 vi hämtade
Conny som var dagens gäst chafför. Det var en
tjock dimma som möte oss i Kil, men idag fanns
det hopp. Första hugget vissade sig vara en abborre
som högg på min röd/vita rapala. Sedan fick jag första
gäddan i båten ( 1 kg ) som fastnade för min
Hi-Lo lys 40 g. På hem vägen till mål fick jag en
gädda till ( 0,6 ) den högg på en rapala magnum blå.
Vi fick ihop 1,67 kg gädda som räkte till en 82:a
plats bland 150 båtar. Kul tävling med bra väder.

2000-09-23
Gäddfestival i Kil.
Tommy, Lars O jag åkte till Fryken med gott
mod och skulle rensa sjön på gäddor men
efter 6 timmars fiske så var påsen jätte tom.
Jag hade en som släppte det var det enda som
hände denna Lördag.

2000-09-20
Lars och jag tog en hel dag och körde söder om
Onsön mot Kattholmen. 1 Öring 72 cm 4 kilo, den
tog vid ytan på 24 metern väst storgrund bete
vobbler "Effzett natur". Solsken o ost/sydost.

2000-08-27
Ute med Lars. Vi provade söder Kärrholmen
ingen fisk ?????
2 gäddor ( 1,5 o 1,0 ) på hemvägen ( Jäverön )
hade lite prat med polisbåten.

2000-08-25
Var ute vid Axelön på jobb körde lite på vägen hem.
1 st abborre ( 0,7 kg ) såg mycke fisk på
eko-lodet, fint väder o varmt.

2000-08-13
Lars,Anders,Hans o jag ute vid Kärrholmen
Vi fick 2 små gäddor 3 abborrar (1st 0,6)

2000-08-02
Jag,Tommy,Kran och Macke var ute mot
Axelöarna. Vi fick 3 gäddor(3,5-3-0,5)

2000-07-20
Ute vid Kärrholmen med Lars i Skattkärr,
vi fick 2st abborrar över 0,5 kg + 1 gädda.
Provade 2 pulkor funkade bra.

2000-07-19
Provade Alstern igen med Tomos 4
inte ett napp( är fisken på semester?)

2000-07-18
En tur på Alstern inget napp.
Sedan på eftermiddagen åkte jag och
Tommy ut på Kattfjorden.
Vi fick 1 gös (1,4) 1 abborre (0,4)
och 2 små gäddor, mulet och oväder
på gång.

2000-07-13
Havsfiske vid Strömstad, metade på sill
fick 2 plattfiskar och 2 st makrillar på
silverkork med follie på.

2000-06-25
Fiskade i Alstern, motorn stannade i norränden
vi fick ro hem Pelle o son, 1 gädda liten en tappad
gös.(kallt)

2000-06-10
Provade Norsälven 1 Regnbåge (1 kg) tappade en.


2000-06-05
Jag och Tommy testade kattfjorden, 4 gäddor
( 3 , 2,5 , 1 , 0,5 ) fint väder solnedgång i väst.

2000-05-30
Provade Norsälven 1st regnbåge 0,8 kg
på första kastet tappade 2 stora (regn)


2000-05-21
Pelle och jag tog ett nytt tag med stora båten.
Körde 5 tim ut mot Axelöarna 1 gädda (1 kg)
Soligt med lite vind.
Åkte ut med junior på Alstern senare på kvällen, vi fick en gös (1,5 kg)
Tyvärr kom det så mörka moln så vi åkte hem ganska omgående.

2000-05-14
04.40 klockan ringde, dags för ett nytt försök vid syd-spetsen.
Jag var ute vid 5.30 och det var redan ute 3 båtar så fiskefrosan steg.
Körde pricken inget sedan mot klacken halvägs fick jag en liten öring.
Sedan hände inte så mycket åkte tillbaka mot pricken och förbi in mot
Hönan fick en fin abborre. Åkte in mot land 12.30-tiden ganska trött.

2000-05-10
Åkte ut med Pelle 05.00!!!! till Hammarö sydspets, vi skulle fånga
LAX. Vi började mot Pricken 1 gädda (1,5 kg) vände mot Klacken rundade
den på norrsidan där högg en gädda till (1 kg). Pelle var pissnödig och gick
iland på Klacken där en Skarv hängde fastklämd på fyren. Vi tog en runda
till runt klacken inget där. Åkte mot Pricken igen, det började blåsa upp.
Vi åkte sedan upp mot V:a grisen och Pelle fick ytliggare 1 gädda( 3 kg)
Efter en stund norrut så svepte vi land mot båtplatsen då hände det!!!!!!!
Jag fick napp!!!! Jag fick kämpa en stund och samtidigt fick Pelle sin
4 gädda (0,5 kg) jag hade fult upp med att styra båten och veva in denna
konstiga fisk. Äntligen upp till ytan det var en LAKE (c:a 2 kg) Han hade
slukat hela min djupgående Bomber....Pelle var nöjd att jag ej fick någon
med fettfena. Vi gick iland ganska nöjda med en fin förmidda på sjön.


2000-04-29
Premiär med nya båten ......
Var ute på Kattfjorden och körde efter
gädda, fick en på 2,5 kg inne i viken vid
Bergvik. Hade även ett fint hugg som ej
fastnade. Tyvärr så krånglade lill-motorn så jag
fick använda den stora som gick något för fort.
Det var ett fantastiskt väder (+20) och lite vind.

2000-04-20
Än en gång så skulle jag prova Prickgrund och efter 45 min strul med
givaren till ekolodet så var jag på väg ut till ett soligt och lungt
Hammarö sydspets tyvärr utan lod.
Jag körde med lilla ekan + 4 spön tacklade med vobbler och skeddrag.
Efter någon timma så kom dimman och det blev riktigt svårt att se land.
Men någon fisk ville inte nappa så jag fick sitta o grunna vad som va fel.
Framåt 13.00-tiden så var det klart och fint då åkte jag hem utan fisk.


2000-04-08
Var ute vid Hammarö sydspets fiskade 6 tim inget napp.
Lite vind och soligt många båtar ute (omkring 15 st).
Hörde att laxen var ute på 70-metern jag hade inget ekolod med denna tur.