27 dec. 2013

Fiskedagbok 2012

2012-12-29
Röding fiske på Ängen var det dags för och vi var 5 tappra från klubben som mötte upp. Ganska snabbt
visade Lången att det var hans hemma vatten å drog 2 "stora" rödingar, vi andra pimplade som bara den..
Inget pet på grejerna o vi bytte plats, där örken tröt på den snöblöta sjön blev det. Inga napp där heller!!
Nu blev det att äta körv istället och Presidenten var snabb att få fyr i kaminen. Inne i den mysiga stugan var
det varmt o gött så vi blev där en stund medans vi njöt av sibylla korv o kaffe. Vi testade ett nytt ställe på
slutet vid en liten ö men det var lika fisktomt där. Kanske vädret hade inverkan på nappen, det var disigt
regningt o lite blåsigt med plusgrader. Men va gör det när man får umgås me goa grabbar.....

2012-12-23
Pimpelfiske i Lobergstjärn stundade och vi ( Tomas, Morgan o Jag ) åkte mot ett snöigt Karlskoga.
Statoil har alltid fiskekort och nu var det bara att börja borra.... Vart ä fisken ???? Vi kände inte något de
första timmarna men skam den som ger sig. Nytt ställe och nya beten, ja provade en ny mormyska som ja fick
av lellebror och PANG fisk på .... En tuff drill där jag såg en fin öring i nederkant av hålet men ja var för het
och fisken slet av linan ( Flätlina )... F...n Kalla fingrar men ja måste knyta på en ny mormyska från Peter!!
Lysgrön me orange prickar gav utdelning direkt, en fin öring låg snart på isen.. Göttt
Ny var mitt hål hett..... Jag följde upp denna me 3 rödingar i rask följd.. kallt om fingrarna men va faaan gör det
nu ä ja på Geeeee. När lugnet kommer kan ja summera öring 9 hg, röding 1,1 kg o 1,2 kg + en mindre.
Vi provar runt lite men det var segt med en tuff vind o snöfall. Jag kunde sitta å njuta hela vägen hem
men jag lider lite att de andra inte fick njuta av fisken som ja.

2012-12-08
Jag tog en premiär tur på isen och det blev Herrgårdstjärnet som jag provade. Det har vart en och annan borre
över kilot här innan. Men idag var det totalt bom, jag hade endast någon stöt på pirken.!!!!
Vädret var i alla fall perfekt så det gjorde inte så möe me fisk tomheten.. Isen var + 10 cm och snö på den.

2012-11-24
Prognosen var blåsigt men jag hängde me Sotarn ut på Vänern för att fixa betalningen för båtuppställnings plats. (1 lax )
Vi åkte sakta ut mot ÅJ och vågorna stänkte in så jag öste för fullt, men vi började lägga ut å det tog tid det.....
Vi körde mot Pricken men huggen uteblev så vi gick mot Gässlinge istället, där fanns en del måsdyk men för långt bort.
Ett djupriggsspö på min sida löste ut och det var tunga gung !!! Jag fick pumpa hårt och te slut så visade sig en grov o
fet gädda som vägde strax under 10 kg. Den gillade min lilla Yu-zori 9 meter ner. Detta var det enda hugget för dagen.
Vattnet var runt 7,7 grader och ganska mulet med 7-9 s/m SW.

2012-11-08
Jag fick åka me Björn te Tösse och leta storfesk i "Bassängen". Vi hade inte fiskat länge då det löste på "min" rigg,
ja var sen så BG nästan slängde mig te spöt. Jag drillade in ganska lätt en fin lax på 83 cm å 6,5 kg som BG
håvade säkert. Vilken start det blev !!! Vi körde kvar i området länge men hade endast några ryck o släpp.
Senare på dagen högg det igen på min sida och BG drillade snabbt in en för liten klippt lax. Det var sista fisken
vi såg men PW å KA tog en fin lax i samma område. Det var ganska möe måsdyk o bra på lodet, kanske vinden från
nord påverkade huggen negativt. Vinden var 6-9 s/m nord/nordost och 8,6 grader i vattnet

2012-11-04
Efter att det blåste bort lördagen för mig så bestämde jag mig för att prova Yngen igen. En snabb inbromsning
på Edsgatan för 2 rådjur var det enda på en fin resa åt nordost. Jag provade vid ön och såg en del stimm
men det gav inget så jag åkte ut på storsjön istället. Där lyckades ja lura en liten lax som högg på en
Apex 25 fot ner. Jag tuffade runt men inget mer hände för mig, men jag snackade med en några vid
rampen och de hade fått 3 laxar o en röding (små). Vattnet höll sig vid 6,5 grader mulet o svag vind.

2012-10-06
Sista deltävlingen i klubbens båtpimpel var äntligen på G. Jag åkte ut me Kapten Sjögga o Grönstedt
som har fiskat bra på abborre senaste tiden. Vi hann knappt få i sakerna innan den första borren låg på
durken och det nappade friskt me stora å feta saker upp mot kilot... Peter var värst o hivade hela tiden
även när ja o sjögga drack det viktiga kaffet.... Jag fick en nyttig lektion på jiggfiske o dropshot mete !!
Vi fick nästan fisk hela tävlingstiden och fick bråttom när vi såg att det var 20 min kvar till invägningen.
Båten bromsades kraftigt vid bryggan på Sööa efter att machat 30 knop 3 minuter tillgodo... Puhhh
Invägningen blev spännande och de flesta hade haft bra fiske utom Sjögga men han skulle ju röka oxå..Ha ha
Bäst för dagen blev Grönstedt på hela 12 kilo och Micke, jag, Seppo och Haster fick runt 8 kg var.
I totalen hade Seppo o Grönstedt samma poäng men Peter vann på mer kilo, jag kom 4:a sammanlagt
mer kilo än Sjögga. Grattis Grönstedt du var en värdig vinnare.
Min största borre på 730 g. gav en höjning i Big 5 så ja lämnade jumboplatsen te Janne....

2012-09-30
Det blev ett nytt försök på V.Silen och nu var båten med och lellebror. Vi hade även Proteskungen och
Rikard i släptåget mot dalsland och nu ...... skulle det tas bågar i stora lass.....
Väl framme så var BG där med fågelskådarn och lillekan så det var många karlstads bor på plats.
Det startade me tomt batteri för mig men lite hjälp från 2 trevliga kristinehamnare så surrade min honda fint.
Vi kom ut ur viken och möttes av en vy av många många båtar vart ska ja ta vägen tro ???
Som tur var så ringde Ulrik och tipsade mig om att gå norrut och det gav 2 bågar snabbt på c:a 2 kg styck...
Vi körde norr och öst om odlingen och hade ganska trevligt fiske första delen av dagen, den senare delen
så blev vädret sämre och huggen kom glesare. Vi summerade dagen med 8 regnbågar i båten, några tappade
och de flesta tog vi på apex i olika färger. Proteskungen me gast tog 15 me hem, flera tagna på tubfluga...(Bra gjort)
Bg fick 3 stycken efter mycket slit och körande.....Mycket folk där men ganska trevlig stämning och
alla verkade få fisk utan en och annan fågelskådare men han hade möe annat att titta på !!!!!!!!!

2012-09-09
Jag, Sjögga o Tomas åkte ner till V:a Silen me bussen full lastad me flugfeskesaker. Vi träffade far & son
Gladh som skulle lura lite regnbågar och BG var snäll å köpte me fiskekort till oss. Det var möe folk vid
Skifors och vi kunde se en del få fisk men det simmade o hoppade enormt me fisk som ej högg...
Vårat fiske startade vid Vårviks kyrka o vi paddlade ut i våra flytringar me flugspöna laddade. Tiden gick
och endast Tomas hade haft fisk kontakt...( konstigt ??) Vi testade mycket olika grejer men huggen uteblev.
Senare på dagen bytte vi plats och åkte lite norr om Skifors där hoppade fesken nästan hela tiden.
Men här var det svårt också men vid ett flugbyte så hand drillade jag en liten fisk o det var en minigädda.
Den var ofin å kapade tafsen för mig med en stor vit fluga på. Jag gick längre söderut och tillslut fick jag en
regnbåge på fluga i strömande vatten å det var skitkul.....
Nu kom mörkret och vi var ibland de sista å ge oss, tyvärr fick inte mina fiskebröder någon fisk men de var
glada ändå som tur ä......... ( Gladharna fick 10 st. på trolling...)

2012-09-01
Klubbens roliga arttävling var dagens uppgift och efter allt stök på möran så kunde vi få iväg 15 startande.
Jag började me en pimpelborre men det var svårt för det blåste en hel del så jag tacklade trollingspöna istället.
Det blev att köra på kända gösvatten för det var ett måste om man skulle va me i toppen trodde jag.
Jag fick ganska snart en fin gädda på som gav mig en rolig strid me flera luftsprång. Efter en stund i lugn o ro
så högg det en borre och en liten gädda och 2 arter var klara nu skulle det upp en gös oxå....
Vädret var perfekt med strålande sol och nästan vindstilla men var ä gösen ??? Jag körde djupt och även flera
beten på ytan och att Proteskungen hade en gös i båten triggade mig möe.. Men tyvärr ville ingen hugga på mina
beten förutom en minigädda som fick simma åter. Mina fiskar räckte till en 5:e plats och inte så långt från pallen
så jag gjorde en godkänd tävling i år....
Tempen var på 18 grader och solsken....

2012-08-24
Idag tänkte jag åka te Ö.Silen men fick ett erbjudande av PW att fiska i Glafsfjorden och det lätt lockande.
Kalle o Jonas hade varit där kvällen innan och fick fina gösar så vi tog en heldag där. Vi hade 13 kontakter
med 3 gösar hem och resten var gäddor. Peter toppade me en gös på 3 kg tagen på en CC i ytan. Vi hade fint
väder hela dagen men tunga regnmoln hängde runt oss me åska i. Vatten tempen var 19-20 grader, svagvind.

2012-08-22
En tur till Värmeln me BG var på schemat och vi möte även upp 2 tyska kompisar te BG vid Edane ramp.
Vi hade några tips från lokalfiskare på grund m,m för lite abborrjakt. Det var segt fiske o jag kunde bara lura
en gädda på pirk o BG 2 borrar. Våra tyska vänner fick några fler borrar innan de bytte sjö före ett åskväder.
Ja å BG fick ta skydd i ett vindskydd på en ö när det blixtrade runt oss o regnet öste ner. Vi provade även
en lite sväng nere i Borgvik men utan bra resultat.

2012-08-18
Nyss hemkommen från Norge efter några fina dagar där så var det dags för klubbtrolling 3 och det så illa ut.
Nu blev det regn me tuff syd vind oxå givetvis men det startade 6 båtar trots detta. Vann gjorde Proteskungen
me Rikard som gast och ja blev utan fisk..... Jag körde 3 timmar utanför svartskär å letade efter gös men
det dåliga vädret gjorde att ja gav upp å satte mig i hamnen å väntade på de andra tuffare grabbarna.

2012-08-14
Äntligen semester och efter nästan 2 veckor i Danmark på hoj så kunde ja summera en näbbgädda i alla fall.
Det var inte fisket utan skön period me frua ja var där för.......
Efter dessa härliga veckor åkte vi till Hunnebostrand några dagar och det blev lite makrills fiske. Vi fick 7 st
och det var Cina som vann me 4-3 så hon är bäst som vanligt !!!!
Det nappade flera näbbgäddor oxå och de luktade lika illa som sina större sötvattens krokodiler gör.

2012-07-22
Ja och BG tog en tur på "Djupdalssjön" !!! Och det började bra för mig med en gös på c:a 2 kg som återsattes.
Jag visste ju att ja skulle få fler !!!! Tiden gick och ja fick abborre o gädda men var va gösen???
Björnen tog en fin på 2,6 kg och ja såg på .... Vädret blev bara sämre me mer vind o kallare blev det.
Ja bytte vobbler ofta nu kanske Blixt effekten kan komma nu men inte då....
Det gick så långt att ja bad BG att ta en gös till mig så vi får komma hem nån gång och det gjorde han då.
Han tog en fin matfisk på 2,4 kg och ja hjälpte till att ro me elmotorn hem mot bilen. Gösen var utlovad till
after work på jobbet onsdag 25/7. Tack BG för den som chefen lovat att tillreda......

2012-07-19
Jag tog en göstur mot Svartskär och redan under utlägg så högg det på en "no name" och jag kunde drilla
in en fin gös på 2,6 kg. Vilken start !!! Nu såg jag även Ulrik me frua i söder bara att ringa o tipsa om detta.
Jag fick ut alla beten o väntadet började. Vädret var underbart men ovädret var på gång men va f..n nu ska de upp.
Ulrik ringde 2 gäddor var returnerade å den största var på 7,3 kg ( Big 5 höjning ). Strax efter så högg det igen
på mina spön och det var en gädda 2 kg som tog på en rapala. Nu var det på G.. Och det ver ett nytt hugg på riggen
13 meter ner. Efter en drill kunde ja syna en gös på 1,6 kg som tog på mitt röding bete!!!! En apex med flasher..
Efter detta kom molnfronten med stark nordvind så ja tog upp å åkte in te klubbhuset där Karlssons hade
hinken full av feta borrar...

2012-07-18
Ulrik å jag testade vid Kanickenäset efter gös men det vart inget mer än att vi tappade några jiggar.
Vi hjälpte även några ungdomar att få igång sin snurra...

2012-07-14
Ny tur till Sommen och jag hade även gumman me ner fast hon skulle umgås me sin mormor.
Jag sjösatte vid Malexander och körde ut. Redan när jag la ut 4 spöt så högg det på det första spöt.
Snabbt mothugg och fast fisk... Yees det verkade tungt och ja började ta lite lina fast den stretade mot botten.
Efter en stund och lite ge o ta så kunde ja håva en fet o fin röding på 62 cm o 2,6 kg tung.
Den högg på en tomic 3" i Jockeskräck PI bakom en Göranflascher, djupet var 65 fot. Jag tuggade på i samma
område länge och det blev även en gädda på 17 meter ner. Jag hade ett ryck o släpp som inte ville fastna oxå.
Jag provade även ett nytt område där "snygg-ulf" tipsade om men där var det tomt. Nu hade jag även ett riktigt
oväder som jagade in mig till rampen där styrningen pajade....tyvärr... För efter regnet så blev det en fin kvällning
som jag fick ängna mig å båtfix. Och me lite skruvning å ståltråd fixade det sig.

Dag 2 provade jag en göstur på Tranås sidan me Carinas morbror och vi hade en mycket blåsig dag men från
rätt håll. Vi tappade en trolig gös men det var en kul tur ändå på helt nya vatten. Fler turer här blir det i framtiden
det är en mysig sjö med storfiskar i.... 18 grader i vattnet.

2012-07-05
Jag tog en tur på Vänern efter jobbet och det var gösen jag var ute efter. Det gick inte så länge till första fisken
och det var en matgös som högg på en nisse i guld/orange. Strax efter så högg det på riggen 14 meter ner och det var en
fet gädda som fick simma åter. Jag körde nu mot Svartskär där nästa gös högg på, det var en rapala som den inte kunde motstå.
Denna var lite större så jag var mycket nöjd när jag styrde hemåt i en strålande kvälls sol.....
Vind stilla o 20,5 grader som varmast.

2012-06-20
Jag tog min MC och körde upp te flugtjärnen efter jobbet och möttes av "Rocken" kläck. Det var även där en
klubbmedlem som åkte hem trots ett helt maklöst vakande tjärn....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag fick bråttom att ta en macka o kaffe men snart satt jag i båten och fick en öring ganska snabbt. Sedan ökade vinden
och vaken avtog snabbt och ja provade runt i flugasken utan någon lycka. Men efter nån timme så la sig vinden och
vaken ökade i snabb takt. Jag fick drilla många gånger och även en röding tog min Vulgata men det var en fin öring
som jag fick kämpa längst med. Det var svårt att ge sig när man kommer på ett så härligt fiske men vid
23 tiden rullade MC´n hemåt Karlstad.

2012-06-05
Första klubb pimplingen var nu på gång och jag gastade me Proteskungen. Vi var hela 9 tävlande i 5 båtar och
det var jättekul tycker jag. Vi åkte och testade vid kubben först och jag lyckades ta en del där. Även Ulrik fick fisk
trots att vädret var besvärade eftersom det var lugnt o fint blandat me vindbyar me regn..
Vi testade även vid gösskär utan större framgång. Vi invägningen visade det sig att The Champ (Seppo) var
vassast igen me + 5 kg o Sotarn på en hedrande andra plats me Haster på 3:e. Ja o Proteskungen delade brodligt
på 5:e platsen me 1.10 kg var. Nästa tävling i augusti så det finns tid för träning.......

2012-05-31
Abborr träff i klubben och efter lite trevligt tjötande så åkte vi ut me 3 båtar. Jag åkte i Presidentens "lilla" ( 5m )
o Sjögga tog Nicke som slav medans Ulrik tog med de verkliga proffsen Seppo o Haster.
Vi åkte alla ut till Gösskär och snart hade Seppo hittat fisk som vi alla kunde va me å fiska på. Det drogs borrar
på pimpel, jiggar och balansare och det var en mycket rolig kväll och väldigt lärorikt...... Den största för mig vägde 0,44 kg
O Micke tog en på 0,58 kg. Givetvis tog ja en fet snorgärs oxå men det ä ja ju klubbmästare på..... ha ha ha

2012-05-27
Jag åkte en kvällstur me lillebror och vi fick en tölig motvind ut till Delfinen men det var hyffsat liv i spöna.
Vi fick 3 gäddor + en större som vi tappade och några ryck o släpp. Vädret vände nu och det blev kyligare ute
efter en vecka me stekande sol o upp mot 30 grader. Vattnet var runt 15 grader o solsken hade vi.

2012-05-19
Klubbtävling i trolling var på schemat idag och jag hade en annan taktik än de andra och körde i Kattfjorden.
Jag har ett mål att fånga en godkänd lax där och tog en godkänd öring förra året vid sikholmen. Jag började med en gädda
som högg när jag sänkte ner riggen och den var det bra fart i, den högg på en bomber 15a "vicks blå". Sedan gick det
några timmar innan det satt en ny gädda på och den gillade sal 25 bomber 14a. Det var de enda huggen denna dag
och det blev en 5:e plats i tävlingen som bara vägde in gädda och nån abborre.....
Vattnet höll sig mellan 7-10 grader.

2012-05-17
Jag fick en trolling tur me Peter G. eftersom han övertalade mig om vänern ä bättre än Yngen som jag hade planerat.
Vi började med styr problem ratten styrde åt fel håll ???? Peter hade bytt lite delar och Sjögga var inte med
å övervakade det då kan bli så.... ha ha ha
Vi kom ut till Gässlingegrund i alla fall och tuffade mot Sten-Kalle men fisken var helt borta. Vädret var nu
ganska skönt med sol o lagom vind , för morgonen var dimma, regn å rusk. Vi stryde sedan mot Delfinen och
då fick jag första gäddan å den var på hela 6,4 kg tog på bomber svart/guld. Jag bytte ut den mot en bomber sal 25
och det gick inte så långt då en ny gädda högg på den som Peter fick drilla. Lite senare skulle Peter byta bete då högg
det precis när han löste ut linan från utlösaren och ännu en gädda fick drillas in. Nu hände det inget mer och
vinden hade ökat upp mot 8 s/m syd så vi gled hemåt. Kul dag me Peter och nästa gång kanske ratten styr åt rätt håll.
Tempen 6,5-8,1 grad mest sol.

2012-05-12
Arbetsdag vid Töskbäcken och jag tog MC:en trots 8 km grusväg, va faaan man älskar ju att köra...
Gubbarna var givetvis där och gjorde som vanligt ett kanonjobb som behövs i en klubb om det ska funka.
Ja tvättade båtarna och högg ved så lite bidrog ja me ändå.
När jag var klar hade de andra åkt hem och ja som hade flugspöna me var ju tvungen att prova...
Kolla riggningen av spöna på motorcykeln.... ha ha ha ha
Det blåste ganska möe så det var svårt att kasta men jag rodde runt lite me spöt i..
Och efter ett telesamtal me Ulrik så högg det på den nya svart/röda konheaden som var kanon senast.
En rolig å tuff drill blev det innan jag kunde ta in denna röding i båten, kanske skulle jag haft håven me....
Jag prvade en stund på en öring som vakade flera gånger på samma ställe men den ville inte ta idag.
Det var en fin dag och jag gasade på ganska bra hemåt för att se på VM-ishockeyn..

2012-05-06
Nu skulle det bli flytrings fiske me flugspö och lellebror hämtade mig o vi åkte mot Villingsberg.
Det var en klar men kall morgon så man fick klä på sig ordentligt me kläder. Vi sparkade oss ut o började spana
efter vak. Det var högt vatten o inga vak men till slut bröt Morgan lugnet med ett häfftigt hugg.
Han drillade länge och försiktigt å till slut låg den i håven, som knappt räckte till.
Det var en fin regnbåge på 2,9 kg.
Nu bytte jag fluga men det var segt för mig så jag paddlade över mot andra sidan. Jag kom på att jag fick
en ny fluga av Morgan o den va ja ju tvungen att testa. Ganska snabbt hade jag 2 stötar som inte ville fassna
innan det blev fart på grejerna.. Gött hugg........ Nu fick ja drilla och det var en skön stund den var svår att få i
håven men det fixade sig till slut, den vägde hela 2,2 kg. Nu började ja känna att det läckte in i mina vadare
ja blev blötare å blötare. Faaan va gör ja nu ??? Det var bara att sparka sig tillbaka över tjärnet men
strax innan land så fick jag hugg igen. Det var en lugnare drill men upp kom till slut en öring på 1,2 kg.
Nu var ja tvungen att kolla läcket och även pissblåsan var full. Stöveln hade spruckit vid vristen men
ja var redan blöt och frös inte så möe så jag körde ut en sväng till. Efter en stund började även
vänster stövel läcka..... Nu var det kört så det blev att gå upp på land och jag var regält blöt om båda benen.
Morgan lyckades ta en öring oxå o ja spinnfiskade lite men utan hugg. Vi avslutade me en brasa och
korvgrillning i solskenet, en kul dag me gott resultat....

2012-04-28
Årets tur till Sommen för röding jakt började som senaste gången = Bilkrångel......
Nu hade Sjögga lejt in Nicke för att dra hans båt och det gick till Välsviken där det rök o osade av vä. framhjul.
Efter att vi knackat på oket och sett en polisbil flina förbi så kunde vi fortsätta men det bar sig inte bättre än att
vi fick svänga in efter Skattkärr då Ulrik hade stödhjulet i backen..!!!!! Va ska de bli mer tro ?????
Som tur var så var det slut på krångel och vi kunde komma fram till Sommen som beräknat. Ove o Ulf var redan
där och hade sjösatt men det stod en annan båt vid rampen som hade ett tomt batteri....( Stackare ) De fick se
när Ulrik o ja sjösatte våra båtar och gled ut på böljan. Ja började på känt ställe direkt men huggen uteblev, det
gick bättre för de andra UPO hade returnerat en unik örig på c:a 5 kg. Det kom upp även flera rödingar under
måttet som är 60 cm. Jag fick se mig utklassad av de andra båtarna som alla fick röding + Tonys alla gäddor.
Vi åkte till Lugna landet där vi hade bokat in oss för mat och sömn....( ja ja lite i alla fall :)

2012-04-29
Efter en mycket trevlig kväll så vaknade vi till våran trevlige värd Johans glada smålänska : Ska ni komma upp eller ???
Vi fixade till massäck och sjösatte vid boendet på ett spelblankt Sommen. Lång transport blev det men gamla
Askeladden marshade 16 knop.... Jag provade lite nya ställen och hittade ett ställe me möe stim på lodet
och det började me en gädda, å då gick humöret upp. Jag nötte kvar på samma ställe och det lönade sig genom
3 rödingar och den största var på hela 57 cm. Den var fet å fin och högg på en Tassmanien devil 24 meter ner.
De andra tog på Apex silver/grön 3 ". De andra fick även rödingar men ingen godkänd men det var en
rolig helg ändå och drömmen om storrödingen finns kvar..

2012-04-24
Provade ett after jobbet fishing på Kattfjorden och ja hade ett kanonväder. Det vart en gädda på 4,82 kg som
fick gå tebaka, den högg på en bomber sal 25 lätt blyad. Vatten tempen växlade mellan 4,5-7,2 grader.

2012-04-14
Årspremiär me Askeladden och den startade såååå fint och jag kunde tuffa ut sakta å skönt vid klubbhuset.
Planen idag var att se så allt funkade men vart ska jag åka på 4 timmars fiske ???
Väst fabriken såg jag en båt som skulle köra kattfjorden, ska ja!!!!! ???
Nej !!! Jag bestämde att det får bli Gässlinge o Sten-Kalle istället för det är ju alltid bättre längre bort.....
Jag såg lite båtar från Grums o vädret var utmärkt men inga hugg, vattnet var på 3,1 grader. Jag styrde hemåt
och vinden ökade från SV och när jag kom mot fabriken så blev vattnet bara varmare å varmare...
I älven höll det 5 grader så kanske skulle jag varit kvar i Kattfjorden, eftersom det inte var ett enda hugg ida..:(
Vid bryggan var redan Bröderna Karlsson och de kunde visa mig hur laxar ser ut... Tack för dääää....:)

2012-04-08
Jag åkte ut me Gladh pöjkera för att testa vid Härön och det var en lugn dag på sjön, vi hade endast
ett napp. Johan drillade in en liten öring som simmade snabbt tebaka. Kanske den kalla nordvinden
påverkade men det var andra som fick fisk lite här å där men så är det ibland. Växlande väder med
c:a 2,5 grader i vattnet. Vi tar nya tag igen..:)

2012-03-23
Jag fick en halvdag på jobbet så det blev feske me Proteskungen.
Vi körde till Gässlingegrund och styrde sedan mot Sten-Kalle utan kontakt av fisk.
Ja pratade me Edlund som solade i stillhet utan störande fisk...
Vi jobbade oss mot kända Grumsvatten och VHSén började tjöta härligt gött. Va !!!! fick de fisk ???
Vi styrde runt på öringvatten men det var som för gjort för oss vi ä ju körv-älskare ju....
I hamnen så såg vi Oskar som fått fisk och efter oss var Sandmark som hade brottats me storgäddor så blodvite uppstod.
Men ja o kaptenen såg att det var närmare en stor en , så nästa gång då j...lar... tar vi dem.
2-2,7 grader i vattnet och solsken me svag vind.

2012-03-05
Jag hade en ledig dag idag så jag, Sjögga o Johan åkte te Björntjärn igen.
Det var en kall morgon men det gjorde inte så möe fisken nappade bra ändå. Jag lyckades ta 1 röding och
1 regnbåge, o bågen högg fint på en ny mormyska som jag fått av lillebror. Johan hade tyvärr metar mothugg i
armen och bommade 3 stycken. Sjögga var kung idag me sitt pärlemoblänk och fick full pott. Vi satt vid Vassön igen en
notis var att ett gäng gubbar fick 3 var på kort stund vid sydgrundet....

2012-03-03
Big 5 avslutning för år 2011 var belagd vid Björntjärn och det var nästan hela styrkan där + lite häng ö raund...
Vi fiskade vid vassön och hade ett mycket givande fiske där alla fick fisk te slut ( även Nicke. ) ha ha ha
Att 11 st satt i en stor klump var inget avskräckande för fisket snarare tvärt om, man kunde alltid ge o ta me nån.
Vi hade en avslutnings cermoni me korv grillning och gött kokkaffe, jag fick även lite "nya" beten till mina egna.
När solen började svika me värme gav vi upp och åkte hem mycket nöjda. För att senare på kvällen återsamlas
på Tables där vi trivs bra med att töla feske å dricka gott..... Årets prospekt "Sjögga" skötte sig bra..
Vinnaren i goo miljö...
Ps. Jag tog 3 rödingar idag och var mycket nöjd me det..

2012-03-02
Jag fick en ledig dag och då fick jag med Sjögga o Minken på röding jakt vid Persberg.
Det var en fin dag med sol men en dålig nordvästvind som var ganska hård o det var inte bra...
Vi provade det lilla tjärnet först men det var segt, endast en felkrokad röding fick vi se som Mogge krokade.
Vi omplacerade till det större och vi hoppades på bättre fiske där. Vi startade till vänster om bryggan men
det var en dålig dag idag. Till slut så gick ja för att starta elden för korvgrillningen och då tog Sjögga en
fin röding. Mogge gick över till södra delen och hade ett bättre fiske med flera rödingar som tog.
Dagen var snart slut och vi sumerade en bra dag ändå me värmande sol och trevligt sällskap.

2012-02-25
Äntligen fiske igen och nu var det den ärofyllda Viktoriapokalen som stod på spel..
Vi startade i Lövnäs båthamn och möttes av en tuff motvind 10-15 s/m men me solen i ryggen kom vi ut.
Jag såg 2 sparkåkare och fiskade mot dem men det var inget vidare, fiske chefen kom upp en sväng o fick
nån borre. Jag fick nog av letande å gick mot social pimpling och träffade på Seppo som fick en fin en när
jag pratade me han. Han bjöd in mig breve och jag räddade äran direkt men en liten borre.
Ja o Seppo stönade på vid dessa hål och det blev några borrar å fler fiskare anslöt.
När klockan gick mot 13.00 så knallade vi in mot land för invägning och tråkningar !!!!!!
Jag fick ihop till en 5:e plats av 11 stycken och det är godkänt medan min sidofiskare Seppo vann klart.
Det var en bra dag på sjön och man får även glädjas me Maja att Sjögga inte fick någon fisk alls.......

2012-01-21
Jag åkte idag med på pimpelfiske efter röding i Säfsen, det var Mogge, Björn o Janne som hade hittat
detta vatten genom lite kontakter. Vi kom upp efter att köpt fiskekort till ett vintrigt ställe som var kallt
med -12 grader och isande ostvind i kinden. Vi hade inte nån plats att gå på utan tittade på gamla hål m,m
Vid en av öarna stannade vi och körde hårt och lyckades att ta 6 rödingar där. Det var ingen större men
vi vet att de finns där och vi träffade några gubbar som intygade det. Dagen gick och vi packade ihop
vårat pick o pack och summerade att vi skulle återkomma senare hit. Då får vi hoppas att vi ser vargen
som vi såg spåren efter på isen..........

2012-01-08
Jag tog en ny tur upp till torskbäcken och nu var Björn, Jenny o Johan med och vi hade turen att det
var sandat hela vägen till tjärnet. Vi kom strax efter ett annat sällskap men vi kunde ta de gamla hålet
jag hade senast. Klubbkompisen Bengt hade en röding på me en gång och denna stred bra och det slutade
med att fisken slet av linan......
Jag började med att få en liten röding men sen var det segt för mig och det var inte alls som dagarna innan.
Björn fick några men ingen större o Jenny hade mest tankarna på vargspårning så Johan fick försvara
familje hedern. Han fick först en liten men senare drog han en på 8 hg efter en dramatisk vevning i
armarna. Ha ha det är roligt me juniorer och se glädjen att få fisk. Vi fikade vid brasan och det åts både
korv och renskav me svamp m,m och det var en mysigstämning i vildmarken.

2012-01-06
Jag och lellebror Morgan åkte te Töskbäcken för att testa rödingen och vi möttes av en nyplogad väg
och ja jublade i bilen. Vi startade nära stugan för isen var endast 5 cm tjock me ett snötäcke på o det
såg lite lömskt ut längre ut. Mogge startade me att dra första rödingen faan va gött att de ä i farten
tänkte ja när han tog nästa strax där på då undrade ja va ja gjorde........
Men även ja fick napp snart o vi hade en mycket rolig dag där hugg perioderna kom å gick så vi knappt
hann att fika. Jag bytte till mormyska och då kom de lite större fram och ja hade många fina drillningar
som sätter sig i fiskesjälen.....

Vi hade en kanondag me sol, ingen vind och huggvillig fisk. Fikastunden är viktig och brasan är då
mycket viktig för att det ska bli en helhets upplevelse. Det är dessa dagar som gör att man njuter
av naturen och trevligt sällskap o de sitter i bakskallen när det är tyngre.